Ifølge tall fra det britiske analysefirmaet Emissions Analytics øker den gjennomsnittlige differansen mellom oppgitt og faktisk forbruk. På de tre siste årene har differansen økt med fem prosent, til 22 prosent.

- En standardisert laboratorietest kan aldri gjenspeile alle forhold. Det er umulig å lage en syklus som gir måleverdier for alle typer kjøring. Dagens syklus er et forsøk på å måle et gjennomsnitt av by-, forstads- og landeveiskjøring, sier teknisk direktør Tore Lillemork i Bilimportørenes Landsforening.

- Betydelig utfordring

Forbrukstall og utslippsverdier for nye biler i Europa er bestemt gjennom NEDC (New European Driving Cycle). Dette er en standardisert test som er gjort i et laboratorium.

«Disse tallene danner grunnlaget for forbrukerinformasjon og skattlegging av biler. Derfor er det viktig at tallene er korrekte», skriver ICCT (The International Council on Clean Transportation) i en rapport.

ICCT advarer mot det store gapet mellom offisielle og faktiske forbrukstall: «Det er en betydelig utfordring. Vi risikerer at forbrukerne mister troen på tallene som oppgis, noe som dermed vil underminere statlige forsøk på å stimulere til å kjøpe mer miljøvennlige biler gjennom merking og politikk.»

Lurer kundene

ICCT hevder også at utslippene er gått langt mindre tilbake enn hva de offisielle målingene kan tyde på. Ifølge tall fra ICCT har det virkelige utslippet av CO2 blitt redusert med 13 gram per kilometer i perioden fra 2001 til 2011, mens de offisielle målingene viser en tilbakegang på 27 gram.

Lillemork er enig i at det kan være differanser, men avviser samtidig at de er relevante.

- Det er fullt mulig å kjøre slik at forbruk og CO2-utslipp blir vesentlig høyere, men det er også fullt mulig å få lavere verdier, for eksempel ved ren landeveiskjøring.

Det blir derfor meningsløst å argumentere med at NEDC-syklusen ikke er riktig. Den er riktig til sitt formål, nemlig godkjenning av nye biler. En godkjenning bilprodusentene er forpliktet til å følge, sier Lillemork.

Ny motor redder volvo V70

Vanskelig

Kommunikasjonssjef Egil Steinsland i Norges Bilbransjeforbund er enig med Lillemork, og mener det er vanskelig å lage tester av forbruk som er representative for alle de europeiske landene.

- Testene er satt av europeiske myndigheter, og fabrikkene forholder seg til de reglene som til enhver tid gjelder. Å lage europeiske standardiserte kjøresykluser som er 100 prosent representative for alle de europeiske landene, er nesten umulig, ettersom geografi og klima er svært forskjellig fra kalde og bratte land i nord til flate og varme land i sør, sier Steinsland.

Prepareres

Ifølge rapporten «Mind the gap» fra 2013, som ble laget av Transport & Environment, hevdes det at bilprodusentene med vilje manipulerer testbilene og testutstyret for å få så lave forbrukstall som mulig.

«Da prosedyrene for forbruksmåling ble laget for tretti år siden, forventet man ikke at bilprodusentene skulle justere bremsene, redusere vekten, øke trykket i spesialtilpassede dekk og tape igjen alle spalter i karosseriet for å redusere luft- og rullemotstanden», står det i rapporten.»

Problemet, slik det presenteres i rapporten, er at regelverket rundt målingene er så avslappet at det er store muligheter for produsentene til å gjøre tilpasninger som dette uten egentlig å bryte regelverket.

Utdatert syklus

Rapporten peker også på at selve kjøresyklusen er utdatert og ikke representerer bilbruken slik den er i dag.

«Testen representerer ikke moderne trafikk godt nok. For eksempel er den maksimale hastigheten ved bykjøring satt til 50 kilometer i timen, og man har 26 sekunder på seg til å nå denne hastigheten. Det betyr at man kan akselerere rolig og pent opp i fart. Når man så måler forbruket ved landeveiskjøring, er toppfarten 120 kilometer i timen, men denne hastigheten holdes bare i noen ganske få sekunder. Sannheten er at bilen står stille i en femdel av testens varighet.»

Det er heller ikke noe krav om at bilen som testes, skal ha lys, klimaanlegg eller annet utstyr i drift. Ifølge rapporten kan forskjellen utgjøre 37 prosent om en småbil kjøres med klimaanlegget på eller av.

Jobber med ny syklus

Selv om Bilimportørenes Landsforening mener at det er vanskelig å kritisere dagens NEDC-målinger, sier de at det nå jobbes med å få ett nytt regelverk på plass.

- Det er et arbeid på gang i EU med å endre syklusen, slik at den skal gjenspeile et gjennomsnitt av virkeligheten bedre enn dagens test. Målet er å lage en felles og global standard, sier Lillemork.

Tidspunktet for når dette arbeidet skal være ferdig, er ikke klart, men EU-parlamentet ønsker at det nye regelverket skal være på plass i 2017.

Bekymringsfullt

Forbrukerrådet er bekymret for de store avvikene mellom oppgitt og faktisk forbruk på nye biler.

- Det er problematisk dersom gapet blir større. Det gjør det vanskeligere for forbrukerne å ta et informert valg, sier Ingeborg Flønes som er direktør for Forbrukerservice i Forbrukerrådet.

Hun understreker at det er viktig for forbrukeren å kjenne til bilens forbruk av drivstoff, og hva den slipper ut, ut fra hensyn til både miljø og økonomi.

- Ikke ukjent

Forskjellene i oppgitt og faktisk forbruk overrasker ikke bileier Truls Børresen som fyller bensin på sin Volkswagen Golf på en bensinstasjon utenfor Ski.

- Det overrasker meg ikke. Problemet er at kjøresyklusen er urealistisk. Ingen kjører slik, sier han.

Børresen vil likevel ikke kritisere bilprodusentene.

- Jeg er faktisk ganske imponert over hva bilprodusentene klarer å få ut av dagens motorer. Spesielt de små bensinmotorene imponerer meg. Personlig syntes jeg at rekkevidde er viktigere enn forbruk, og når jeg kjøper bil, er det det jeg ser mest på. De fleste nye biler i dag har etter min mening et fornuftig forbruk, sier Børresen.

Likevel etterlyser han en uavhengig test av forbruk.

- Slik jeg ser det, er det enkelte bilprodusenter som er mer ærlige enn andre hva forbruk gjelder, sier han.

Synes du bilen din bruker mer drivstoff enn du trodde? Del dine erfaringer i kommentarfeltet under.

TEST: Disse bilene har lavest forbruk