Prøvekjørt: Dette er drømmebilen for familier med en fyldig pengebinge

Det finnes pr. i dag ingen standardstasjonsvogner som er raskere enn Mercedes-AMG E 63 S.

DISKRET: Det er få ytre detaljer som forteller at dette er en høyst uvanlig Mercedes-Benz E-klasse stasjonsvogn. Foto: Morten Abrahamsen

Saken oppdateres.

I superheltuniverset er det gjerne slik at tilsynelatende normale folk blir fullstendig unormale under gitte omstendigheter.

I en Mercedes-AMG E 63 S skjer dette når man kjører gassen i gulvet. Det som fra utsiden fremstår som en vanlig Mercedes stasjonsvogn, er også noe helt annet.

Under panseret er det en fire liters V8-motor med et par turboer og en ytelse som hører hjemme i en Marvel-tegneserie, 612 hestekrefter. Pluss et dreiemoment på 850 newtonmeter og trekk på alle fire hjul.

Bilen kan settes i et ganske rolig modus, som gjør at man kan putre uanstrengt rundt som i en hvilken som helst familiebil.

Men under det fredelige ytre skjuler det seg noe kan skremme småvilt til skogs og fjerne enhver mulighet til å ha førerkort i uoverskuelig fremtid.

Null til hundre tar 3,4 sekunder, det er mer enn et halvt sekund raskere enn en Porsche 911 GTS, det er mye når vi begynner å nærme oss null.

MODERNE: Interiøret i dagens, store, Mercedes-modeller er veldig bra. Det store digitale skjermene er både elegante og svært enkle i bruk.Foto: Morten Abrahamsen

LITEN FORSKJELL: Testbilen er så å si uten AMG-merker, det som avslører den er de doble eksospottene og ikke minst en motorlyd som befinner seg i en helt annen klasse enn en standard dieselmotor.Foto: Morten Abrahamsen

Tekniske data: Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+

Pris: 1.685.000.-

Pris testbil: 1.955.800.-

Motor: V8 syl. Bensin. To turboer. 3982 ccm. 612 hk v. 5750 o/min. 850 Nm v. 2500 o/min.

Aks: 3,4 sekunder

Toppfart: 250 km/t

Forbruk: 0,90 l/mil (blandet)

Utslipp: 214 g/km CO₂. 13,6 mg/km NOx

Bagasjerom: 640/1820 liter

LxBxH: 4993/1852/1475 mm

Egenvekt: 1920 kilo

Tilhengervekt: 2100 kilo

Latterlig akselerasjon

Det småsprø er at den kan levere slike ville prestasjoner uansett vær- og føreforhold. Da vi hadde bilen, var det langt fra optimale forhold. Et par plussgrader og vått, og bilen var skodd med piggfrie vinterdekk.

Bilen har et eget tidtagersystem, noe som vel heller ikke er så vanlig i en familiebil, og den klokket inn en null-til-hundretid på nøyaktig fire sekunder, med solid firehjulsspinn ut av startblokkene og rim på trærne rundt.

HÅNDLAGET: Motoren er håndlaget, og signert av den som har hatt ansvaret for akkurat denne motoren. Foto: Morten Abrahamsen

Det finnes biler som er kjappere fra null til hundre, men når været drar seg til, ville jeg vært forsiktig med å utfordre en E 63 S, uansett hva man stiller med.

Akselerasjonen er så kraftig at man ler høyt og hysterisk mens det prikker i bakhodet. Selvsagt kan man få dette med en Tesla Model S med den mest massive batteripakken også, men i en E 63 S foregår ikke dette lydløst, den formelig brøler det ut.

Har man fortsatt glede av god gammeldags motorlyd, er det lite som matcher dette voldsomme V8-orkesteret.

Av bilens mange partytriks er likevel ikke de drøye prestasjonene som imponerer aller mest.

STOPPER: Stor motor må ha tilsvarende bremser. Diameteren på bremseskivene foran er 360 x 32 millimeter. Foto: Morten Abrahamsen

Verdens raskeste standardstasjonsvogn

Det er bredden i egenskaper. Ved vanlig bruk oppfører den seg som en praktisk premiumstasjonsvogn, med et bagasjerom som tar 640 liter, all verdens moderne teknologi, inkludert Mercedes' superstilige dashbord og en generelt god atmosfære innvendig. Girkassen, dempere, alt sammen er gjennomført komfortabelt.

Transformasjonen til superbil gjøres ved å taste bilen over i et mer sportslig modus, hele veien til race, men de drøyeste nivåene er i all hovedsak forbeholdt lukket bane eller kjøre-skills à la Andreas Mikkelsen.

Hva er så poenget med bilen?

Det nærmeste er vel at AMG-avdeling til Mercedes-Benz er i stand til å lage den, derfor gjør de det. Og de gjør det bedre enn noen andre.

Dette er verdens raskeste standardstasjonsvogn. Ingen andre er kjappere fra null til hundre, og nylig satte den ny rekord for stasjonsvogner rundt nordsløyfen på Nürburgring med 7 minutter og 45 sekunder.

STILIG: Mercedes-Benz E-klasse er stor og stilig. Bilen er nær fem meter lang, og den innvendige plassen er selvsagt god. En slik AMG-modell er med på å løfte imaget til hele modellrekken. Foto: Morten Abrahamsen

GOD PLASS: Bagasjerommet til Mercedes-Benz E-klasse er av de største i klassen.Foto: Morten Abrahamsen

Få, om noen, alternativer

Audi RS6 kommer i nærheten, men E 63 S er altså hakket drøyere. Her snakker vi små marginer, tre tiendedeler fra null til hundre, men Mercedesen oppleves i tillegg som den har enda bredere i egenskaper. RS6 er veldig kontant og hissig når man setter den i de mest sportslige settingene, mens E 63 S klarer i høyere grad å bevare fatningen uten at den blir noe treigere.

Mercedes-AMG E 63 S er en blanding av en teknologisk spydspiss og en bil det er lett å tenke at er utrydningstruet.

Å sette sammen noe som fungerer så bra både som bruksbil og superfamiliebil er imponerende, men det er ikke til å komme ifra at man kan lage noe som går omtrent like bra med utgangspunkt i en batteripakke.

Samtidig er kjøreegenskapene til Mercedesen på et nivå som er flere etasjer over en like rask Tesla. Dette er delvis håndlagde saker, bygget av en avdeling som har flere tiårs erfaring med å lage ekstreme bruksbiler.

Å faktisk gå til innkjøp av «familiesuperbilen» er urealistisk for de fleste av oss, men det er god underholdning at Mercedes lager den.

BOOM: Mercedes-AMG E 63 S har et eget tidtagersystem. Her kan man for eksempel måle null til hundre tiden. Denne er gjort på kald og våt asfalt med piggfrie vinterdekk. Foto: Morten Abrahamsen

§
Vis debatt
Gikk du glipp av disse?