Det er  Norsk spill -og multimediaforening som i dag offentligjør disse tallene.

- Resultatet på 1,93 mrd. kr. er imponerende og bekrefter at dataspill er en betydelig og populær underholdningskategori, noe vi er veldig begeistrede for, sier Richard Pettersen fra Norsk spill- og multimedia leverandørforening.

Det er i hovedsak spill til de to nye konsollene Xbox One og Playstation 4 som har vokst kraftigst og utgjør den største andelen av det fysisk spillsalget i 2014. Der den digitale omsetningen dominerer er til mobiltelefoner og nettbrett. Forøvrig en kategori som har steget med 33% i forhold til 2013.

Paradigmeskifte

Den voldsomme veksten skyldes  at overgangen til Playstation 4 og Xbox One har skjedd mye raskere enn ved tidligere generasjonsskifter, forklarer branseforeningen.

- Generasjonsskiftet har betydd et fall i omsetningen av spill til de eldre konsollene, noe som er hovedårsaken til at vi totalt sett har en nedgang på 20 prosent for salg av fysiske spill, sammenlignet med 2013. Spillbransjen er svært optimistisk mht. salget i 2015, hvor forventningene er spesielt store til en fortsatt eksplosiv utvikling i salget av PlayStation 4 og Xbox One. Både med hensyn til salg av selve konsollene og spillene, forteller Richard Pettersen.

Xbox One er en av de tre nye konsollene. Playstation 4 og Wii U er de to andre. Foto: SCANPIX