Stor test: Disse elbilene har dårligst garanti

– Overrasket over at det dyreste merket ikke tilbyr kapasitetsgaranti.

TESLA: Kommer dårligst ut i forbrukerrådets test. Foto: Elijah Nouvelage, AP/NTB scanpix

Saken oppdateres.

Batteripakken er elbilens hjerte. Jo større kapasitet batteriet har, desto bedre rekkevidde får du.

– Men én ting er batterikapasiteten når elbilen er splitter ny. En annen ting er hvor stor batterikapasitet som gjenstår når bilen begynner å dra på årene, sier testansvarlig hos Forbrukerrådet, Jogrim Aabakken.

For forbrukerne er det derfor viktig å ha en garanti som sikrer deg mot en dramatisk reduksjon i rekkevidde.

To ulike garantier

Forbrukerrådet har i den ferske testen sett nærmere på de to batteri-relaterte garantiene som tilbys i det norske elbil-markedet i dag: Batterigaranti og kapasitetsgaranti.

Batterigarantien sikrer deg mot utgifter hvis det skulle oppstå feil på batteriet, mens kapasitetsgarantien sikrer deg at batteriet har en viss kapasitet et gitt antall år frem i tid.

Testansvarlig hos Forbrukerrådet, Jogrim Aabakken. Foto: Forbrukerrådet

Taperen

Og her er det Tesla som kommer dårligst ut. Forbrukerrådet er overrasket over at Tesla er det eneste merket ikke tilbyr kapasitetsgaranti.

– Med tanke på at Tesla-modellene er de dyreste elbilene i det norske markedet, fremstår det som bakvendt at Tesla er det eneste merket som ikke gir norske forbrukere sikkerhet for hvilken rekkevidde bilene vil ha frem i tid, sier Aabakken.

Det betyr at Tesla-eiere må leve med en usikkerhet de aller fleste andre elbil-eiere slipper å forholde seg til, legger han til:

– Dette kan også få negativ konsekvens for annenhåndsverdien til Tesla-biler når de skal selges noen år frem i tid.

Kommunikasjonssjef i Tesla Norge, Even Sandvold Roland, svarer slik på kritikken fra Forbrukerrådet:

– Tesla tilbyr en bransjeledende åtte års batteri- og drivenhetsgaranti med ubegrenset kjørelengde. Vi har ikke sett etterspørsel etter en kapasitetsgaranti, ettersom batteriene våre er av høy kvalitet, bilene våre har bransjeledende rekkevidde, og fordi vi er sterkt dedikerte til kundeservice. Vi setter imidlertid pris på, og vil kontinuerlig besvare, tilbakemeldinger fra våre kunder.

Vinneren

I andre enden av skalaen finner vi Volkswagen, som stikker av med seieren i Forbrukerrådets elbil-kåring.

– Volkswagen tilbyr en svært solid batterigaranti og en like solid kapasitetsgaranti, nærmere bestemt 70 prosent i åtte år og 160.000 kilometer. Riktignok tilbyr Hyundai 8 år og hele 200.000 kilometer, noe som er enda bedre enn Volkswagen, sier Aabakken.

Han legger til:

– Årsaken til at Volkswagen likevel vinner vår kåring, er at merket er et av få som ikke knytter noe servicekrav til sine garantier. Dermed slipper forbrukeren unødvendige konflikter hvis en feil oppstår og det eksempelvis skulle vise seg at service skulle vært tatt i forrige måned eller for tusen kilometer siden.

POPULÆR: Fortsatt er Volkswagen e-Golf den mest solgte elbilen i Norge. Foto: Morten Abrahamsen / NTB Tema

Resultatene

Detaljer fra testens tolv merker finner du her.

1. Volkswagen: 41,7 poeng

2. Hyundai: 38,8 poeng

3. Renault: 38,7 poeng

4. Citroën: 37,4 poeng

4. Peugeot: 37,4 poeng

6. Mitsubishi: 36,2 poeng

6. Nissan: 36,2 poeng

8. BMW: 32,4 poeng

8. Mercedes-Benz: 32,4 poeng

10. Kia: 31,2 poeng

11. Renault: 23,5 poeng

12. Ford: 21,0 poeng

13. Nissan: 21,0 poeng

14. Renault3: 16,0 poeng

15. Tesla: 9,9 poeng

GODKJENT REKKEVIDDE: Med en realistisk rekkevidde på 20 mil er Ioniq av de bedre elbilene i sitt segment, har vår anmelder tidligere skrevet. Foto: Morten Abrahamsen / NTB Tema

Vis debatt

Trykk her for debattregler

Gikk du glipp av disse?