Den populære elbilen Nissan Leaf, som er den mest solgte personbilen i Sør-Trøndelag i 2014, sendte nylig ut et brev til flere kunder.

Her står det at de har avdekket et forhold knyttet til styresystemet til Nissan Leaf, og at bilen til kunden kan være berørt.

Rattaksel kan løsne

I brevet står det en forklaring på hva som kan skje dersom feilen ikke blir utbedret:

«Vår kvalitetsavdeling har oppdaget et problem med sammensetningen av rattakselen. Selv om sammensettingen er nok til at styringen fungerer normalt, så kan kreftene på akselen (spesielt ved manøvrering i lav hastighet) etter hvert føre til at akselen løsner. Dette vil føre til manglende mulighet til å styre bilen».

Kommunikasjonssjef Marina Maneas Bakkum ved Nissan Nordic Europe bekrefter at de har sendt ut brev til de aktuelle kundene.

- Det er 16 000 Nissan Leaf i Norge, og det er et fåtall som har en bil hvor dette kan være en aktuell problemstilling, sier hun.

Følg Adresseavisen på Instagram

Lik adressa.no på Facebook

Bolt må sjekkes

Nissan har sendt ut brev til kunder som har det aktuelle chassisnummeret.

- De bør helst få bilen sin til en Nissan-forhandler og få sjekket og eventuelt utbedret problemet. Det er bare snakk om en bolt på rattet, og reparasjonen tar ikke lang tid, forteller hun.

Dersom det blir nødvendig med tiltak vil Nissan betale verkstedregningen.

- Våre produkter skal være i god stand, og derfor ber vi eiere av en slik bil ta kontakt med en forhandler eller ringe vårt kundeservicesenter, sier Maneas Bakkum.

Dette brevet fikk en trøndersk Nissan Leaf-eier tilsendt i posten. Foto: privat