Trønderbyrå står bak nasjonale nettbutikksuksesser

«Internett er ikke noe for oss», var en vanlig holdning da InCreo ble etablert for snart 20 år siden. Erfaringen webbyrået har opparbeidet seg siden den gang, er det få som kan slå.

Annonsørinnhold produsert av Adresseavisen Brand Studio

Allerede for 10 år siden ble de omtalt som en veteran i bransjen, og verken finanskriser,  dot.com-bobla eller den enorme digitale utviklingen har klart å finte dem ut.

Med hovedkontor i Trondheim og avdeling i Oslo, prydes kundelisten av lokale aktører som Grilstad, Bunnpris og Eplehuset, samt nasjonale navn som Thune, Saltdalshytta og Ramirent. Nøkterne og folkelige i sin fremtoning, ønsker de ikke å være kjent for å være stor, men for å være god. En kontorvegg dekket av høythengende priser kan tyde på at de har lyktes med det.

– Det er et anerkjennende klapp på skuldra, men vi synes det er en større bragd når vi får en nettbutikk til å øke salget, enn at den premieres for å være fin, sier Morten Wikstrøm, daglig leder i byrået.

Flere prioriterer å satse på nett

Wikstrøm har selv vært i selskapet i 10 år, og forklarer at den ekstreme utviklingen har gitt dem som webbyrå en annen status.

– Før brukte markedsførerne det meste av budsjettet på reklamekampanjer og helsider på trykk. Nå går større deler av budsjettet til å satse på nett, og de virksomhetene som lykkes har stort fokus på web. Det er der slaget står i dag, understreker han.

Med hovedkontor i Trondheim og avdeling i Oslo, prydes kundelisten av lokale aktører som Grilstad, Bunnpris og Eplehuset, samt nasjonale navn som Thune, Saltdalshytta og Ramirent. Her fra kontoret på Solsiden i Trondheim.

Tidlig ute med netthandel

Et segment de var tidlig ute med å satse på, og som de har vunnet mange priser innen, er netthandel. Siden de startet med netthandel har sluttkundenes atferd på nett endret seg enormt, mange handler på nett. Og mange av kundene består.

– Flere av de vi lagde nettbutikker for tidlig på 2000-tallet, er fortsatt kunder. Det sier jo litt om at vi har får tillit og at vi har fulgt med utviklingen, mener Wikstrøm.

– Firedoblet omsetningen

En av dem som har merket effekten av InCreo, er trønderske Høie of Scandinavia, som selger sengetøy, dyner og puter i butikk og på nett. Siden de relanserte nettbutikken for et par år siden, har omsetningen på nett firedoblet. Markedssjef Erna Therese Widerøe forteller at InCreo har vært en samarbeidspartner som har levert på alle punkter.

– De leverer kjapt, er ærekjære og løser alle tekniske problemer. Det er ikke én ting vi har foreslått som de ikke har kunnet løse, og de har alltid ideer til hvordan få det visuelle til å fungere rent teknisk. Samtidig kan de faget sitt, og er ærlig dersom ideen ikke er god.

Mascot Høie har hatt nettstedet sitt hos InCreo i 15 år. Widerøe kan fortelle at de har utfordret dem på flere ting, også som de ikke har gjort før, men som de har løst på en veldig god måte.

– Når vi er så fornøyde, ser jeg ingen grunn til å bytte leverandør, sier Widerøe.

- De leverer kjapt, er ærekjære og løser alle tekniske problemer. Det er ikke én ting vi har foreslått som de ikke har kunnet løse, sier markedssjef Erna Therese Widerøe.

Vinner kunder på effekt

Det er ingen hemmelighet at byrået opererer i et marked hvor konkurransen er stor og prisene presset. Samtidig er det langt mer komplisert å lage en webløsning i dag enn for fem år siden.

– Brukskvalitet og enkelhet i løsningen er vektet veldig høyt, og de løsningene vi jobber med har mange systemer som skal snakke sammen og prosesser som skal gå automatisk. Det blir mer teknisk krevende, forteller Adam Storli. Han er prosjektleder i InCreo, og en av dem som kartlegger kundenes behov i forkant av et prosjekt, for å kunne tilby dem en løsning som dekker det de faktisk trenger.

Selv tror de tror at grunnen til at de har klart seg så bra så lenge, er nettopp det at de ikke konkurrerer på pris, men på effekten av det de gjør. Filosofien deres er ikke å bare bygge løsninger som er fine, men som presterer.

– Det spiller ingen rolle hva du betaler, for regnestykket er ikke over når løsningen er betalt. Det som teller er jo avkastningen som webløsningen gir, mener Storli.

Wikstrøm er enig, og føyer til:

– Mange av kundene våre ser at det vi gjør gir effekt, og har erfart at vi klarer å realisere de ønskene de har. Enten det er snakk om en integrasjon eller en kjøpsprosess i nettbutikk, har vi vært borti det meste før, og har en best practice på det.

Han mener det er viktig å se på webbyrået som en partner du skal samarbeide med i mange år, som kan forvalte og videreutvikle løsningen. Og akkurat det er et av InCreos store fortrinn.

Skreddersyr for kundene

Noe av det som har gjort dem unik, er nemlig teknologien de selv har utviklet. Med den har de kontroll til å bygge, skreddersy og videreutvikle alle typer applikasjoner og løsninger. De kan vokse og videreutvikle i takt med kundens behov. Og der kommer ofte konkurrentene til kort, fordi de ofte baserer seg på ferdige malverk.

– Mange av våre kunder starter der også, med billige ferdigløsninger. Det kan fungere en stund, før de innser at de ikke får realisert ønskene og behovene de har. Når leverandøren ikke klarer å gi dem det de vil ha, må de videre, sier Wikstrøm.

Vil du også lykkes på nett, med nettsider eller nettbutikk? Ta kontakt med Adam eller Morten for en uforpliktende prat.

Tekst og foto: Hvabehager