Slik får treningseksperten utrente i form

Siden 2011 har Leif Inge Tjelta hjulpet flere hundre utrente i form. Dette er hans råd.

HJELPER: Leif Inge Tjelta har i årevis sørget for å få utrente i form. Foto: Anders Minge

Saken oppdateres.

Tjelta er dosent i treningslære ved Universitetet i Stavanger og har mer enn 35 års erfaring som trener for flere av Norges beste distanseløpere.

I tillegg leder han «Sprek-prosjektet», som er to ukentlige løpetreninger der målet er å få helt utrente i form. Noen har vært innom noen få ganger, andre flere måneder, mens en hard kjerne har vært med siden oppstarten.

– De som holder det gående, har fått følelsen av at treningen er bra og gunstig - både fysisk og mentalt. Når bånd knyttes og vennskap oppstår, er det mer forpliktende å stille på trening enn hvis du trener alene, mener han.

MED INGEBRIGTSEN: Leif Inge Tjelta har i årevis sørget for å få utrente i form. Her har han fått med seg Henrik Ingebrigtsen på trening. Foto: Anders Minge

At det er faste treningstider, er også viktig. På den måten vet omgivelsene at personen er opptatt, og ikke trenger å få forlokkende tilbud fra familie og venner som kolliderer med treningen.

– Jeg mener du også må se på trening som en belønning. Og plutselig holder du følge med andre som tidligere måtte vente på deg.

Tjelta har også innsett viktigheten av at noen leder treningene for at de skal være mest mulig forpliktende. Treningene han leder går i en kort rundløype, som gjør at alle deltar i fellesskapet - uansett hvilken form man er i.

– Å ligge sist hele tiden, selv om de andre venter, er ikke spesielt kjekt. Men alt blir uansett vanskelig hvis du ikke trives med aktiviteten Du kan ikke gå på løpetrening to ganger i uken hvis du ikke kan fordra å løpe, sier han.

§
Vis debatt
Gikk du glipp av disse?