Spar den dårlige samvittigheten. Kaffe kan øke korttidsminnet.
Endret: 06.12.2005 kl. 12:44
Et forskerteam ved Medical University i Østerrike har kommet frem til at korttidsminnet kan bli bedre av moderat kaffedrikking, skriver forskning.no.
I studien tok 15 personer en hukommelses- og konsentrasjonstest samtidig med at hjernen ble scannet. En del av gruppen drakk kaffe før scanningen, mens en annen del drakk koffeinfri kaffe.
- Begge grupper opplevde aktivitet i hjernedelen som styrer hukommelse. Men de som hadde drukket kaffe med koffein fikk en merkbart større aktivitet, sier forsker Florian Koppelstätter til New Scientist.
Men forskerne vil ikke oppfordre til å bøtte i seg kaffe. Selv om to kopper kan øke hukommelsen, blir du ikke intellektuell av å drikke flere.
Diskuter denne saken
Innsendt av Fred Juhl, 07.12.2005 17:22:08
Den store oppdagelsen om att kaffe øker folks hukomelse får positive følger. Jeg har selv kastet min 7.sans etter at jeg begynte å drikke 10 kopper kaffe om dagen + en magesyretabelett.

