ØRNULF ROAR ØYEN (1953-2016)

En markant tillitsvalgt i fagbevegelsen i Trondheim døde 22. november 2016. Arbeidsplassen hans fra 1978 var Norges Statsbaner og Jernbaneverket. Ørnulf hadde ledende tillitsverv i Banepersonalets forening avd. 62 av Norsk Jernbaneforbund, og møtte som foreningens representant i representantskapet i LO i Trondheim. Han fikk LOs 40 års-nål i 2014. LO i Trondheim samarbeidet godt med Ørnulf ved flere anledninger. Han var en lun og fin kamerat med et smittende humør. I 2004 og 2005 jobbet fagbevegelsen i Trondheim intenst for å stanse Stortinget i å vedta en rasering av Jernbaneverket etter at Bondevikregjeringa fremla en St. prp. om å konkurranseutsette Jernbaneverkets drifts- og vedlikeholdsoppgaver og nedbemanne Jernbaneverket med 1000 årsverk fram til 2009.

På våre mange aksjoner og møter sto Ørnulf fram, og følgende utdrag fra en appell som Ørnulf holdt viser hvilken tvers igjennom solid, samfunnsengasjert og stolt fagarbeider og tillitsvalgt han var: «Den 1. september 1854 ble den første britiske privatbanen i Norge åpnet. Fem år etterpå overtok vi nordmenn styringen. Der vi bygget jernbane i Norge, ble det grobunn for nye samfunn, industri og andre virksomheter. Jeg representerer dagens generasjon som kan det å bygge og vedlikeholde jernbane i Norge. … Jernbanen er en sørvisbedrift, derfor er de tillitsvalgte aktivt med, når det er nødvendig med tilpasninger i forhold til det øvrige samfunn. … Hva gjør vi? Og hvordan vi gjør det! Vi bor der det er jernbane! Dagens jernbanefolk er ute i sporet, og kjenner sin strekning godt. Vi vet vi må rykke ut når værforhold tilsier at en stikkrenne trenger ettersyn, når en fylling kan gli ut eller et ras over sporet kan inntreffe. ... Dette personalet har med sin tuft på jernbanen ved en rekke anledninger avdekket forhold rundt og i sporet som på kort tid kunne ført til en stor togkatastrofe. … Jernbanen har et omfattende teknisk regelverk beregnet på faggruppene. Ved arbeid i togspor har de i tillegg trafikksikkerhetsbestemmelser som de må forholde seg til. Etter faste rutiner innkalles personell i sikkerhetstjeneste med jevne mellomrom til kunnskapstest og helsekontroll, for å tilfredsstille de fastsatte krav. Samspill mellom arbeidslag og godt innarbeidede rutiner er avgjørende for sikkerheten langs jernbanespor. Vi godtar ikke at sikkerhet settes ut på anbud der krav til inntjening kommer først».

Ørnulf bidro sterkt i fagbevegelsen til at en ny rødgrønn regjering kom på plass i 2005, slik at alle oppsigelsene i Jernbaneverket ble trukket tilbake. Nå er jernbanen igjen truet av høyrekrefter som ønsker å splitte opp og privatisere. Vi hadde derfor mer enn noen gang trengt Ørnulf blant oss nå. Men vi vil bære han med oss i dyp respekt for den han var og det han fikk utrettet. Våre tanker går til hans nærmeste familie. Vi lyser fred over Ørnulfs minne.

John-Peder Denstad,

leder av LO i Trondheim