Derfor øver internasjonale operastjerner i et gammelt industribygg i Trondheim

Et nedlagt verksted på Lade er blitt øvingslokale for noen av verdens beste operasangere.

Her er øvingen til Otello i full gang. F.v. Siv Oda Hagerupsen (Emilia i forestillingen), Marita Sølberg (Desdemona) og Magne Fremmerlid (Lodovico).
Annonsørinnhold produsert av Adresseavisen Brand Studio

Det er vel knapt noen i Trondheim som vet hvilket bygg vi nærmer oss. Kanskje legger du merke til det om du kjører langs Ladebekken under brua i Jarleveien. En gang i tida så inneholdt bygget et billakkeringsverksted. Men nå må farlige gasser og lakksprøyter vike for arier og vakker musikk. Trondheim Symfoniorkester & Opera (TSO) har leid bygget for å ha god plass til øving for operaforestillingen Otello. Denne vakre februardagen er en av de første med øving for den berømte operaforestillingen, som settes opp i Olavshallen i Trondheim i mars. Musikken er av Giuseppe Verdi (1813-1901), en av verdens aller største opera-komponister noensinne. Nå skal den sitte i fingerspissene hos TSO-musikerne og sangerne.

Kjøp billetter til Otello i Olavshallen her! (Obs! Forestillingen er avsluttet)

Marita Sølberg fra Levanger reiser verden rundt og opptrer på noen av verdens største operascener. I mars synger hun i rollen som Desdemona i Otello i Trondheim. Her er hun sammen med Ian Storey, som spiller Otello.

Foruten Marita Sølberg fra Levanger, som spiller Desdemona i forestillingen, og en rekke andre lokale medvirkende, er det også sangere, musikere og viktige folk i produksjonen fra land som Spania og England i sving.

LES OGSÅ: Marita - gullstrupen fra Levanger

Både Marita og flere av de andre har spilt for titusenvis av mennesker på store scener og arenaer over hele verden. Nå er de her i Ladebekken 15.

Marita Sølberg i forgrunnen, med Ian Storey (Otello) og Magne Fremmerlid (Lodovico) i bakgrunnen.

Ved et slitt kjøkkenbord i andre etasje, med en enkel lunsj foran seg, sitter assisterende regissør Ian Rutherford. Engelskmannen er en del av et Otello-konsept som har turnert i flere europeiske storbyer.  Nå er turen kommet til Trondheim. Det gamle billakkeringsverkstedet synes Rutherford var bedre som øvingssted enn Lille sal i Olavshallen, der det er forholdsvis mindre plass. Rundt oss er det høy aktivitet foran dagens øvelser. Sangere og syere piler rundt om hverandre. Det er poser, kasser og kulisser overalt. Noe av det som skal inn på scenen i Olavshallen i mars, kommer helt fra Spania i svære containere. Lyset fra vintersola avslører nådeløst de litt slitne omgivelsene, men Rutherford er likevel spent og fornøyd med oppholdet så langt.

Ian Rutherford er assisterende regissør for operaen Otello i Trondheim i mars.

En helt spesiell blanding

- En flott by! Både omgivelsene og menneskene er fantastiske, skryter Rutherford. Det han trekker frem som spesielt med Otello-versjonen i Trondheim, er blandingen av profesjonelle musikere fra TSO sammen med voksne og unge lokale kor, som får sjansen til å vise seg frem.

LES DENNE FANTASTISKE DIGITALHISTORIEN: Otello er en fortelling om menneskets verste sider

- TSO er jo ikke verdens største orkester, men folkene her jobber hardt og nivået er høyt. Og det er spesielt og spennende at det er et så høyt nivå på amatørene også. Det slår meg som noe typisk for det norske samfunnet, mener Ian.

Han mener også at operaen Otello evner å forbli aktuell og relevant. Historien handler i korthet om at den kypriotiske stattholderen Otello etter en krig mot tyrkiske fiender, blir lurt av Jago til å tro at kona er utro. Det hele ender, helt feilaktig, opp i at Otello tar livet av sin kjære Desdemona.

Her er øvingen til Otello i full gang. F.v. Siv Oda Hagerupsen (Emilia i forestillingen), Marita Sølberg (Desdemona) og Magne Fremmerlid (Lodovico).

- Vår forestilling er hva amerikanerne kaller et psyko-drama. Otello har tradisjonelt vært av en ikke-europeisk herkomst. Vår Otello er ikke slik, men man kan uansett se på Otello som en outsider. Vi ser hvilke holdninger som bygges opp mot utenforstående og det er selvsagt meget relevant igjen i dagens samfunn, sier Rutherford. Og han fortsetter:

- Jago, karakteren som står bak spillet mot Otello, beveger seg ofte mellom sannhet og ikke-sannhet. Otello var dessuten muslim, men har konvertert til kristendommen. Rykter, usannheter, ja; en slags «fake news», og religion, blandes i en eksplosiv miks, sammen med menneskelige egenskaper som sjalusi, løgn og bedrageri, sier Rutherford.

Også det faktum at handlingen foregår på Kypros, gjør Otello relevant - lenge etter at Shakespeare skrev stykket i 1603 og Guiseppe Verdi satte sitt musikalske stempel på det, med premiere for nesten nøyaktig 130 år siden. Kypros, med sin historiske deling mellom gresk-kyprioter og tyrkisk-kyprioter, med sterke knytninger til Hellas og Tyrkia, er fortsatt en het potet innen internasjonal sikkerhetspolitikk.

- Å arrangere slike forestillinger, som fortsatt er relevant, gjør jobben ekstra interessant, sier Rutherford. Han reiser seg og beveger seg ned den smale og svingete trappa til første etasje, og deretter inn i øvingslokalet.

Terping av detaljer

Her er det sponplater på gulvet og noen enkle kulisser strødd litt rundt i lokalet. Vi ser ulike effekter knyttet til forestillingen, som er satt i tid til ca år 1900. Symfoniorkesteret er ikke her nå, øvingene sammen med de 85 musikerne i TSO kommer senere i prosessen.

Denne dagen utgjør et enkelt piano derfor den musikalske slagkraften. Rutherford samler sangere, musikere og apparat ellers, rundt seg. Noen enkle instruksjoner før de går i gang. Det terpes på detaljer, sangerne må starte om igjen gang på gang inne i det gamle verkstedet.

- Lokalet er ikke noe problem. Det er varmt her og vi har god plass for å skape kunst, det er det viktigste, sier Rutherford.

Premiere for Otello er 11. mars i Olavshallen. Og deretter kommer øvrige forestillinger 13., 15. og 17. mars.

Kjøp billetter til Otello her!