Totalt har bilprodusenten solgt rundt 90 000 av den populære elbilsedanen. Alle bilene kalles nå tilbake etter et tilfelle hvor setebeltet på passasjersiden foran løste seg ut.

– Vi har funnet en feil på én bil og vi oppfordrer derfor alle våre kunder til å komme og få dette sjekket. Vi regner med at 99,9 prosent av alle bilene er i orden, men siden vi ikke vet hvordan denne feilen har skjedd, vil vi forsikre oss om at alle bilene er OK, sier Espen Pedersen, Teslas kommunikasjonssjef i Skandinavia, til NTB.

To minutter

Det var for to uker siden at Tesla første gang kunne opplyse at en kunde i Europa hadde rapportert at setebeltet hadde løsnet mens hun snudde seg for å snakke med passasjerer i baksetet i bilen. Kvinnen ble ikke skadd og feilen ble reparert.

– Feilen gjelder den delen av selen som sitter over beina. Da kvinnen i den aktuelle bilen snudde seg rundt, løftet hun opp beinet, hvorpå selen løsnet, sier Pedersen.

Den California-baserte bilfabrikken antar at setebeltets anker ikke var ordentlig boltet fast. Undersøkelser av ytterligere 3.000 har ikke påvist samme feil, men for å være sikker har man besluttet å sjekke absolutt alle setebelter i Model S-bilene.

– Det tar under to minutter å sjekke dette. Eventuelle feil kan vi reparere på seks minutter, påpeker Pedersen.

10 000 i Norge

Tesla sendte fredag ut beskjeden om den frivillige tilbakekallingen til alle de berørte kundene – mange av dem i Norge der bilen har vært fritatt fra merverdiavgift og engangsavgift.

Over 4000 nordmenn kjøpte den luksuriøse elbilen i fjor, og hittil i år er salgstallet rundt 3500. Trolig er over 10 000 – over en tidel – solgt bare i Norge siden norgeslanseringen i august 2013.

Også tidligere har Tesla tilbakekalt Model S-bilene. Senest i 2014 måtte programvaren i bilens datasystem oppgraderes for å forhindre overoppheting i laderadaptere.

Selskapet opplyser at de øvrige bilene i folden, SUV-en Model X og Roadster-en, ikke er berørt av den mulige feilen med setebeltet.