Slik kan du gjøre bilen vinterklar

Glatte veier, tomt batteri, frosne dører og isete vinduer: Vinteren er rett rundt hjørnet og her er de viktigste tingene du bør huske til bilen før kulda setter inn.

Annonsørinnhold produsert av Adresseavisen Brand Studio

1. Se og bli sett!

Husk å fjerne is fra vinduene.

Om høsten og vinteren er det generelt vanskeligere å se. Det er mørkere og dessuten lav sol i perioder av dagen. Sjekk derfor lys og vindusviskere for å sikre så god sikt som mulig, og at du blir sett av andre. Vindusviskerne skal være hele og rene og uten skader. Disse bør man egentlig skifte en gang i året. Husk også å vaske bilvinduene, og spesielt frontruta, på innsiden. Her kan det være støv og skitt fra en hel sommer, som ødelegger sikten. Med kupévarmer blir for øvrig oppstart hver vintermorgen en komfortabel opplevelse. Med isfrie ruter har du god sikt fra første meter, og du kan kaste hanskene når du har kommet inn i bilen. Husk selvsagt også at det er farlig å kjøre med dårlig sikt, og du kan dessuten få kraftige bøter om du kjører med is på rutene. Gå over bilen og påse at alle lys fungerer. Les instruksjonsheftet i bilen om du ikke er sikker på hvordan du skifter eventuelt defekte pærer.

Byåsen bilverksted avd. Kolstad (Esso Kolstad) har kampanjepriser på oljeskift og tilbyr alle verkstedtjenester! Ved oljeskift får du også en sekspunkts vintersjekk av bilen.

2. Sjekk dekk:

Husk å sjekke mønsterdybde og piggene på dekkene dine, helst FØR snøen kommer.

Allerede om høsten kan man bli overrasket av kalde morgener, der det for eksempel er is i skyggepartier av veien. Om du bruker piggfrie dekk eller piggdekk; husk å sjekke at dekkene er i forskriftsmessig stand, med intakte pigger og/eller minst tre millimeter spordybde i dekkene. Husk også at lufttrykket kan variere med temperaturforandringer. Sjekk derfor trykket jevnlig. Hvilket lufttrykk som er anbefalt for din bil står som regel på innsiden av tanklokket, i karmen på førerdøren eller i instruksjonsboken. Dekk bør renses én gang pr. uke med dekkrens. Dette er spesielt viktig om man kjører mye på saltede veier. Trygg Trafikk advarer forøvrig mot å se blindt på mønsterdybde alene. - Er vinterdekkene mange år gamle, er egenskapene dårligere uansett om det er bra mønster igjen eller ei, har fungerende kommunikasjonssjef Carina Henske i Trygg Trafikk uttalt.

Les også: Hos Vianor finner du det siste og beste innen dekk, oljeskift, batteri  og andre produkter for å utbedre steinsprut

Ikke plass til dekkene hjemme? Hos Heimdal dekkhotell finner du hyggelige priser på oppbevaring

Noe du lurer på om om piggdekk og piggdekkgebyr? Les mer på piggfritt.no

3. Pass på dører og låser:

Får du ikke opp bildøra etter å ha vasket bilen i kuldegrader? Dette kan du unngå om du festet en tape-bit over nøkkelhullet.

Dette er sårbare deler av bilen ved hurtige endringer i temperatur og nedbør. Ikke alle har oppvarmet garasje, så dette kan det være greit å følge med på. Vann som samler seg langs lister eller i låsene, kan gjøre det håpløst å få opp døra. Smør alle låser med låsolje og stryk silikon på alle lister. Bruk ikke silikon fra sprayboks til gummilistene. Sprayboksen er både kostbar og udrøy, og samtidig også sprayer andre steder enn på listene. Kjøp en stift, er oppfordringen fra Norges Automobilforbund (NAF). Den varer i flere år. Bruk ikke låsespray annet enn i nødsfall. Grunnen til dette er at spraygassen inneholder sprit som fjerner grafittfettet som låsen er innsatt med fra fabrikken. Dersom du fester en tape-bit over nøkkelhullene når du vasker bilen, hindrer du vann - som senere fryser - å trenge inn. Husk også at snø, salt og skitt kan gjøre bilen mer utsatt for rust.

Vanskelig å vaske bilen hjemme på vinteren? Prøv Karcher selvvaskeanlegg, med automatvask og kompetansesenter for rengjøring

3. Flatt eller dårlig batteri:

Mål væskenivå og syreinnhold. Er batteriet fem til syv år gammelt for eksempel, så tåler det neppe en tøff vinter hvis ikke bilen brukes daglig. Ladespenningen kan et bilverksted hjelpe deg med. Mange korte turer med bilen kan også tappe batteriet mer enn man tror. En motorvarmer kan være en lur investering, både for batteriet, men også for hele motoren. Er det ikke rett utstyr i bilen, fins det også motorvarmere som kobles med vifter inne i bilen. Men det er bortkastet energi å la motorvarmeren stå på hele natten. Bruk et tidsur og sett det til å slå inn 2 til 3 timer før du skal starte og kjøre. Dersom det er irr på batteripolene (irr = grønt støvete melaktig materie) må dette vaskes bort med lunkent såpevann. Deretter smøres polene og polskoene inn med vaselin eller syrefritt fett.

