Profilerte stillinger

Telle kalorier? Glem det!

Å gå ned i vekt handler ikke bare om å telle kalorier på maten du spiser, men Robert Eilertsen. Foto: SCANPIX

Legg vekk kalkulatoren. Slanking handler IKKE om færrest mulig kalorier.

ROBERT EILERTSEN
Publisert: 06.02.2010 kl. 12:58
Endret: 14.04.2010 kl. 11:19

Å telle kalorier ser ut til å være en økende trend blant barn og ungdom. Jeg får stadig flere henvendelser fra de yngste, som går på hvor mye energi (kalorier) de bør tilføre kroppen sin i løpet av en dag.

Når barn ned i 12-årsalderen mener de har behov for å analysere maten sin, bør det ringe noen bjeller hos de voksne.

Hemmende tankesett

Dessverre virker det som at mange lever i den tro at deres (i mange tilfeller innbilte) vektproblem løser seg ved å overanalysere kostholdet ned til minste detalj, samtidig som at man gjerne bare tilfører et minimum av mat for å fungere i hverdagen. Lengre unna sannheten er det neppe mulig å komme. Tankesettet virker direkte hemmende på hva som er den ønskede effekten av å spise sunt.

Husk aktivitetsnivået

Å regne ut energiinntaket ditt forteller deg bare hvor mye du har spist i dag.

Det forteller deg ingenting om aktivitetsnivået ditt, eller andre faktorer som er med og påvirker kroppens behov for energi. På mandag ligger du kanskje bare i sofaen og profilsniker på Facebook. På tirsdag har du fotballtrening, en styrkeøkt og jobb som er fysisk krevende. Det å spise den samme maten disse dagene, vil være i strid med enhver målsetning.

Uansett formål med trening og kosthold, så er det viktig å huske på at dette bare er mulig om du lar kroppen tilpasse seg. Det kan hende at du ønsker deg sixpack til sommeren, kanskje ønsker du å gå ned 10kg? Hva med skikkelig bikinirumpe?

Om kroppen etter en tung styrkeøkt forteller deg at den har behov for næring, så er det av fundamental betydning at du også gir den det. Hvis ikke, kan du glemme alle ønsker du måtte ha om få resultater ut av din sunnere livsstil.

Er du likevel ikke overbevist om at du bør legge fra deg kalkulatoren, vil jeg at du skal tenke på følgende:

1. Å spise så lite mat at du raskt går ned i vekt, vil føre til et stort tap av muskler. Musklene har en oppstrammende effekt på kroppen, så bli ikke overrasket hvis du etter en stund føler deg dvaskere enn da du startet slankingen.

2. For lite mat og for mye trening har en uheldig effekt på flere viktige hormoner relatert til effekten av treningen og kostholdet. Resultatet kan bli at stresset du påfører kroppen bidrar til økt utskillelse av kortisol (stresshormon) som vil føre til at du øker veskeretensjonen i kroppen. For en person som fra før av presser kroppen sin, er ikke dette ønskelig.

3. Det å spise veldig lite kan fort gi mangelfull ernæring. Dette er svært uheldig i forhold til produksjonen av hormoner og signalsubstanser involvert i følelsen av lykke, glede, søvn, generelt humør, osv. Denne forandringen vil kunne påvirke din egen måte å se deg selv på. I mange tilfeller vil man forvrenge kroppsbildet helt, og da hjelper det ikke hva speilet viser, om du ikke kan se det selv!

Hvis du i stedet for å telle kalorier og sulte deg selv, velger å spille på lag med kroppen din og spise sunt og balansert og trene moderat (2-4 ganger per uke), vil du i større grad få resultatene du har strevd så lenge for å oppnå.

Diskuter denne saken

Innsendt av Kristoffer S, 25.02.2010 21:23:13

Av personlig erfaring på mine klienter, venner og meg selv, vil jeg si at det enkleste slankeopplegget er ett EOD (every other day) kaloriunderskudd opplegg. Slanking er ikke gøy og mange syntes det er veldig vanskelig å være i kaloriunderskudd hver eneste dag over lengere tid. Løsningen er å variere annenhverdag mellom høyt/moderat underskudd og kaloribalanse på dager med styrketrening. Dette vil føre til en negativ net kalori balanse, men vil være langt lettere å følge i forhold til ett standard opplegg med kaloriunderskudd hver dag.

