Prøvekjøring av BMWs 5-serie Touring: – Etter en lang tur føles det som man har sittet i sofaen hjemme.

BMWs 5-serie Touring med en sekssylindret dieselmotor er en flott kombo, men bommer på tidsånden.

FÆRRE ENN FØR: Tidligere sto stasjonsvognen for rundt 80 prosent av salget i Norge. Med den ladbare hybriden som kun er tilgjengelig som sedan, regner importøren med at det nå blir en 50/50-fordeling mellom de to karosseriene. Foto: Morten Abrahamsen

Saken oppdateres.

Tidligere i år kom BMW med den syvende generasjonen 5-serie, og nå er stasjonsvognen klar.

Dette er selve symbolet på den sportslige familiebilen. I år etter år har den bodd i garasjer og carporter hos folk med god økonomi, og sammen med Audi A6 Avant var den i mange år en bil som det var forventet å bli forbikjørt av på vei til fjellet.

De siste ti årene har diverse SUV-er langt på vei tatt over denne rollen, men fortsatt har en 5-serie stasjonsvogn et sus av noe raffinert og sportslig, og den er tradisjonelt sett den aller beste familiebilen, når det kommer til kjøreglede.

For å nå det optimale nivået, har mange søkt seg mot utgavene med sekssylindret motor.

Tidligere var utvalget bredt, men med de senere årenes nedskalering av motorstørrelse, som kompenseres med turbo, har det blitt færre og færre slike motoralternativer.

Tekniske data

Tekniske data: BMW 530d xDrive Touring

Pris: 717.400 kroner

Pris testbil: 1.081.750 kroner

Motor: 6 syl. Diesel. Turbo. 2993 ccm. 265 hk v. 400 o/min. 620 Nm v. 2000 o/min.

Aks: 5,6 sekunder

Toppfart: 250 km/t

Forbruk: 0,53 l/mil (blandet)

Utslipp: 139 g/km CO₂. 23,8 mg/km NOx

Bagasjerom: 570/1700 liter

LxBxH: 4943/1868/1464 mm

Egenvekt: 1800 kilo

Tilhengervekt: 2000 kilo

Men det er diesel

Skal man ha bensinmotor med seks sylindre må man helt opp til 540i, med 340 hestekrefter, og naturlig nok en ganske stiv startpris på 820.000 kroner.

Det billigste alternativet sekssylindret 5-serie er i dag 530d, til 717.000 kroner. Da får man 265 dieselhestekrefter med et dreiemoment på 620 newtonmeter, og selvsagt har bilen firehjulstrekk.

Selv om diesel de senere årene er kraftig diskreditert, og har et image på høyde med halongass, så passer denne motoren veldig godt til bilen. Den gir bilen kraftige muskler og lyden er ganske så elegant, selv om det skarpe snerret fra de eldre rekkesekserne har havnet på museum.

GROM: Dieselmotoren på tre liter med 265 hestekrefter passer veldig fint til bilen, men majoriteten av kundene går for 520d xDrive, som har 190 hestekrefter og koster vel 100.000 mindre. Foto: Morten Abrahamsen

ROMSLIG: Det er god plass i baksetet. Bagasjerommet er mindre enn det man finner i Mercedes-Benz E-klasse, som blant annet henger sammen med at BMW har motoren lenger bak, noe som forskyver kupeen. Foto: Morten Abrahamsen

De aller fleste kundene går for 520d med 190 hestekrefter, i kombinasjon med automatgir og firehjulstrekk. Det er en fin bil, men skal man virkelig få den klassiske 5-serie-følelsen, må man sikte seg inn mot 530d.

Den har et drivverk som kler bilen. 5-serie er en bil som er laget for en raus motorisering, og en momentsterk diesel passer bilen veldig godt. Den er uanstrengt sterk, og kan settes i et sportslig modus om man ønsker kjappere respons fra motor og girkasse, og et understell som er rimelig stramt.

Minner om 7-serien

Samtidig har ingeniørene bak den nye 5-serien fulgt godt med i timen når den større 7-serien ble laget. 5-serien føles som en stor bil, og ett eller annet er blitt litt borte på veien fra sportslig familiebil til en mer luksuriøs storbil.

Sammenlignet med tidligere utgaver er den nye aldri like spiss og morsom, men den har et formidabelt nivå av komfort.

Styringen kjennes litt mer ullen, understellet noe mer flytende ut. Den spiser enhver ujevnhet, er superstabil, og kjøreopplevelsen er som en myk dyne, men det er vanskelig å finne igjen det nivået av umiddelbar kjøreglede som normalt har vært 5-seriens sparess.

530d hører mer hjemme på de lange familieturene enn på en svingete vei med en ivrig sjåfør – noe som tross alt er vanskelig å holde mot bilen. Skal man ha en bil som kler kjørehansker, har BMW en rekke andre modeller som passer bedre.

EVOLUSJON: Den nye 5-serien skiller seg ikke voldsomt ut fra modellen den erstatter. Det var større forskjell mellom de to foregående variantene. Foto: Morten Abrahamsen

VELUTSTYRT: Testbilen har massivt med ekstrautstyr, som gir den en frisk totalpris. Den har blant annet et aktivt understell til 39.000 kroner, et stereoanlegg til 51.000, diverse tekniske saker til 60.000 og seter til 25.000, for å nevne noe. Foto: Morten Abrahamsen

Der 530d virkelig eksellerer er i sammenligning med de store SUV-ene. Eksempelvis koster en BMW X5 med noenlunde samme motor 270.000 kroner mer og byr på kjøreegenskaper som ligger flere vektklasser over 530d.

Kvalitetsfølelsen er prima og etter en lang tur føles det som man har sittet i sofaen hjemme.

Lav og behagelig

Hvis man ikke absolutt fortrekker å sitte på en pidestall fremfor i en lenestol, så er 530d en langt bedre bil å ratte. Kjørestillingen i en 5-serie er lav og svært behagelig. Alt av funksjoner sitter der det skal og de forskjellige skjermene fungerer godt og intuitivt.

Det må sies at Mercedes-Benz sitt nye dashbord er hvassere, men det er lett å ha det bra i BMW-en også. Kvalitetsfølelsen er prima og etter en lang tur føles det som man har sittet i sofaen hjemme.

Den nye 5-serie Touring tilhører det øvre sjiktet av stasjonsvogner, og med motoren som er i testbilen blir det ganske så perfekt, bortsett fra de kalde vinterdagene da man kanskje ikke får lov til å bruke bilen.

Oppsummert – pluss og minus

+

Komfort

Motoren

Luksusfølelse

Ikke så sporty

Diesel

KLASSISK: BMW har ikke gjort en like kraftig overhaling av interiøret som Mercedes-Benz. Det er mer en utvikling av tidligere systemer. Noe som fungerer veldig godt, men det ser ikke like bra ut som det gjør i konkurrenten. Foto: Morten Abrahamsen

SELGER OGSÅ: Importøren sier 530d-modellen har solgt godt. Selv om den koster en del mer enn 520d, er den samtidig langt heftigere å kjøre. Foto: Morten Abrahamsen

§
Vis debatt
Gikk du glipp av disse?