Kjører elsykkel hele vinteren

Kjell Wergeland (49) i Rissa er trolig Trøndelags ivrigste elsyklist. I vinter har han uten problemer syklet 1700 kilometer med assistanse fra en 180-watts motor i sin Wayel-sykkel.

Saken oppdateres.

Han er ingen alminnelig mosjonist. Elleve ganger har han syklet Trondheim - Oslo, og hans personlige rekord i maratonrittet er litt over 16 timer. De siste fem årene har han drevet virkelig seriøs trening med mye sykling til og fra arbeidsplassen i Mattilsynet ved Sørfjorden, 39 kilometer hjemmefra. Siden desember har han brukt elsykkelen til jobben tre ganger hver uke.

- Sommers tid brukte jeg halvannen time eller mindre hver vei, men om vinteren økte det til to timer og ti minutter. Det ble for lenge og for slitsomt. I fjor dukket ideen om elsykkel opp. Nå har jeg kjørt den i hele vinter, og er veldig fornøyd. Faktisk bruker jeg like kort tid med elsykkelen på tungt vinterføre, som med vanlig racersykkel om sommeren, og treningsutbyttet er omtrent det samme, sier Wergeland. Elsykkelen går fortere opp bakkene enn raceren, men saktere på flate strekninger fordi elmotoren kobles ut når hastigheten passerer 25 km/t.

Fin på vinterføre

Hans elsykkel har motoren i forhjulsnavet, mens pedalkreftene overføres via elegant kardang og syvtrinns lukket Shimano navgir til bakhjulet. Dermed er det drift på begge hjulene, noe Wergeland mener bidrar til meget gode vinteregenskaper. Med piggdekk foran er snø og is aldri noe problem, hverken for fremdrift, styring eller bremsing. Fravær av kjede og åpent gir reduserer vedlikeholdet til et minimum.

Batteriet skal gi elmotoren en rekkevidde på 35 kilometer, men det avhenger både av temperatur, topografi, hastighet og ikke minst syklistens eget bidrag. I praksis holder batteriet omtrent akkurat de 39 kilometerne mellom hjem og arbeidsplass. Ladningen tar fem timer, og gjøres både på jobb og hjemme.

- Jeg føler det som om jeg alltid sykler i medvind, selv om sykkelen veier 25 kg, altså tre ganger mer enn en konkurranseracer. Den solide konstruksjonen gjør sykkelen langt bedre egnet til vinterbruk enn en racersykkel. Min erfaring er derfor at elsykkelen er ypperlig til trening i vinterhalvåret, mener Wergeland.

Samtidig er han opptatt av elsykkelens egenskaper også for andre brukergrupper:

- En elsykkel kan hjelpe mange familier til å unnvære bil nummer to. Elsykkelen gjør det for eksempel langt mindre krevende å trekke en sykkeltilhenger med barnesete, og det blir lettere å sykle hjem med tunge kolonialvarer i sykkelkurven. Jeg er også sikker på at det blir enklere å starte et treningsprogram, og å sykle mellom hjem og jobb selv om det er noen bakker underveis, når elmotoren hjelper til. Mange vil også oppleve at rekkevidden for sykkelturen øker kraftig. Det er ingen krise om batteriet går tomt. Da må man gjøre jobben alene, og farten går selvsagt ned. Men det går fint å fortsette turen bare på muskelkraft, sier Wergeland.

(Foto: BJARNE VESTMO)

Foto: BJARNE VESTMO

Gikk du glipp av disse?