Er du fornøyd med den opplevde hastigheten på bredbåndsforbindelsen din? Flere opplever at de ikke får den hastigheten de forventer og føler at de betaler for mer enn de får.

I motsetning til mobiloperatørene som tar betalt for mengden data du laster ned, er det hastighten på linjen bredbåndsleverandørene reklamerer med og tar betalt for. Men det opereres gjerne med  såkalte «opptil»- og «topp»-hastigheter.

Betaler du for 50Mbps, er det med andre ord ikke gitt at dette er den faktiske hastigheten du til enhver tid får levert.

Eller som ddirektør i Post- og teletilsynet (Pt) Torstein Olsen tidligere har omtalt bredbåndsbransjens markedsføringspraksis med «opptil»-hastigheter:

- Det blir som å skulle selge brus med «opptil en liter» i flasken.

Er du fornøyd med hastigheten på bredbåndet ditt? Si din mening i kommentarfeltet!

Skjerper kravene

Etter å ha vært i dialog med bransjen over lengre tid, varsler Forbrukerombudet at de nå vil skjerpekravene til markedsføring av netthastighet. Det betyr at bredbåndsleverandørene ikke lenger kan operere med  «inntil» eller «opptil» en bestemt hastighet, men må opplyse om den reelle hastigheten kundene kan forvente.

- Klare krav til hvordan tilbyderne kan angi hastigheten og hvilken informasjon som skal gis i markedsføringen, gjør forbrukerne bedre rustet til å sammenligne på tvers av leverandør og teknologi for å finne riktig abonnement for sine behov, sier forbrukerombud Gry Nergård. Hun forutsetter at bransjen nå går gjennom markedsføringen sin, og kommuniserer tilbudene sine i overenstemmelse med loven på en sannferdig og tydelig måte fremover.

Nergård forteller om en god og konstruktiv dialog med bredbåndsaktørene som hun opplever har et et ønske om fornøyde kunder. Hun er også klar på at det kan være ulike faktorer som påvirker kundenes opplevde hastigheter, som eksempelvis kvaliteten på det trådløse hjemmenettverket, og hvor mange som deler på forbindelsen.

- Nettopp derfor setter vi krav til at tilbyderne informerer godt om dette. Normen er at kravet til hastighet gjelder inn i veggen og så langt utstyret til leverandøren når.

Hevder bredbåndsselgerene overselger

Faste hastigheter og intervaller

Bredbåndsaktørene har fått frist til 16. mars 2015 med å gjennomføre nødvendige endringer i markedsføringen.

For bredbånd over fiber- og kabel vil det fortsatt være faste hastigheter som gjelder, men den vesensforskjell at det nå skal være reelle og ikke «opptil»-hastigheter som markedsføres.

Når det gjelder bredbånd over kobber/DSL og mobilt bredbånd, skal hastigehetene fra nå av oppgis i intervaller fra laveste til høyeste reelle hastighet.

Bransjen fornøyd

Direktør for Internett og nye medier hos IKT Norge, Torgeir Waterhouse, er glad for at Forbrukerombudet anerkjenner at leverandørene bare har ansvar frem til leveringspunktet, og at man har valgt å ta høyde for forskjellen på de ulike leveringsteknologiene.

- Leverandørene ønsker å ta ansvar for kundene, men opplever ikke at underleveranser det har vært et stort problem med. Det er stort sett snakk om feil som korrigeres. Faren er at de nye reglene kan være vanskelig for forbrukerne å forholde seg til, men vi skal gjøre vår del av jobben, sier Waterhouse.

Han håper og tror ombudet vil håndtere de nye reglene på en edruelig og ryddig måte, og ta hensyn til at det er snakk om komplekse tjenester.

Følg oss på Twitter:  @GeirAmundsen og @RIKSdigital

Hvorfor kan ikke kundene velge fritt?

Hevder bredbåndsselgerene overselger

Hilde må fortsatt kjøpe TV-pakke for å få bredbånd