Her er noen enkle retningslinjer jeg gir folk som spør:

- Spis rundt engergibalanse (verken forbrenner mer eller mindre enn du forbruker) på styrketreningsdager. Dette innebærer noe mer fett og mye mer karbohydrater.

- Spis ca. 0,5g fett per kg kroppsvekt på lavkaloridager.

- Spis ca. 1g karbohydrater per kg kroppsvekt på lavkaloridager (anbefaler bare frukt som karbohydratkilde på denne dagen).

- Spis 1.5-2g protein per kg kroppsvekt på alle dager.

- På dager med lite kalorier, kan du med fordel kjøre lav intensitets kardio (ca.65% av makspuls) 45min og faste en liten periode hvis du vil det (med en mulig fordel på fettoksidasjon, kontra høy måltidsfrekvens).

- Gode matkilder er kyllingfilet, fisk, egg, kjøtt, frukt og grønt, ris, potet, olivenolje, kokkosnøttolje.

Innsendt av Overvektighelelivet, 26.02.2010 04:14:02

Grovbrød er vel fortsatt sunt, så du spiser vel grovbrød til brødmåltidene?

Innsendt av Seriøst, 23.02.2010 20:22:06

Å telle kalorier er et 110% must om man faktisk skal komme seg ned på ei vekt uten å miste mye muskler(samt finne ut riktig mengde protein, karbohydrater samt fett), å si noe annet motstrider flere tusen artikler som er skrevet av mye mere profilerte skribenter enn Adressavisa's fitnessblogger.

Rett og slett en tragisk artikkel, synd å si.. fordi du skriver mye bra men dette trakk deg ned på et lavt nivå.

Innsendt av Kristoffer S, 25.02.2010 21:45:10

Les artikkelen en gang til, så kanskje du skjønner hva han vil fram til.

Og nei, det er på ingen måte ett "110%" must å telle kalorier og ha "110%" peiling på hvilke mengder protein, karbohydrater og fett man får i seg, for å kunne komme seg ned på en vekt uten å miste mye muskler. Detaljstyring som det kan ha sine fordeler, men på ingen måte nødvendig. Man kommer langt med en halvveis pekepinn på hva man får i seg gjennom kunnskap om mat.

Innsendt av Torres, 07.02.2010 20:50:04

Bruk blodtypedietten,,knall!

Innsendt av SmarTer, 08.02.2010 00:09:25

Da har du kunnet lagt ut linker til hjemmesider med falsifiserbare oppskrifter på hvorfor og hvordan blodtypediett fungerer.

Jeg har lest litt om blodtypediett, men har ikke ennå funnet utgitte forskningsresultater som er/kan ha blitt etterprøvd.

Jeg har også lest om noe som heter steinalderdiett, noe som ligger innenfor det samme området som blodtypediett.

Jeg ønsker gjerne hint om linker til falsifiserbare resultater som kan etterprøves!

Innsendt av trondhjemsgutt, 07.02.2010 12:27:21

man teller jo ikke kalorier for å spise så lite som mulig. men for å riktig mengde mat i forhold til sin vekt. det er ikke nødvendig å telle kalorier for å gå ned i vekt. men det er letter å holde vekta hvis man har litt kontroll på hva man putter i seg. dyrt å spise sunt??? lyst kjøtt er mye billigere enn mørkt kjøtt. grønnsaker er jo ikke dyrt.

men det koster litt å kjøpe litt sunn mat sammen med all annen drit du putter i kurva.

Innsendt av Super Ted, 15.02.2010 05:30:55

Jo da, sunn mat er dyrt. Kjøp inn varer til en god og smakfull salat kontra usunn og billig mat som f.eks pasta så får du se. Fisk er sunt, men veldig dyrt ( kjøp ei fiskestang). Selv om det du kaller lyst kjøtt er billigere enn mørkt kjøtt så er det fortsatt dyrt.

