Hvem av nykommerne vil rulle på trønderske veier til høsten?

Adresseavisen var til stede da den 86. bilutustillingen i Genève åpnet forrige uke.  I de gedigne hallene hvor Geneva International Motor Show arrangeres ennå noen dager til, bugner det med biler. De aller fleste bilprodusentene vi nordmenn kjenner, er representert.

Her finner du bilseksjonen på adressa.no

Ikke alle de blankpolerte bilene egner seg for trønderske veier eller lommebøker. La oss derfor jakte på de bilene som vi trolig vil få se på Omkjøringsveien eller E39 om noen måneder.

Hybrid

Du kommer aldri unna Mercedes-Benz på en slik utstilling. Og denne gang fortjener virkelig MB og deres nye E220d ekstra oppmerksomhet.

– Dette er en totalt ny bil, den er det nye utstillingsvinduet til Mercedes-Benz, ivrer Christoffer Nøkleby. Som kommunikasjonsdirektør med flere nye MB-modeller rundt seg nyter han virkelig dagene i Genève.

– Det er E220d og E350 Hybrid som trolig blir våre storselgere i Norge, sier Nøkleby. Se bare på assistentsystemene som hjelper bilføreren. Systemene er mange og de er kraftig oppgradert fra C og S-klassen. Nå er det E-klassen som er verdensledende på dette området.

Ørebeskyttelse

Om en ulykke oppstår, vil systemene lynraskt justere ulike deler av setene, for å minske personskade. Til og med stereoanlegget i bilen reagerer før en kollisjon – det vil sende ut en lyd som forbereder ørene på den kraftige lyden av kollisjonen.

Mens Nøkleby forklarer hvordan ørene nærmest lukker seg, har konstituert direktør hos Mercedes-Benz i Norge også dukket opp. Han forteller stolt at 15. april er datoen for norgespremiere for den nye E-klassen.

Startpris i Trondheim er 546 000 kroner for E220d med 9-trinns automatkasse. Legg på 5000 kroner, så har du prisen på bensinutgaven E200. Vil du ha hybrid, heter modellen E350. Startpris er ennå ikke klar, men man kan jo tippe 560 000 - 570 000 kroner.

Hundebur, handleposer eller taxi? E220d som stasjonsvogn kommer i september. Det samme gjelder 4matic.

Herregårdsvogn

Svenskene har slett ikke hvilt på sine laubær etter at de lanserte den nye Volvo XC90. Nå er det Volvo V90 som står på scenen i Genève og nok en gang tiltrekker svenskene seg stor oppmerksomhet.

– Denne vil vi selge 2500 av i Norge per år, sier Øystein Herland, administrerende direktør hos Volvo i Norge. Herland smiler godt og legger til at de første bilene vil leveres til norske kunder i oktober.

– V90 blir bygd på samme lest som XC90 og mye fra XC90 er videreutviklet og tatt med inn i V90.

– Bilen detekterer fotgjengere og store dyr, dag som natt. Bilen kan følge veimerking og annen trafikk og skal selv kunne kjøre opp mot 130 km/t. Herland anbefaler likevel ingen å slippe rattet.

Får Øystein Herland rett, vil 50 prosent av nye V90 som selges, være hybrid. Modellen med ladbar strøm og bensin vil trolig koste under 700 000 kroner.

Premium

Toyota har i mange år solgt godt i Trøndelag og nå er spørsmålet hvordan C-HR blir mottatt. I forhold til tidligere Toyota-modeller, er C-HR høyreist og kanskje litt stiligere enn sine japanske slektninger.

C-HR vil bli levert i flere varianter. Som ren hybrid er det forhjulsdrift. Bensinmotoren er på 1,2 liter og med turbo leverer den 115 Hk. Velger man automatgir, kan man også krysse av for 4X4 når man bestiller.

Espen Olsen, informasjonssjef hos Toyota Norge AS, innrømmer at bilen følger litt i sporene til deres eget premiummerke Lexus.

– Den er dristig og vi har både ventet og gledet oss til denne lenge, forteller Olsen.

– Jeg antar vi vil selge 3000 slike C-HR i året i Norge, husk at hybrid står for 80 prosent av personbilsalget vårt, sier han.

Pris er ennå ikke klar, men man kan tippe at Toyota legger prisen på samme nivå som Nissan Qashqai. Billigste Qashqai koster 260 000 kroner.

Trolig vil man se de første C-HR på trønderske veier på slutten av året, ifølge Espen Olsen.

Alfredo Vignale

Flere bilprodusenter har sitt eget premiummerke. Nissan har Infinity, Honda har Acura og Toyota velkjente Lexus. Og nå har Ford nesten gjort det samme.

Vignale er navnet Ford nå setter på en del av sine biler. Det er ikke et merke for egne premiumbiler fra Ford, men biler med et utstyrsnivå som ligger over de ordinære nivåene Ford har hatt til nå.

– Ford Vignale representerer det beste fra Ford, sier Anne Sønsteby. Hun er informasjonsdirektør hos Ford i Norge og har for anledningen tatt turen til bilutstilling i Sveits.

– Bilene er bedre utstyrt og som kunde får Vignale-kundene tettere oppfølging for eksempel ved verkstedbesøk.

Skal du ha den italienske designeren Alfredo Vignale sitt navn på bilen, og med det bedre utstyr og service, må du legge på noen 10 000 kroner på ordinær pris.

Genèveutstillingen har bilene for trøndere – bakluke, høyreist, 4x4 og etter hvert hybrid eller ren el-bil. Hva vi får se i trafikken det kommende året, er det fornuft, følelser og lommebok som bestemmer. Du kan jo starte med bildene og drømme deg bort.