4. Bruk annen olje:

Tynnere olje gjør at motoren starter lettere i kulda. Det gir dermed mindre slitasje på motoren og den varer lengre. Oljen oppgis i viskositet målt i SAE-grader, les på oljeflasken. En vinterolje for streng kulde, heter vanligvis W5 – 40. W står for vinter, 5 hvor tynn oljen er ved kuldegrader og 40 hvor tyktflytende oljen blir ved +100 grader. Jo høyere tallet er, jo tykkere blir oljen. Husk å kontrollere oljenivået jevnlig.

Trenger du traktor- eller bilverksted på Melhus? Prøv Ze-Sam og Melhus Auto

5. Sjekk frostvæsken:

Dette kan et verksted eventuelt måle for deg. For lite frostvæske i systemet kan i verste fall føre til at kjølevannet fryser og i verste tilfelle sprenger og slår sprekker i radiator eller andre deler, med påfølgende fare for motorhavari. På emballasjen til frostvæsken står det korrekte blandingsforholdet. Husk å sjekke dette om du kjøper ferdig, det gjelder også spylevæske. Her er det nok mange i Norge som tross alt undervurderer hvor kaldt det kan bli i dette landet.

7. Håndbrekket kan gå helt i lås:

Dette er vel et større problem for eldre biler, men et frosset håndbrekk er en klassiker for mange. Bruk håndbrekket jevnlig, slik at mekanismen ofte er i bevegelse uansett vær. Det forhindrer muligens at det fryser. Er det dager med fuktighet og deretter streng kulde, så kan det være lurt å droppe håndbrekket om forholdene tilsier at det er mulig.

Visste du at NAF-medlemmer får dekkskifte til kun hundre kroner? Les mer om hva NAF-senteret i Trondheim kan hjelpe deg med her.

8. Ha riktig utstyr i bilen:

Korte turer i byen eller på hytta kan kanskje oppleves som ufarlig eller uproblematisk. Men man vet aldri hvor man kan bli stående, eller hvor kaldt det er. Norges Automobilforbund (NAF) anbefaler følgende utstyr i vinterbilen:

  • En god isskrape med tagger på en av sidene for å ta stålisen, og snøkos

  • Lommelykt

  • Låsolje

  • Dekkvask/-rens

  • Startkabler m. overspenningsvern

  • Liten spade (gjerne sammenleggbar)

  • Slepetau, ikke elastisk

  • Hurtigkjetting/autosokken/michelin easy grip

  • Ekstra varme klær, votter/hansker, hodeplagg og fottøy

  • Pledd

  • Hurtigkjettinger

  • Varseltrekant og refleksvest

Kanskje du like godt kan lagre bilen et annet sted om vinteren? Prøv lagring innen bil og båt hos Moe AS. Telefon: 98 45 09 11

9. Riktig bruk av startkabler:

Men det er ikke bare-bare å koble startkablene på. Elektronikken i dagens biler kan bli alvorlig skadet om man gjør det på «gammelmåten». Her er måten det bør gjøres på, ifølge NAF:

Først – for sikkerhets skyld - ta ut nøklene av begge bilene. Deretter kobles plusspolene (rød) sammen. Så minus (blå eller sort), fra den hjelpende bilens batteri, mens på den nødstedte bilen skal minusklemmen festes på motorblokken lengst fra batteriet (eksplosjonsfare på grunn av knallgass fra batteriet). Man starter hjelpebilen først, deretter den nødstedte. La bilene stå «sammenkoblet» i cirka 10 minutter etter at den nødstilte bilen har fått start. Dette er for å utligne spenningsforskjellen på batteriene – det er i avkoblingsfasen av startkablene det er størst fare for skade på elektronikken.

10. Bilpleie – ikke bare for skjønnhetens skyld:

Ordentlig vask, med polering, er viktig for å beskytte karosseriet og lakken mot rustdannelse, riper og andre småskader. Riktig behandling av interiøret, vil gi det lengre levetid. Blant annet kan skinnseter være utsatt på vinteren, fordi store temperaturforandringer kan medføre sprekkdannelse i skinnet. Så det kan være lurt å huske produkter for behandling av skinn. Generelt godt vedlikehold av bilen, styrker også verdien av kjøretøyet.

Her hos Trondheim Antirustsenter finner du 43 års erfaring fra kampen mot rust!

11. Sjekk understellet:

Det er alltid lurt å sjekke understellet for rustdannelser og ta en vurdering om bilen skulle hatt en understellsbehandling. Saltingen av veiene fører ubønnhørlig til en ekstra belastning for bilen, og rust kan i verste fall tære på bremseanlegg og bærekonstruksjon. Verdifallet er stort på biler med rust.

Urolig for rust? Få gratis rustkontroll hos Tectylsenteret Trondheim

(Kilder: NAF, Statens vegvesen, Trygg Trafikk)

Her finner du alle Gjør bilen vinterklar-annonsene!