Innsendt av Pingla, 07.02.2010 12:26:24

Hva med oss som vil opp i vekt og som sliter med dette på forskjellige måter(også helsemessig). Har vi et luksusproblem??

Jeg er møkk lei av å høre/lese om de stakkars feite folka som i de fleste tilfeller er feite fordi de er late og ikke noe annet(tenker da ikke på noen få som har sykdommer).

Mye av denne kroppsfokusen har treningseksperter og treningssentrene (mer eller mindre selvoppnevnte) tutet om i årevis nå men folk bli bare feitere og feitere. Hovedproblemet for de aller fleste er at de totalt sett (gjennom hele året) rører seg for lite!

Innsendt av FH, 08.02.2010 12:04:32

SPIS MER!

Enkelt og greit.

Du tror sikkert du spiser mye, men det gjør du ikke.

Hadde du gjordt det, hadde du også gått opp i vekt.

Jeg slet selv med å gå opp i vekt for noen år siden, å fikk som råd å spise mer.

Trodde faktisk jeg spiste mye, helt til jeg analyserte hva jeg egentlig spiste gjennom en hel uke.

Noterte ned alt jeg spiste i løpet av 7 dager, å ble mildt sagt overrasket da jeg regnet sammen kaloriene. Mitt gjennomsnittlige inntak lå på ca. 2000 kcal i døgnet. Jeg måtte faktisk øke inntaket mitt med over 50% før jeg begynnte å legge på meg.

Så spis mer Pingla.

Klarer du ikke få ned mer mat, prøv å spe på med et par proteinshakes daglig, så begynner du nok å gå opp skal du se.

Innsendt av Simple, 07.02.2010 12:23:51

Som nevnt i et tidligere innlegg her er matematikken ganske enkel. Skal en gå ned i vekt må en forbruke mere energi enn det en spiser. Det finnes ingen andre måter, unntatt kirurgi.

Eilertsen har et veldig godt poeng i at ensidig fokus på inntak blir feil og tildels farlig. Det finnes en nedre grense for hva kroppen kan greie seg med av næringsinntak, og det er viktig og ikke overskride den. Samtidig er det også viktig å huske at vi trenger mer enn bare kalorier i kostholdet.

Det er ingen hemmelighet at det finnes mange metoder, kurer, kosttilskudd o.l. Det er en veritabel jungel av "kunnskap" som kan være vanskelig å orientere seg i og det er lett å overse hva som betyr mest. Hvilket smør skal jeg velge, er denne guleroten økologisk , hvilket kosttilskudd, hva slags trening, hvor ofte.

Målgruppen er for en stor del vanlige folk som ønsker å endre sin livsstil, og denne endringen skal de faktisk leve med på ubestemt fremtid. Det nytter ikke å ha samme tilnærming til slanking/trening som til oppussing av stua. Stor innsats 3 uker og så er man ferdig.

Den permanente endringen i livsstil er krevende å oppnå og folk som Eilertsens viktigste oppgave må jo være å hjelpe til med det.

Hjelp folk til å skjønne "de store linjene" og sett dem i stand til å velge en livsstil som kan fungere på sikt. Detaljerte og/eller tidskrevende opplegg er for de aller fleste dømt til å mislykkes over tid, bla på grunn av at de aller fleste av oss har full jobb og daglige forpliktelser som krever sitt.

Innsendt av Espen, 07.02.2010 09:53:00

det finnes mange måter å gå ned i vekt på uten å gå rundt å telle kalorier. har selv vært der. har prøvd både det ene og det andre. har dreve på med lavkarbo en god stund og det har ikke gjort meg noe skade. for dem som sliter med overvekt så er det faktisk en god mulighet. jeg gikk ned 40kg på 1år. med lavkarbo og trening 3-4dager i uka. bare så synd at så få vet hva lavkarbo går ut på. og det er heller ikke dyrt i forskjell til alt annet man putter inni kroppen i løpe av en hel uke

