- Det handler om den enkeltes velvære. Dusjtvang kan gå på den psykiske helsen løs, så enkelt er det.

Det mener professor i pedagogikk ved Universitetet i Oslo, Stein Erik Ulvund.

Dusjing i skolen er et stadig tilbakevendende tema. Nylig kom professor Jorun Spord Borgen og førsteamanuensis Gro Rugseth ved Norges idrettshøgskole med følgende utspill i en kronikk som har engasjert og blitt delt mye i sosiale medier:

  • Dusjing etter kroppsøving er unødvendig. Dropp det.

  • Dusjingens begrunnelse er utdatert. I dag vil mange hevde at vi dusjer for ofte.

- Mange er overvektige, og vet det

Ulvund slutter seg til dette, han er enig i konklusjonen, men har en noe annen innfallsvinkel:

- Fokus på kropp er den viktigste grunnen til å kutte dusjing, sier han.

- Mange barn og unge er fra naturens side sjenerte for å kle av seg,  Samtidig vet vi at mange er overvektige, det vet de som regel om selv, og noen har allerede et dårlig selvbilde. Skal de da i tillegg oppleve å få kommentarer i dusjen, det mener jeg er å legge sten til byrden, sier Ulvund.

Han mener derfor dusjing eller ei etter skolens gymtime må være en frivillig sak.

Har du tips til redaksjonen? Ta kontakt her.

- Barneskolebarn svetter mye uansett

- Bør det være en frivillig sak for alle elever, uavhengig av alder?

Barneskolebarn svetter mye uansett. Kanskje allerede på vei til skolen, men uansett senere i friminuttene med fotballsparking, hopp og sprett. For ungdomsskoleelever i puberteten er det jo enda verre og flauere, da de er på sitt mest følsomme. Kroppshysteriet er en realitet, det kommer vi ikke utenom. Hadde enda alle skoler hatt lukkede dusjbåser, men det er jo ikke tilfelle. Vi skal heller ikke glemme at i noen kulturer er det uhørt å skulle kle av seg, og vi lever i et flerkulturelt samfunn, sier Ulvund.

På tide å lytte til elevene

Voksne har lett for å være moralistiske og normative, men det er på tide å diskutere og problematisere praksisene og lytte mer til hva de unge selv har å si.

Det var dette kronikkforfatterne hadde i bakhodet da de skrev.

- Bare det er at det er så ulik praksis rundt om på skolene, er grunn god nok for en debatt. Vi mener det også er en strukturell utfordring at hygiene som kompetansemål i kroppsøvingsfaget ligger til 1- til 4. trinn, og ikke hos 5. til 7. trinn hvor elevene har en større forutsetning til å diskutere og si noe selvstendig rundt problematikken, utdyperJorun Spord Borgen.

Les også:

Droppe dusj etter kroppsøving? Æsj! Personlig hygiene handler også om hensyn til dem man omgås.

Felllesdusj kan være brudd på menneskerettighetene

Interessert i stoff om familie og oppvekst? Følg våre familie og oppvekst-sider på twitter eller facebook!