- Foreldre kan knapt forvente noe av SFO, det er det som er problemet.

Det sier Elisabeth S. Gundersen, leder i FUG, Foreldreutvalget for grunnopplæringen.

Hun lister opp:

  • De kan forvente at det eksisterer noen retningslinjer, men det er ingen føringer på hva innholdet i SFO skal være.

  • De kan forvente at kommunen har et SFO-tilbud, men i verste fall kan barna måtte være nødt til å dra til en annen skole innad i kommunen for å benytte seg av tilbudet.

  • De kan forvente at de ansatte har en vandelsattest.

  • De kan forvente et tilbud for elever fra 1. til 4. trinn (Spes.ped elever til 7. trinn)

Og her stopper stort sett listen over hva foreldre kan forvente. Det SFO derimot ikke har noen entydige regler om, men som blir helt opp til kommunen og den enkelte skole, er:

  • Innhold

  • De ansattes kompetanse

  • Makspris

  • Voksentetthet

  • Søskenmoderasjon

  • Garantert plass. Enkelte er blitt møtt med at det er fullt på SFO på barnets egen skole, ifølge FUG.

  • Hvordan pris beregnes etter opphold. Enkelte opererer kun med betaling utfra hel og halv plass uavhengig av hvor mange dager som faktisk benyttes.

Tolv år gammel evaluering

Forrige gang det ble foretatt en nasjonal evaluering var for tolv år siden, i 2002.

Det mener FUG er altfor lenge siden.

- SFO-ordningen kom til på slutten av 90-tallet i forbindelse med at seksåringene gikk ut av barnehagen og inn i skolen. For foreldrene var det innlysende at de minste barna ikke skulle ha noe dårligere tilbud under hele sin skoledag enn hva de hadde hatt i barnehagen. Men fra dag én har det vært et dårligere tilbud, sier Gundersen.

- Det er to tjenester en kommune kan tilby til selvkost, det ene er SFO og det andre er vann og renovasjon. SFO stiller altså i samme kategori som søppeltømming, bemerker hun tørt.

- En tilsynsordning som kan fungere

Gundersen mener det peneste man kan si om SFO, er at det er en tilsynsordning somkan fungere.

- Vi er positive til den lokale styringsretten, noen steder er det gode ledere, god planlegging og mange muligheter. Dessverre er det altfor mange steder hvor det stopper seg på grunn av mangel på økonomiske og/eller menneskelige ressurser. Det er her utfordringen ligger, sier hun.

FUG har hatt SFO som sak i mange år, men føler de sliter med å få gehør.

- Grunnen, tror vi, til at myndighetene er redd for en ny evaluering er kravene som vil komme når man ser funnene. Spørsmålet om heldagsskole vil kunne melde seg, eller kommunene vil måtte få overført helt andre økonomiske beløp enn i dag for å kunne møte kravene, mener Gundersen.

Lite endringer og lite oppmerksomhet

Christian Wendelborg er en av forskerne bak studien fra 2002: Nasjonal evaluering av skolefritidsordningen – Belyst i et helhetlig perspektiv på barns oppvekstmiljø.

- Jeg mistenker at det er lite endringer og lite oppmerksomhet på feltet, sier han.

Departementet: Misfornøyd? Kontakt kommunen

Vi spurte Kunnskapsdepartementet om det er på trappene en ny evaluering av SFO.

- Nei, det er ikke besluttet å gjennomføre noen ny evaluering fra sentralt hold. Siden SFO er et kommunalt ansvar, er det mer nærliggende at man fra kommunen jobber med utvikling av kvalitet og tilgjengelighet gjennom for eksempel egne brukerundersøkelser. Er man misfornøyd med SFO-tilbudet må man rettekritikken til kommunepolitikerne.

Det sier statsekretær Birgitte Jordahl.

Hun peker på at kommunene er ulike og gjør ulike prioriteringer.

- SFO skal være et godt tilbud som legger til rette for lek, kultur og fritidsaktiviteter med utgangspunkt i alder, funksjonsnivå og interesser hos barna. SFO skal gi omsorg og tilsyn. Innenfor disse rammer skal kommunene gi et SFO-tilbud, men de vil nok variere både i innhold og pris på lik linje med andre kommunale tilbud, legger hun til.

Ønsker du å få med deg lignende saker? Vi har en egen Facebookgruppe ogTwitterprofil for Familie og oppvekst