Innsendt av Super Ted, 15.02.2010 05:44:01

Kan være bra for en kort periode. Men straks man er ferdig med lavkarbo MÅ man begynne å trene, selv med et gjennomsnittelig Kcal inntak. Lavkarbo ( ketolyse) tuller med noen naturlige prosesser i kroppen din som ikke er veldig bra. Du vil gå opp i vekt igjen, og havne i en jojo slankeperiode. Siden trening frarådes under lavkarbo kur bør man starte opp umiddelbart ved slutt på kuren. Lavkarbo er en slankemåte for latsabber som ikke har selvfølelse og ork nok til å trene litt. Om man slanker seg ved trening så får man dobbel gevinst med gå ned i vekt og samtidig styrke kroppen sin. Kroppen blir bedre rystet mot sykdommer og skader. Gir bedre søvn, bedre humør, kroppen bare rett og slett fungerer bedre. Så lavkarbo anbefales kun for kort periode og helt i startfasen i slankingen, kun for å få motivasjon samt at det er lettere å trene når man har mindre flesk på kroppen

Innsendt av SmarTer, 07.02.2010 02:53:46

Du har sikkert trent i noen år, og har sikkert en viss utdannelse, men det er ikke riktig at du får så stor plass her!

Du skaper usikkerhet med denne alt for store selvsikkerheten du har.

Fitnesblogg, du må ikke være så ivrig, du skaper usikkerhet. Du kan sikkert litt om ernæring, trening og slikt, men du har alt for liten livserfaring til å uttale deg så skråsikkert som du gjør.

Om du er stram rundt målene og føler deg pigg så må du tenke på at det finnes folk der ute som har levd mange, mange år lengre enn deg, og som har en super helse.

Jeg tviler sterkt på at du har, til enhver tid de seneste oppdatteringer av hvordan og på hvilken måte man må leve sitt liv til det ytterste/på den beste måte for det som passer ens helse og livsstil, du er bare en ungdom.

La også de med erfaring gi sine meninger her på adressa debatt, du kunne kanskje lære noe...

Innsendt av personlig utrent, 07.02.2010 22:14:43

Ikke si slik. Da truer du en hel "yrkes"gruppe som har "perfekte" kropper som livsgrunnlag. Aner ikke om det har noen fagforening eller tilsvarendes, men det har ikke manglet på angrep når jeg selv har stilt spørsmålstegn ved hvorfor noen med maks et par 40 timers kurs skal uttalse seg om ting som selv en legen er usikker på.

Og grunnen til at en lege er usikker, er at legens mangeårige utdanning og like mange år med erfaring har lært at det ikke finnes noe fasitsvar mht. til hvordan en kropp fungerer. Når ikke engang eneggede tvillinger reagerer likt på dietter eller treningsopplegg, hvordan kan da noe fyllstoff på Adressa gi fasitsvarene for hvordan vi skal leve?

Så disse artiklene må leses som det de er: Ren reklame for helsestudio og den tilhørendes bransjen. Og hvis folk tror at en får et individuelt tilpasset treningsprogram ved noen treningsøkter med en personlig trener (med overfornevnt "utdanning"), så er de fordømt lettlurte.

PS: Hvis dere surfer litt på nettet, så er det ikke noe problem å finne flere selvutnevnte eksperter på kosthold og trening som sier nøyaktig det motsatte av denne reklamen. Alle titulerer seg med "personlig trener", "livsstilsekspert", "personlig coach" og hele pakken av ubeskyttede titler. Kanskje på tide å gjeninnføre kvakksalver loven? For det er garantert dem som er så naive at de tror hvert ord og forsøker å omsette det til praksis. Med garantert tragisk resultat....

Innsendt av Tulla, 06.02.2010 20:39:13

Er helt enig at den riktige måten å slanke seg på, IKKE handler om å telle kalorier. Det fører til et overfokus som ikke er godt for noen som helst. Det fører til dårlig samvittighet om en en dag skulle skride over grensen, fordi magen faktsik rumler, eller fordi man har vært på en trivelig middag i godt selskap. Et liv handler om så mye mer enn kropp og mat, og nøkkelen til en slank kropp er å lære seg gode vaner. Med sunn mat, får man ett stabilt blodsukker og kan lettere kjenne på kroppens behover. Trening hjelper også på å holde styr på appetitten, og øke kaloriforbruket. En sånn ca pekepinn kan være et nyttig hjelpemiddel for noen, men å veie alt en spiser, er FEIL, for behovet kan variere fra dag til dag..

