- Det var mer toillat i gamledager!

- Medlemsbedriftene ringte dagen før åpning og spurte om dette var normalt, sier tidligere midtby-general Odd Midtskog. Han minnes da startskuddet gikk for Toilldagen i 1988.

En av personene en ung Petter Stordalen traff da han kom til Trondheim som City Syd-sjef, var den like glødende engasjerte Midtby-generalen Odd Midstkog. Foto: Arkiv: Adresseavisen
Annonsørinnhold produsert av Adresseavisen Brand Studio

Det var en dag i mars 1988. Folk hadde ligget ute i soveposer i flere timer. De hadde med kaffe, mat og det ble etter hvert stor ståhei. Like mange kom i puljer i syv-tiden og gikk inn til Trondheim sentrum i mangel på parkeringsmuligheter.

- Du kunne få ei elektrisk hekksaks til 200 kroner. Kvalitetsvarer til knallpris definerte Toilldagens første år, sier Midtskog.

Sjekk alle tilbudene i Toilldag-avisa her!

For artighets skyld

Situasjonen for handelsstanden i Midtbyen var kritisk på slutten av 80-tallet. Butikkvinduene var dekket med gråpapir. Etableringen av Norges aller første kjøpesenter, City Syd, med en ung Petter Stordalen i spissen, gjorde at noe måtte skje i Trondheim sentrum.

Tidligere Midtby-general Odd Midtskog minnes gjerne enda mer toillate dager, da Toilldagen startet opp. Han følger fortsatt tett med på det som skjer i midtbyen. Foto: Adresseavisen Brand Studio

- Opprinnelig var det et stunt for å lage oppmerksomhet, ikke for å tjene penger. Varene var jo langt under innkjøpspris, forteller Midtskog, som ble ansatt som landets første sentrumsleder. Den nå 65 år gamle oppdalingen gjorde seg bemerket med friske utspill til fordel for utviklingen i Midtbyen.

At kundemassen ville øke med tid, tenkte ikke datidens Midtbygeneral på før et par runder senere. Men at Toilldagen var med på å styrke kafé- og bylivet ble klart fra første stund.

Dette er alle butikkene som deltar

En dag, en opplevelse

Man kunne se, samt lese av kasseapparatene at flere brukte Midtbyen. Toilldagen er sterkt forankret i den gjengse trønder, og har etter hvert blitt en institusjon.

- Den største opplevelsen du kan ha i et bysentrum er å treffe veldig mange mennesker på en gang. Toilldagen ga mange den første opplevelsen av å være anonym i butikkene, sier Midtskog.

Aktive i media

Fra den spede starten i 1988, har det altså skjedd mye. Som du kan lese i denne saken, så er nå nesten 100 forskjellige butikker og bedrifter i Midtbyen med og setter sitt preg på denne dagen. Toilldag er blitt et innarbeidet begrep og mange planlegger i lang tid hvordan de skal sikre seg de beste tilbudene.

Både butikkene, restaurantene og Midtbyen Management er aktive i media i tillegg til egne sosiale kanaler, så 22. oktober vil det ikke være noen tvil om at Toilldagen er en meget sprek 28-åring!

Les hele Toilldag-avisa her!