Da Sky-sjefen fikk øye på journalisten, kokte det over. Oppførselen vekker oppsikt

Presset øker på Dave Brailsford. Under mandagens hviledag i Tour de France gikk han til angrep på en journalist.

Dave Brailsford har vært under press som Sky-sjef. På Tour de Frances andre hviledag kokte det over. Foto: NTB Scanpix

Saken oppdateres.

Team Sky har mannen i gult: Chris Froome . Likevel stormer det rundt laget under Tour de France.

Laget som skulle lede an i kampen om en ny og ren sykkelsport, har måttet svare for en rekke anklager det siste året. Det britiske antidopingbyrået etterforsker om laget har brutt dopingbestemmelsene.

Mandag, under den andre hviledagen i Tour de France, kokte det over for Sky-sjefen, Sir Dave Brailsford.

Episoden vekker oppsikt. En rekke medier har omtalt hendelsen.

«Du er ikke invitert»

Sky hadde invitert journalister fra TV og radio til et pressetreff, men ikke skrivende presse. Likevel var det flere skrivende journalister fra forskjellige land som møtte opp.

Ifølge Cyclingnews , fikk de først beskjed om at de kunne høre på intervjuene, men ikke stille spørsmål. Da Brailsford fikk øye på Barry Ryan, en av journalistene til Cyclingnews, snudde stemningen brått.

– Du er ikke invitert. Vi har invitert de folkene vi vil snakke med. Du har skrevet dritt om meg, skal Brailsford ha sagt.

Det er Cyclingnews som gjenforteller hendelsesforløpet. Ifølge nettstedet, fremsto de øvrige journalistene svært overrasket over tonen til Sky-sjefen.

Chris Froome leder Tour de France, men det har stormet rundt laget hans det siste året. Foto: NTB Scanpix

Opphetet diskusjon

Brailsford skal ha reagert på en artikkel som ble publisert rett før Tour de France-starten. Da Ryan utfordret ham på hva han mente var feil med artikkelen, svarte Brailsford at han ikke ville gå inn på det.

– Vi gjør oss selv tilgjengelige, vi svarer på alle spørsmål, og så skriver du denne dritten, skal Brailsford ha sagt.

Den opphetede diskusjonen fortsatte. Barry Ryan sammenlignet Brailsfords oppførsel med Johan Bruyneel, den tidligere sjefen for Lance Armstrongs lag, et lag preget av utstrakt dopingbruk.

– Beskylder du meg for å drive et dopingprogram også? spurte Brailsford.

– Vel, det britiske antidopingbyrået etterforsker det, svarte Ryan.

– Du kan stikke det opp i rumpa, tordnet Brailsford tilbake, før han forlot stedet.

Team Sky ønsket ikke å gi noen offisielle kommentarer om hendelsen. Brailsford nektet også å beklage eller trekke tilbake kommentarene.

På Twitter reagerer flere etter opptrinnet:

Etterforskes av antidopingbyrå

Heller ikke under den første hviledagen hadde Chris Froome et pressetreff med skrivende presse. Dette går på tvers av vanlig praksis for rytterne som bærer den gule trøyen.

Team Sky kom inn i sykkelsporten som en ny vind. Rene verdier og åpenhet skulle prege den britiske sykkelsatsingen.

Men det siste året har vært full av negative saker, og en rekke britiske kommentatorer har vært kritiske til hvordan Brailsford har håndtert dette.

Gjennom den russiske hackergruppen «Fancy Bears» ble det kjent at tidligere Tour de France-vinner for Team Sky, Bradley Wiggins ved tre anledninger fikk medisinsk fritak for bruk av steroider før Tour de France og Giro d’Italia. Wiggins la opp før denne sesongen.

En mystisk pakke har også åpnet for mistanker. I 2011 fraktet Team Sky en pakke til Frankrike før Dauphiné Libere, men det er ikke klart hva pakken inneholdt.

Det britiske antidopingbyrået etterforsker om Team Sky har brutt dopingbestemmelsene, og det var tidligere i år en høring i parlamentet, der Brailsford måtte svare på spørsmål om mistankene.

  • Hør Aftenpodden Sport:
Utforsk tema:
Vis debatt

Trykk her for debattregler

Gikk du glipp av disse?