Parterapeuter: – Sørg for alenetid i ferien

Slik unngår dere feriekrangling.
UNNGÅ KRANGLING: Styr unna de hverdagslige kranglene i ferien. Ta diskusjonene før eller etter i stedet, er rådet fra ekspertene. (Foto: Shutterstock / NTB scanpix )

UNNGÅ KRANGLING: Styr unna de hverdagslige kranglene i ferien. Ta diskusjonene før eller etter i stedet, er rådet fra ekspertene. Foto: Shutterstock / NTB scanpix

EGENTID: De fleste har behov for tid alene – også i ferien. Sørg for at behovet blir oppfylt, råder ekspertene. (Foto: Shutterstock / NTB scanpix )

EGENTID: De fleste har behov for tid alene – også i ferien. Sørg for at behovet blir oppfylt, råder ekspertene. Foto: Shutterstock / NTB scanpix

Saken oppdateres.

Sommerfugler i magen, kribling i kroppen og skyhøye forventninger. Slik er gjerne tiden før sommerferie med partner og familie. De etterlengtede ukene har imidlertid en tendens til å ende opp med krangling og stress, og fridagene blir alt annet enn det vi hadde drømt om. Hvorfor er det slik?

UNNGÅ STRESS: – Beregn god tid og kjøp heller en is mens dere venter, råder samlivsterapeut ved Sundvolden Hotel, Trine Huseby. Foto: Privat

– Én av grunnene er at forventninger ofte består mer av idealer og individuelle ønsker og behov, enn reelle muligheter. En annen grunn er at vi ikke har avstemt egne forventninger opp mot andres og foretatt nødvendige justeringer på forhånd, sier samlivsterapeut og blogger, Trine Huseby.

Hun forklarer at følelseslivet kræsjer når forventningene møter realiteten og fallhøyden er stor.

– Det kan for eksempel være når den ene har gledet seg til noen dager der man kan gjøre akkurat som man selv har lyst til, mens den andre derimot forventer at man er på alerten som partner og forelder for at andre skal ha det bra. Det må bli kræsj, det.

ALENETID: – Det er ikke mangel på kjærlighet å ønske en liten time eller to helt alene iblant i ferien, mener parterapeut Eva Tryti. Foto: Rolf M. Aagård/Gyldendal

Travelt hos parterapeuter

Huseby kan fortelle om økt pågang i terapirommet etter sommerferier og julefeiringer. Det samme gjør spesialist i psykologi, Eva Tryti.

– Det er svært travelt hos parterapeuter og på familiekontor etter ferier. Derfor er det viktig å forebygge problemer så godt man kan. Noe av forebyggingen ligger i å planlegge klokt, sier Tryti og får støtte av Huseby:

– Ved å avklare forventninger og lage planer mens man gleder seg og er positivt innstilt, kan man komme langt. Det hjelper også hvis begge parter er fleksible og villige til å anstrenge seg for at alle skal få dekket noen av sine behov, sier Huseby.

Her er parterapeutenes tips til en konfliktfri ferie:

Snakk om ferien på forhånd

– Ta en gjennomgang på hva hver enkelt person i familien ønsker i ferien, og lytt oppmerksomt. Tenk også over egne ønsker. Det er lettere å ta innover seg andres behov og se familien som en helhet, når man også får aksept for egne behov. Finn ut hva dere kan gjøre for at alle får noen av sine behov ivaretatt, samtidig som det skal bli bra for hele familien, sier Huseby.

Fortell barna hvor listen ligger

– Gå tidlig og tydelig ut med forventninger til barna, slik at de vet hvor listen ligger – enten det handler om å rydde etter seg, nettbruk, penger eller tidspunkt for å stå opp og legge seg, råder Huseby.

PLANLEGG: Snakk ordentlig om hva dere ønsker å fylle ferien med og bli enig om en felles plan, råder parterapeutene. Foto: Shutterstock / NTB scanpix

Ta en «time out»

– Ofte er man stresset og irritabel i starten av en ferie fordi man er overarbeidet og bruker tid på å lande. Blir det små krangler da, kan man prøve å gå ut av dem ved å ta en time out og be om unnskyldning, tipser Tryti.

Velg aktiviteter med «suksessfaktor»

– For å velge ut aktiviteter med størst muligheter for suksess for dere som par, anbefales følgende: begge noterer forslag hver for seg. Deretter bytter dere lister og eliminerer bort forslag som ikke virker fristende, altså aktiviteter man ikke ville gledet seg til. Forslag som blir stående etter elimineringen, skal være aktiviteter som begge vil glede seg til på forhånd og som begge vil bidra til at blir vellykket, sier Huseby.

Unngå altfor ambisiøse planer

– Ikke legg opp for ambisiøse planer – særlig ikke med barn på lasset. Legg inn rikelig med hvileskjær, koseprate, lange morgener, sitte rolig i naturen, titte på folk, tid til å sose rundt og «gjøre ingenting», anbefaler Tryti.

Hun legger til:

– Legg opp ferien slik at dere nok tid uten gjester og uten å være gjest. Det er for eksempel ikke så lurt å ha all ferie med venner eller slekt, så man må kanskje tåle å skuffe noen for å få tid bare med familien eller bare med partneren.

Sørg for egentid

– Er man på ferie med mange andre, er det klokt å tenke at alle skal kunne ha litt alenetid. Det skal dessuten være rom for litt partid, sier Tryti.

Huseby er enig:

– Sørg for alenetid som par hver dag, der dere sjekker ut hvordan den andre har det og er gode mot hverandre. Verdifull alenetid må ikke kastes bort på krangler.

TID TIL HVILE: Legg inn tid til å slappe av i ferien, er tipset fra parterapeutene. Foto: Shutterstock / NTB scanpix

Styr unna krangler

– En tommelfingerregel er å styre unna temaer der du ikke er rimelig sikker på positivt utfall. Krangler som går igjen og ting man irriterer seg over til stadighet, bør tas før eller etter ferien. Å bruke noen sekunder på denne vurderingen kan redde én ukes ferie, mener Huseby.

Dropp diskusjoner foran barna

– Unngå diskusjoner med barna som publikum. Ta heller en liten pause, la pulsen synke og spør hverandre hva dere kan bidra med for løsning der og da. Ta uenigheter og justeringer etter at barna har lagt seg, foreslår Huseby.

Sørg for nok mat og søvn

– Frustrasjonstoleransen økes både for store og små ved å legge til rette for tilstrekkelig søvn og regelmessige måltider, sier Huseby.

Ønsker du å få med deg lignede saker? Vi har en egen Facebook-gruppe og Twitter-profil for Familie og oppvekst.

Vis debatt

Trykk her for debattregler

Gikk du glipp av disse?