Forbrukerrådet la torsdag formiddag frem forbrukerstatistikken for 2014. Hvert år får Forbrukerrådet rundt 100.000 henvendelser fra forbrukere.

- Bil troner på toppen, det har det gjort i fjor, forfjor og helt tilbake til 1963. Kjøp og salg av bil er snakk om store verdier, når man er usikker eller har tvister tar man kontakt for råd, sier Ingeborg Flønes, direktør for Forbrukerservice i Forbrukerrådet.

Bruk alltid kontrakt i forbindelse med bilkjøp, anbefaler Flønes.

- Har du ikke kontrakt er det ofte vanskelig å bevise hva som er sagt og gjort. Veldig mange kjøper bilen usett. De ringer og avtaler kjøp med noen langt unna, og har ikke fått testet eller sjekket om bilen er i den stand som selger sier, sier Flønes.

1. Bil, 10.448 henvendelser

2. Diverse om tjenester, 6487 henvendelser

3. Diverse om varer, 5814 henvendelser

4. Mat og helse, 5751 henvendelser

5. Husleie, 4888 henvendelser

6. Håndverkertjenester, 3572 henvendelser

7. Bruktbolighandel, 2835 henvendelser

8. Mobiltelefon, 2638 henvendelser

9. Klær og sko, 2562 henvendelser

10. Møbler, 2230 henvendelser

11. Byggevarer, 2190 henvendelser

Klagestorm mot Uno Life

Uno Life topper statistikken over selskaper som ble klaget på. Forbrukerrådet kaller det en klagestorm. Helsekostfirmaet ringte forbrukere og fortalte at de kunne få gratis slankepiller. Problemet var at produktene forbrukerne ble tilsendt kom med faktura.

- Folk fortalte at de ikke sov om natten, de fikk trussel om inkasso, og tok det veldig alvorlig, sier Flønes.

Firmaet har gått konkurs, men firmaet og daglig leder og styreleder har fått en bot i millionklassen.

- Uno Life utmerker seg med 6442 henvendelser. Vi har aldri opplevd maken i Forbrukerrådet historie. Det er ekstremt mange henvendelser. De andre firmaene vi har på listen har figurert der i flere år, og de er store, så det er naturlig at de figurerer på listen, sier Flønes.

Vi har forsøkt å komme i kontakt med Uno Life for en kommentar, uten hell.

På andreplassen ligger Elkjøp med 1537 henvendelser til Forbrukerrådet.

- Nå vet jeg ikke hva henvendelsene handler om. For det første vil jeg si at hvis det er kunder som er misfornøyde, så mener vi at én misfornøyd kunde er €n for mye. Vi vil at kundene skal være fornøyde og få god og kompetent hjelp. Det er klart at når folk både gjør ganske store investeringer hos oss, og de kjøper varer som kan være ganske komplekse å få tatt i bruk, så skjønner vi at folk kontakter oss hvis noe går galt, sier Åshild Indresøvde, kommunikasjonsdirektør i Elkjøp Nordic AS.

- I Norge og Norden er Elkjøp markedsleder. I forhold til størrelsen vår så er det ganske naturlig at vi kan ha litt flere henvendelser enn andre. Misfornøyde kunder har vi et mål om å ikke ha, legger Indresøvde til.

Flest henvendelser fra Telemark

Folk fra Telemark tar mest kontakt med Forbrukerrådet, nummer to og tre er Oslo og Troms. Folk fra Sogn og Fjordane tar minst kontakt.

I 2013 økte henvendelser om finansielle tjenester og feil faktura, altså ukjent regning i posten for chat- eller pornotjenester. Aller flest henvendelser fikk Forbrukerrådet om bil (10.819), diverse om tjenester (5630), husleie (5036), diverse om varer (4067) og håndverkertjenester (3692).