Bilen drar mer drivstoff enn du tror – og produsentene hevder

Visse modeller skiller 50–60 prosent mellom det bilprodusentene oppgir og det faktiske forbruket.

NY STUDIE VISER: Forskjellen mellom det oppgitte og det faktiske drivstofforbruket har økt dramatisk. Foto: Daniel Jedzura / Shutterstock

Saken oppdateres.

Sammen med en stor studie fra den europeiske organisasjonen Transport and Environment har det svenske bladet Motor testet drivstofforbruket hos flere store bilmerker.

Resultatet er oppsiktsvekkende.

– Skandale

– Som forbrukere er vi både lurt og mer eller mindre uten rettigheter, hvilket er en stor skandale, sier teknisk ekspert Carl Erik Stjernvall i svenske Motormännen (tilsvarer norske Naf, red.anm.) , i en pressemelding .

Bilprodusentene behøver ikke ta hensyn til det faktiske forbruket på modellen, men kun resultatene fra laboratorietestene. Så selv i en bil som er blitt markedsført som en drivstoffbesparelse, kan forbruket bli betydelig høyere.

VERSTING: Mitsubishi Outlander PHEV bruker ifølge undersøkelsen 233 prosent mer drivstoff enn produsenten oppgir. Foto: Remy de la Mauviniere / TT / NTB scanpix

Umulig å klage

Å få kompensasjon er praktisk talt umulig. Produsentene tilpasser bilens egenskaper til å tåle drivstoff- og utslippstester.

Ifølge svenske Allmänna Reklamationsnämnden er hverken bilprodusentene eller forhandlerne juridisk bundet til oppgaven med drivstofforbruk, så lenge de er basert på EUs testkjørsyklus.

– En helt urimelig situasjon, mener Stjernvall.

Forskjellen mellom det oppgitte og det faktiske drivstofforbruket har økt dramatisk. I 2001 var forskjellen i gjennomsnitt ni prosent, i 2012 hadde det økt til 28 prosent og i 2015 var forskjellen i snitt 42 prosent. En del modeller drar opptil 50–60 prosent mer enn det produsentene oppgir.

Volvo: – Enig i at forbruket avviker

– For den enkelte bilist er det vanskelig å måle forbruket sitt selv. Selv om gapet øker, finnes det fortsatt et lite håp. Bilkonsernet PSA går nå ut med Peugeots og Citroëns virkelige drivstofforbruk.

Motor har spurt øvrige bilprodusenter om det samme, og fått ulike svar.

– Flere bilprodusenter ønsker det velkommen, blant andre Toyota, Volkswagen, Mazda og Ford. Men Kia Motors mener at man følger regelverket. Mest oppsiktsvekkende er at Volvo nekter å svare på spørsmålene våre, sier Stjernvall.

Har du tips om denne saken? Send oss en e-post

Syv eksempler

Audi A4 Avant 2,0 TDI Q Drivstoff: Diesel Oppgitt forbruk: 5,1 Faktisk forbruk: 6,8 Forskjell: +33%

BMW 320 D EDE Touring Drivstoff: Bensin Oppgitt forbruk: 4,4 Faktisk forbruk: 6,2 Forskjell: +41%

Kia Niro Hybrid Drivstoff: Bensin /el Oppgitt forbruk: 3,8 Faktisk forbruk: 5,1 Forskjell: +34%

Mazda 6 Wagon 2,2 DE

Drivstoff: Diesel

Oppgitt forbruk: 5,4

Faktisk forbruk: 6,5

Forskjell: +20%

Mitsubishi Outlander PHEV

Drivstoff: Bensin/el

Oppgitt forbruk: 1,8 (balansert forbruk – ladehybrid)

Faktisk forbruk: 6,1

Forskjell: +233%

Volvo V40 Cross Country D3 Drivstoff: Diesel Oppgitt forbruk: 3,8 Faktisk forbruk: 5,5 Forskjell: +45%

Toyota Prius

Drivstoff: Bensin/el

Oppgitt forbruk: 3,0

Faktisk forbruk: 4,6

Forskjell: +53%

Kilde: Motormännen

Seniordirektør Lutz Stiegler hos Volvos hovedkontor opplyser derimot følgende når vi spør ham:

– Forskjellen mellom det oppgitte forbruket og det faktiske forbruket er ganske stor. Det er fordi testkjørsyklusen som vi, i likhet med de andre bilprodusentene, bruker er totalt urealistisk. Testkjørsyklusen var aldri ment å oppgi realistisk forbruk for forbrukerne, men for å sammenligne bilene opp mot hverandre.

Stiegler opplyser at det i september i år vil komme en ny testkjørsyklus som måler drivstofforbruket mer korrekt.

MENER MITSUBISHI KLARER SEG GODT: Administrerende direktør Rune Gjerstad i Mitsubishi Norge. Foto: Mitsubishi Motors

Mitsubishi er det bilmerket som avviker mest i Motormännens test.

– Vår bil har sin klare styrke på kjørelengder som er kortene enn ti mil. Det har sammenheng med at når batteriet er utladet, så vil snittforbruket naturligvis stige, sier administrerende direktør Rune Gjerstad i Mitsubishi Norge.

Han påpeker at det ikke gis informasjon om hvordan bilene er testet i den aktuelle saken.

– Dersom Motormännen har kjørt en «gammeldags diesel langtur-test» på vår bil (150-200 km), så er det ikke overraskende med et forbruk på 0,61. Vi synes vel faktisk at Outlander i den testen klarer seg godt sammenlignet med en del av de andre bilene i testen. Vår er også den eneste SUV-en som er testet.

Artikkelen er oversatt etter avtale med Aftonbladet.

Gikk du glipp av disse?