Test av Volvo V90: Sveriges peneste bil

Volvo V90 er en stilig bil, og velger man T8-versjonen får man mye krefter for lite avgiftspenger. Noen sparebøsse er den likevel ikke.

MYE BIL: Volvo V90 er nær fem meter lang, og har stilige linjer. Det føles som en klassereise fra forgjengeren V70.Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Saken oppdateres.

Med kinesisk kapital i ryggen har Volvo på kort tid rullet ut en rekke helt nye modeller. Da den gamle traveren V70 skulle erstattes, fikk den etterfølger som man med troverdighet kan si er markedets vakreste stasjonsvogn.

V90 er stor og flott, og den ser eksklusiv ut. Volvo har i mange år sagt at de er et premiummerke, men inntil de helt nye modellene begynte å komme, var det ikke nok hold i påstanden.

Min første tanke etter et kjapt blikk på V90 utenfra, er at interiøret må være av svært lav kvalitet om ikke dette er en bil som skal konkurrere med Mercedes-Benz, BMW 5-serie og dess like.

VENTETID: Bestiller man en V90 T8 i dag, blir den levert i april neste år.Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

UTSTYR: V90 T8 leveres i tre utstyrsvarianter. Momentum er den billigste, med en startpris på 655.000. Inscription og R-design begynner på 691.000. R-design er den sporty-varianten, mens Inscription legger mer vekt på luksusdetaljer, som disse listene langs bilens side.Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Mange menyer

Interiøret viser seg å være ytterst stilig. Volvo har tradisjonelt laget fine og funksjonelle kupeer, men nå har de lagt til enda høyere materialkvalitet og moderne design. Det som er ekstra attraktivt, er at de har skapt sitt eget uttrykk.

Litt mindre heldig er det at de også har skapt sitt eget berøringskjerm-univers. Selve utformingen er fin, men systemet har et uhorvelig antall undermenyer. Etter mange timer bak rattet i moderne Volvoer er jeg langt fra fortrolig med det. Man tar seg i å savne noen knapper for helt enkle operasjoner.

SKANDINAVISK DESIGN: Volvo har dreisen på interiørdesign, og det er solid bygget i fine materialer. Batteriene er plassert i midtkonsollen, så det er ikke store plassen under luken i midten.Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

FLEKKETE: En berøringsskjerm ser ikke så lekker ut når fettete fingre har lett etter diverse funksjoner.Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Men det tar ikke vekk følelsen av at man sitter i en veldig elegant bil. Testbilen, en T8, er den ultimate versjonen for det norske markedet. Dette er en ladbar hybrid, der utgangspunktet er en firesylindret motor på 320 hestekrefter, med en elektromotor i tillegg som gir en samlet systemeffekt på 407 hestekrefter.

Elmotoren gir en realistisk elektrisk rekkevidde på vel tre mil. Det norske avgiftssystemet digger slike drivlinjer. Skal man kjøpe en V90 T6 Inscription som kun har bensinmotoren på 320 hester, må man ut med 828.000 kroner. V90 T8 Inscription, som altså har samme motor, pluss elmotoren, koster 691.000. Vi er ikke dumme, vi sparer gjerne nær 130.000 kroner for å få 87 hestekrefter mer.

LOGOLYS: Alle dagens Volvo-modeller har samme type frontlyktdesign, som de har kalt «Thors Hammer».Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Tekniske data: Volvo V90 T8 Inscription AWD

Pris: 691.000 kr.

Pris testbil: 924.873 kr.

Motor: 4 syl. Bensin. Turbo/kompressor. 1969 ccm. 320 hk v. 5700 o/min. 400 Nm v. 2200 o/min. Elmotor: 87 hk 240 Nm. Systemeffekt: 407 hk 640 Nm.

Aks: 5 sekunder

Toppfart: 250 km/t

El. rekkevidde: 50 km

Forbruk: 0,21 l/mil (blandet)

Utslipp: 47 g/km CO₂. 7,9 mg/km NOx

Bagasjerom: 560/1526 liter

LxBxH: 4936/1895/1475 mm

Egenvekt: 1967 kilo

Tilhengervekt: 2100 kilo

Forbruk

Men forvent ikke samme sparingsnivå på drivstofforbruket. På en 70 mils tur, der de første milene ble brukt på å tømme batteriet i by og resten foregikk på landevei og motorvei, endte vi med et snittforbruk på 0,78 liter pr. mil.

Et par hundre kilo ekstra i vekt, grunnet batterier og elmotor, gjør ikke akkurat underverker når man ruller i høyere hastigheter der eldrift bare blir en parentes. Selvsagt vil forbruket bli langt triveligere om man kjører småturer med nyladet batteri, men er det noen som kjøper en V90 kun til bruk på kortreiste handleturer?

Drivverket er imponerende godt satt sammen. De to drivkildene har sømløse overganger under kjøring. Av og til merker man at elmotoren melder seg på når man starter fra stillestående, uten at det er noe dramatikk rundt det.

Bilen er ganske mykt satt opp. Man kan gå inn og justere oppsette individuelt, men velger man de vanlige kjøreprogrammene, som går fra hovedsakelig eldrift til mest mulig krefter, har bilen selv sine løsninger. På de mest sparevennlige programmene kan det bli vel gyngende, og på den mest sportslige er styringen kunstig tung.

STASJONSVOGNERFARING: Volvo kom med sin første stasjonsvogn i 1953, Volvo Duett, og slike biler har hele veien vært en viktig del av merkets identitet.Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Gjør seg i oppkjørselen

Med over 400 hestekrefter snakker vi om en seriøst sterk maskin. Null til hundre er oppgitt til heftige fem sekunder, men den føles aldri så sprek. Det er heller ikke en bil som trives videre godt under inspirert kjøring på svingete vei. Da føles den tung og lite smidig. Det er mer en bil for lange turer rett frem. Komforten er fin og setene gode. Det finnes biler i klassen som har bedre støyisolering, men man slipper å heve røsten for å bli hørt mens man kjører.

Som en temmelig stor og luksuriøs doning har bilen naturligvis også det som er å oppdrive av moderne teknologiske hjelpemidler. Den er delvis selvkjørende, det vil si at den ber deg ta i rattet etter rundt ti sekunder. Her har produsenten tydeligvis jobbet videre siden de første V90-utgavene ble introdusert for ett år siden.

FØRSTEVALGET: Ifølge importøren velger 70 prosent av V90-kundene T8-modellen. Resten velger i all hovedsak dieselversjonene.Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Den gang var det en veldig vinglete opplevelse, mens den nå er mer stabil. Likevel er det fortsatt stressende å la bilen kjøre selv, og det virket som den ikke alltid var helt sikker på hva den drev med. Her må det føyes til at dette gjelder de aller fleste andre biler som har en slik selvkjørende funksjon. Det virker som det foreløpig er en stund til en sjåfør med puls er overflødig.

V90 T8 er en vinner i avgiftsspillet, men noe sparebøsse er det ikke. Forbruket på tur er langt fra lavt, og skal man ha en velutstyrt versjon, blir det fort mye penger ekstra. Men den gjør seg virkelig godt i oppkjørselen.

Pluss og minus

+

Stilig

Komfort

Avgiftsvinner

Forbruket

Berøringsskjermen

§
Vis debatt
Gikk du glipp av disse?