- Jeg har ikke opplevd maken, sier Haugland som har reist på pakketur til utlandet gjentatte ganger og regner seg som en rimelig rutinert Syden-farer.

Men sist lørdag, 21. februar, dro han med SAS hjem fra Lanzarote til Sola på flight SK4704 på et tilnærmet fullsatt fly.

- Jeg ante fred og ingen fare helt frem til landingsøyeblikket på Sola og etter at skiltet med fest setebeltene var slukket. Da var kapteinen ute med en beskjed, men alle var i ferd med å reise seg og det var mye støy, så det var ikke lett å få med seg hva budskapet var. Vi måtte hysje på hverandre og prøve å få tak i hva han sa, sier Haugland til Aftenbladet.no.

Prioriterte drivstoff

Men dette var kortversjonen fra kapteinen: Bagasjen til Haugland og andre flypassasjerer stod igjen på flyplassen på Lanzarote.

- Begrunnelsen var at det var mye motvind fra Lanzarote og hjem slik at flyet prioriterte nødvendig drivstoff, sier Haugland.

Mandag klokka 13.30 hadde han fortsatt ikke hørt mer om bagasjen sin, tross gjentatte telefoner til SAS, reiseselskapet Apollo og Avinor.

Haugland stusser litt på at det skal være så lettvint å droppe bagasjen.

- Og merkelig at beskjeden kommer først etter at vi har landet. Dessuten burde det gå an å få ettersendt bagasjen i løpet av døgnene som er gått siden. Vi var anslagsvis 150 passasjerer om bord, og mange av oss stod uten bagasje lørdag kveld, sier Haugland.

Har du et tips til reiseredaksjonen? Send oss gjerne en e-post!

Ettersendt

Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS bekrefter episoden og lover at bagasjen blir ettersendt så snart som mulig.

- Vi hadde en situasjon med veldig mye motvind lørdag. For å kunne fly direkte fra Lanzarote til Sola uten mellomlanding valgte vi å bunkre mest mulig drivstoff og la noe bagasje stå igjen. Vi skjønner frustrasjonen hos passasjerene som ble rammet, men det er slike ting som skjer fra tid til annen og vi valgte å prioritere å fly uten mellomlanding. Dersom vi må ha en mellomlanding påløper det plutselig bytte av crew, overnatting og andre ekstra omkostninger, fremholder Johansen.

Ifølge Johansen var det 47 av flypassasjerene som ble stående uten bagasje.

– Ingen bagasje er tapt. Vi leverer fortløpende, men er avhengig av at det går fly, og har opplevd litt ekstra forsinkelser på grunn av vinterferieavvikling, sier Johansen.

Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS. Foto: Gorm Kallestad