Innsendt av Super Ted, 15.02.2010 05:58:17

Jeg synes både du og bloggeren kommer med motsigelser mot dere selv her.

"På mandag ligger du kanskje bare i sofaen og profilsniker på Facebook. På tirsdag har du fotballtrening, en styrkeøkt og jobb som er fysisk krevende."

Er det ikke derfor man bør være litt obs på kaloriene i mat, slik at på en sløvedag blir det middag med lite kalorier, mens en aktiv tirsdag så kjøper man seg middagsmat som har litt energi?? Jeg slanket med for en del år siden, og startet å trene relativt hardt, men fikk beskjed på treningsstudioet om å opprettholde matinntaket jeg hadde da, for jeg måtte ha karbohydrater for å kunne trene.... trente i 3 mnd uten noe veldig effekt på slankingen. Selvsagt i bedre form, men hadde ikke fått resultatet på vekta og fettprosent som jeg hadde håpet på. Så jeg begynte å kutte ned på karbohydrater, skulle jeg ha fisk så unngikk jeg panert/frityrfisk for på pakken sto det at det inneholdt mye karbohydrater. Begynte å studere alle matvarene jeg kjøpte, og valgte bevisst mat som innholdt mindre kcal og karbo. Plutselig fikk jeg en helt annen effekt av slankingen/treningen.

Innsendt av Fitnessbloggen, 07.02.2010 11:05:35

Veldig enig med deg!

Innsendt av Anton, 06.02.2010 17:46:23

Denne Eilertsen har hatt mange fornuftige tanker i hodet tidligere, og hvis du leser handler overskriften om å telle kalorier mens det som står med mindre skrift er "tilfører et minimum av mat" og "ungdom ned i 12 årsalderen".

Den eneste måten å gå ned i vekt på er å spise mindre enn du forbruker. Derfor må du telle kalorier og beregne (hvilemasseforbruk*aktivitet) og estimere (vektnedgang) hvor mye du egentlig trenger for å kontrollere dette.

Overskriften er derfor idioti. Du må telle kalorier, særlig hvis du er overvektig fra før!

Siden jeg ikke er lege og heller ikke kjenner din situasjon kan jeg ikke uttale meg om dine treningsmuligheter. Men, for din egen skyld, dobbelsjekk dette med din lege.

Innsendt av -, 07.02.2010 14:47:33

en må heller forbruke mer enn hva man spiser, i stedet for å spise mindre enn hva man forbruker syns jeg...

 

Skriv din kommentar

Tittel*

Kommentar

Fornavn *

Etternavn *

e-post *

Kallenavn (valgfritt)

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og eventuelt fjerne innlegg. Klikk her for å lese alle reglene for debatten.

Vant milliongevinst for andre gang

Sverre (74) fortsetter tippingen. Les mer

 

Terrorangrepet

- Ville vært mye galskap siste 100 år

Historieprofessor advarer mot å sette diagnoser på politisk avvikende tanker. Les mer

- Det er litt flaut

Lørdag er det 700 dager siden Hegle Svendsen skjøt fullt hus. Les mer

Relaterte artikler

Personlig trener Robert Eilertsen blogger på adressa.no. Foto: PRIVAT

Emneord

Slik blir hotellet

Omlag 100 av 400 rom er klare til bruk. Foto: TERJE SVAAN Se mer

 
 

Gule solflekker

Varmere tider kommer. Tyvstart med gult i interiøret. Se alle bildene

 

Kjøp deg tid til å finne billigst flybillett

Lås billettprisen mens du ser etter billigere flybilletter andre steder. Les mer

Filmfest for milllioner

Få et glimt av stjernene i Berlin. Les mer

Mistet sylskarp kniv i finnbiffen

Gilde har mistet en sylskarp kniv og tilbakekaller 10 000 pakker finnbiff. Les mer