- Vi gjør så mye mer enn å dele ut gule lapper

- Folk blir overrasket over hvor mye annet vi driver med. Å dele ut bøter er bare en liten del av jobben, sier Laila Solheim i Trondheim parkering.

Annonsørinnhold produsert av Adresseavisen Brand Studio

- Målet vårt er å yte gode parkeringstjenester og levere helhetlige løsninger til kundene våre, sier Solheim.

Hun leder den nyopprettede salgs- og markedsavdelingen som sitter i Erling Skakkes gate i Trondheim, passende nok med utsikt over den store parkeringsplassen på Leütenhaven.

Her jobber åtte personer med blant annet å planlegge og utforme nye offentlige og private p-plasser, nye skilt tegnes og sykkelparkeringer, bobilparkeringer og ladestasjoner for EL-bil må tilrettelegges som følge av den nye parkeringsforskriften som ble gjeldende i år. Andre avdelinger har ansvar for miljøgebyr, passe på at alle med gårder i midtbyen strør og at fortauene er tilgjengelige for gående.

- Vårt hovedfokus er fremkommelighet, sikkerhet og miljø, og at det skal være enkelt for kunden og effektivt for oss, sier Solheim.

Vakter og verter

Trondheim parkering er et kommunalt foretak som forvalter mer enn 15 000 parkeringsplasser, som inkluderer 14 parkeringshus og 4 garasjer.

64 personer er ansatt i selskapet. 27 av dem er trafikkbetjenter - og byverter. Alle trafikkbetjentene får nemlig opplæring i å bli "serviceyteren i Trondheims gater".

- Det står på uniformen at de er byverter, og de blir ofte stoppet av turister som har spørsmål om byen eller trenger hjelp til å finne fram. Da er det viktig for oss å være profesjonelle og kunnskapsrike. Det er slik vi ønsker at folk oppfatter oss, sier Solheim.

Byvertene trår til når noen trenger hjelp til å lukeparkere, de låner ut ei arm til eldre damer på glatta og viser turistene veien til Nidarosdomen. Alle trafikkbetjentene har gjennomgått førstehjelpskurs og de har hjertestartere i ekspedisjonen.

Salgssjefen forteller at kundetilfredsheten har økt betraktelig de siste årene. Trafikkbetjentene får ikke lenger mye kjeft, men heller positive tilbakemeldinger fra folk de møter på gata.

- Nye undersøkelser viser at folk er fornøyde med jobben Trondheim parkering gjør. Ryktet vårt har snudd seg til det positive, og det jobber vi hele tiden for å ivareta, sier Solheim.

Søker ny medarbeider

Trondheim parkering gjennomgikk en omorganisering i fjor, og Solheims avdeling ble opprettet fordi det var et sterkt ønske at organisasjonen ble mer synlig og salgsrettet.

En serviceyter ut til fingerspissene er det Trondheim parkering er ute etter når de nå søker etter en ny medarbeider som skal komplettere teamet i salgs- og markedsavdelingen.

Som Key Account Manager vil du få ansvar for relasjonsbygging, salg, avtaleforvaltning og oppfølging av Trondheim parkerings oppdragsgivere innen både privat og offentlig sektor. Du vil også være aktiv i å utvikle nye markeder for foretaket.

- Trondheim Parkering er en totalleverandør av parkeringstjenester som leverer hele spektret av tjenester fra A til Å, noe som også innbefatter høy grad av oppmerksomhet før kontrakter inngås. Vi blir gjerne beskrevet som framovelent, samtidig som vi blir oppfattet som et “folkelig selskap”. Vår nye ressurs vil få en viktig rolle i å videreføre dette.

Her kan du lese mer om stillingen

- Vi ønsker en person som er opptatt av å gi god service, er strukturert og utadvendt. Vedkommende kommer inn i et miljø der vi jobber tett sammen, har mange faglige diskusjoner og er opptatt av å utvikle oss. Samtidig er vi en artig og blid gjeng, synes jeg, sier Solheim.

Gjennomsnittlig ansiennitet i selskapet er over ti år, noe som tyder på at den personen som blir en del av teamet kommer inn i et godt arbeidsmiljø.

GPS-styrt app

Trondheim parkering er også opptatt av å være framtidsrettet og ta å i bruk ny teknologi. Appen Smartpark har blitt lastet ned av omtrent 110 000 brukere så langt, og nå er neste generasjon av parkeringsappen på vei.

- Smartpark er desidert størst i parkerings-Norge, og har gjort det bedre enn forventet. Nå jobber vi med å gjøre appen gps-styrt, slik at når brukerne kjører til et visst sted i byen, får de opp forslag til parkeringsplasser i nærheten, opplyser Solheim.

1. september i fjor tok de også i bruk automatisk skiltgjenkjenning (ANPR), som gjør det lett å avsløre om noen har lurt seg unna parkeringsavgiften. Den samme teknologien kan også brukes i parkeringshus. Et kamera kjenner igjen bilskiltet, bommen går opp og parkeringen starter i SmartPark-appen. Ved utkjøring avsluttes parkeringen når bommen går opp.

Selskapet tilbyr totalløsninger innenfor parkering til både private og offentlige aktører.

Avantas støtter Trondheim parkering i denne rekrutteringsprosessen. Ta gjerne en uforpliktende prat med Hanne Fremo, seniorrådgiver Avantas (mobil 982 12 455), eller Laila Solheim, salgs- og markedssjef i Trondheim Parkering (mobil 982 94 469).