Nybilsalget går så det suser og har så langt i år økt med 6,3 prosent sammenlignet med de fire første månedene i fjor.

I april var det 10,4 prosent flere nybilregistreringer enn i 2015, viser registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Det var to registreringsdager mer i april i år, som tilsvarer om lag 1300 biler. Korrigert for dette er apriltallene på nivå med fjoråret.

Seks – sju måneder etter avsløringene av dieseljukset til Volkswagen, oppnår de tre involverte merkene VW, Audi og Skoda nye høye markedsandeler i Norge. De tre merkene har nærmere en tredel av personbilsalget.

Golf på toppen

VW Golf topper statistikken både for april og så langt i år. I april ble det registrert 1713 Golf, hvorav 35 prosent ladbare hybrider, 29 prosent med eldrift, 25 prosent med bensinmotor og 11 prosent hadde dieselmotor.

I april kapret VW Passat andreplassen med 684 biler, hvorav 53 prosent ladbare hybrider, 38 prosent diesel og 9 prosent bensin. Mitsubishi Outlander ble nummer tre med 569 biler, hvorav 89 prosent var ladbare hybrider. Fjerdeplassen i april tok elbilen Nissan Leaf med 541 biler.

I april hadde Møller Bils merker VW, Audi og Skoda en samlet markedsandel på 31,9 prosent og 27,5 prosent hittil i år. På samme tid i fjor, før dieseljukset ble kjent, var markedsandelen 27,7 prosent.

Fære kjøper dieselbil

Det er så langt i år registrert 51 204 nye personbiler, mot 48 149 på samme tid i 2015 (+ 6,3 prosent). Dieselandelen er nå nede i 32,7 prosent, mot 42,9 prosent på samme tid i fjor. Andelen ladbare hybrider har på samme tid steget fra en andel på 3,1 prosent i fjor til 13,1 prosent i år. Elbil-andelen er på samme tid sunket fra 19,1 prosent til 14,1 prosent.

Ser man på elbilsalget, så har VW Golf ut april en andel på 26,8 prosent, fulgt av Nissan Leaf på 23,2 prosent, BMW i3 11,1 prosent, Tesla Model S 9,5 prosent, Renault Zoe 9,1 prosent, Kia Soul 5,4 prosent, VW Up 5,0 prosent, Mercedes-Benz B-klasse 4,9 prosent, Peugeot iOn 1,7 prosent, mens Nissan HV 200 har en markedsandel på 1,3 prosent.

Bruktbilimporten gikk ned med 19,9 prosent i april og er hittil i år 27,7 prosent lavere enn på samme tid i fjor.

Octavia og Outlander

I Sør-Trøndelag topper VW Golf det totale personbilsalget, deriblant elbil-andelen og bensinandelen. Men Skoda Octavia selger flest dieselbiler. Mitsubishi Outlander er mest populær blant dem som foretrekker ladbar hybrid. Toyota RAV4 er den mest populære hybridbilen.

Generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening liker ikke utviklingen med at ladbare hybrider ser ut til å være mer attraktive fremfor elbiler.

- Når de ladbare hybridene blir oppfattet som så attraktive, og salget av elbil går ned, er det et tydelig signal om at elbilfordelene bør bestå i mange år, sier Bu.

Samtidig er det et åpent spørsmål om det er for fordelaktig å gå til anskaffelse av en ladbar hybrid, som omtalt i media den siste tiden.

Fossilt drivstoff

- Særlig så lenge vi ikke vet hvor mye fossilt drivstoff de ladbare hybridene faktisk bruker. Derfor vil vi øke fokuset på konkret forbrukerrådgivning for denne biltypen, legger hun til.

- Med ladbare hybrider blir det, i motsetning til med elbilen, opp til eierne å sikre at de kjøres miljøvennlig. Det betyr at man må lade ofte. Kjøpere må være klar over at det kreves et ganske fast kjøremønster for at en slik bil skal gi besparelser for både lommebok og miljø.

Alt tyder på at de ladbare hybridenes markedsandel vil vokse ytterligere utover året.

Best med utslippsfritt

- Så lenge forbrukerne er klar over hvordan de skal få mest mulig ut av biltypen, og de ladbare hybridene faktisk fortrenger eksosbiler, er det positivt, sier Bu, som samtidig er krystallklar på at utslippsfritt alltid vil være best:

- Det skal alltid være det klart beste alternativet å kjøre helt utslippsfritt, sier Bu, som understreker at bilmarkedet er nyhetsdrevet.