forsiden

Med det nye tilbudet på Alfheim, får TIL-spillerne en ny rutine før kamp

LANSERER NYTT KONSEPT: Hans Christian Ribe (til venstre) og Kurt Figenschau (til høyre) er engasjert av TIL for å drifte den nye «Fanzone» som klubben vil ha utenfor Alfheim i timene foran hjemmekampene i år. Videre fra venstre er TIL-spillerne Jonas Johansen, Simen Wangberg, TILs arrangementssjef Cecilie Nøstvik og markedssjef Trond Steinar Albertsen.
(Foto: Lars Eidissen)

LANSERER NYTT KONSEPT: Hans Christian Ribe (til venstre) og Kurt Figenschau (til høyre) er engasjert av TIL for å drifte den nye «Fanzone» som klubben vil ha utenfor Alfheim i timene foran hjemmekampene i år. Videre fra venstre er TIL-spillerne Jonas Johansen, Simen Wangberg, TILs arrangementssjef Cecilie Nøstvik og markedssjef Trond Steinar Albertsen. Foto: Lars Eidissen

Med det nye tilbudet på Alfheim, får TIL-spillerne en ny rutine før kamp

«Fanzone» skal bidra til å snu en svak publikumstrend for TIL.

Saken oppdateres.

Søndag ruller TIL for første gang ut konseptet med Fanzone før kamp i Eliteserien. Det er et konsept som Norsk Toppfotball har utarbeidet og som hele 11 klubber i ligaen kjører i år.

Det er i korthet et kjempetelt utenfor Alfheim som vil ha dj, sone for FIFA-spill, autografskriving, stand for ansiktsmaling og TIL-butikk. I tillegg vil det være en ballbinge knyttet til konseptet utenfor teltet.

– Fotballen vil fortsatt være viktig, men vi ønsker å forsterke totalopplevelsen av å komme på Alfheim. Vi skal være til for byen og knytte oss nærmere til lokalbefolkningen, sier arrangementssjef Cecilie Nøstvik i TIL under en pressebriefing om tiltaket i dag.

– Gir en følelse av festdag

I to timer før kampstart vil sonen være åpen for TIL-supportere. Der vil også samtlige spillere passere gjennom når de ankommer for kamp cirka halvannen time før kamp, og bruke tid på autografskriving og intervjuer.

– Til nå har det vært slik at man ankommer nesten alene til kamp. Nå blir det kanskje mer en følelse av at det er en festdag og en sterkere kampfølelse. At folk er her og ønsker oss lykke til. Det setter deg mer i kampmodus. Jeg tror det kan være positivt for vår del, sier TIL-kaptein Simen Wangberg.

– Det blir kjempebra og spennende å se. Det handler om tilhørighet, at folk kan komme hit og gjøre noe før foreldrene går og setter seg. Vi vet at fotballen har mye å lære av spesielt innendørsidrettene når det gjelder dette med show og musikk, sier TILs lokale profil Jonas Johansen.

Får hjelp av idrettsprofiler

Det er personer nettopp med bakgrunn i innendørsidretter som vil bistå TIL med å drifte "Fanzone". Tidligere BKT-spiller Hans Christian Ribe og hans firma RIBE Event er engasjert av TIL til å drifte tilbudet. Med seg på laget har han tidligere Tromsø Storm-spiller og nåværende styreleder Kurt Figenschau.

– Vi har begge toppidrett i blodet fra andre idretter og dette vekker konkurranseinstinktet i oss. Fra femte kamp skal vi ha den beste sonen i Eliteserien, sier Ribe offensivt.

– Dette er noe av det største som har skjedd på lenge vil vi si. Spesielt med tanke på de utfordringene og kritikken som har kommet når det gjelder TIL og publikumssvikt. Det skal være en møteplass før kamp. Det er en amerikansk stil på det. Å få litt liv i publikum før kamp og god stemning fra første stund og få engasjert lokale leverandører i større grad, fortsetter Ribe.

Møter ønsket

Cecilie Nøstvik forteller at grepet tas som en konsekvens av en omdømmeundersøkelse TIL har kjørt ute blant folk.

– Der ble vi fortalt at mer underholdning ønskes på Alfheim, sier hun.

– Kan dette være med å få publikumstallene opp på Alfheim igjen?

– Vi håper først og fremst på godt besøk i fanzone og at det kanskje stimulerer til økende tilskuertall over tid. Dette er et spesielt familierettet konsept. Vi har satset lenge på å få flere barn til Alfheim, det har vi klart med fribilletter for barn som kommer sammen med voksne. Dette er også et konsept som retter seg mot barnefamilier, sier Nøstvik forventningsfullt.

comments powered by Disqus
Fikk du med deg disse?