Ifølge analysebyrået Ipsos MMI har det vært en signifikant økning i andelen mannlige Snapchat-brukere de siste månedene. Bildedelingstjenesten hvor bildene eller teksten du sender forsvinner få sekunder etter at mottager har sett beskjeden.

Det er særlig i aldersgruppen 30 til 39 år at gutta har kastet seg på. Her har andelen profiler har steget fra 24 prosent i 2. kvartal til 38 prosent i tredje kvartal.

Med det er forspranget til jentene nesten tatt igjen. Også i aldersgruppen 18-29 år har det vært en økning i andelen profiler, og her er det nå helt likt, 76 prosent av kvinner og menn i denne aldersgruppen er brukere.

Totalt er antallet norske Snapchat-profiler nå oppe i 1.241.000 hvorav 46 prosent  innehas av menn og 54 prosent av kvinner. Til sammenligning er kvinneandelen på Instagram på hele 60 prosent, mens gutta leder an på Twitter og Linkedin med en profilandel på 58 og 60 prosent. På Facebook er styrkeforholdet 52/48 i jentenes favør.

- Økt fokus, gir økt bruk

- Tradisjonelt er kvinner raskere med å ta i bruk nye sosiale medier og er tradisjonelt mer interessert i bildedelingstjenester. En trend vi også ser for Instagram. Terskelen er for mange menn litt høyere når det gjelder slike sosiale medier, men de ser at «alle» andre driver med det vil de være med de også, sier konsulent Nicolai Løvvik i Ipsos MMI.

Han tror også det store fokuset som har vært på nettopp Snapchat i media i det siste, bidrar til at flere begynner å bruke tjenesten.

Målingen til Ipsos MMI viser også økt daglig bruk. På spørsmål om det kan tyde på at medieoppslagene om Snapchat-bilder på avveie ikke skremmer norske brukere, svarer Løvvik både ja og nei.

- Alt mediefokus gjør at brukerne blir bevisste og læres opp, og blir tryggere på hva de bør og ikke bør sende bilde av. Vi ser at de nye brukerne har høy frekvens allerede fra starten av fordi det er så mange kjente der, sier Løvvik.

Microsoft sponser Facebook-utfordrer

Lavere terskel for å være «drøy»

Også Petter Bae Brandtzæg som forsker på sosiale medier ved SINTEF, tror hyppig omtale av Snapchat i mediene bidrar til økt nysgjerrighet og bruk.

Han viser dessuten til at mange opplever Snapchat som et svært enkelt og effektivt kommunikasjonsmiddel blant unge, og at flere gutter rett og slett synes Snapchat er nyttig.

- I tillegg kan Snapchat brukes mer lekent og privat gjennom deling av morsomme bilder, enn hva er tilfelle på Instagram og Facebook. Litt drøy humor kan derfor trigge guttebruken. Terskelen er ofte høyere for å være «drøy» på Instagram og Facebook fordi de er mer åpne, mens Snapchat er mer lukket og privat, sier Brandtzæg.

Ifølge SINTEF-forskeren er Snapchat også blitt en viktig kanal for å holde kontakt og få kontakt med jenter.

-  Snapchat, med sine mer lukkede kommunikasjonsmuligheter bidrar til å gjøre flørtingen mer skjult, uformell og direkte mellom potensielle partnere. Alt dette samlet sett bidrar til å få guttene over på denne kanalen, sier Brandtzæg.

Et umettelig selvdokumenteringsbehov

- Både unge kvinner og menn er opptatt av Snapchat av samme årsak, nemlig de umettelige selvdokumenterings- og arkiveringspraksisene vi har i dag, med eksempelvis bilder lastet opp og delt via smarttelefonen til en mengde sosiale nettsamfunn. Det skaper en «arkiveringsbyrde», sier Lin Pøitz som har en doktorgrad i kjønn- og medievitenskap fra Universitetet i Oslo (UiO) og for tiden jobber som gjesteforsker ved Senter for tverrfaglig kjønnsforskning.

En «arkiveringsbyrde» Snapchat ifølge Prøitz sparer brukerne for ved å gjøre hele slettejobben for dem.

- Snapchat er øyeblikkfanger nummer én, og ligner mer på fysisk tilstedeværende kommunikasjon enn kommunikasjon via sosiale medier generelt, da man må følge med og være tilstede og klar i det bildemeldingen åpnes, sier

Ida Aalen er interaksjonsdesigner i Netlife Research og har skrevet bok om sosiale medier. Hun er ikke overrasket over at andelen Snapchat-brukere som er menn har økt til 46 prosent, og viser til at selv om all forskning på sosiale medier viser at kvinner er mer aktive enn menn er det sjeldent at overvekten ligger på mer enn 55-60 prosent.

- Snapchat er dessuten en mer uformell kanal der det er mer rom for humor og tøysing, og jeg ser ingen grunn til at gutta ikke skulle like det, sier Aaalen.

Følg oss på Twitter: @RIKSdigital@GeirAmundsen

Tror ikke Ello vil utfordre Facebook

Nå skal vi være anonyme på sosiale medier igjen