Ved å utnytte luktstoffer fra havets spiskammer, har instituttene NOFIMA og SINTEF utviklet en krem som kan påføres fiskeredskap, sammen med oppstartbedriften Polybait. Det hele i håp om at lukten vil trekke mer fisk til agnet, skriver Gemini.no.

– Det finnes alt flere varianter av agn med luktstoffer på sportsfiskemarkedet. Men det foreligger lite vitenskapelig dokumentasjon på at de fungerer, sier seniorforsker Sten Ivar Siikavuopio ved matforskningsinstituttet NOFIMA.

– Men dere kan framlegge slik dokumentasjon for kremen dere har bidratt til å utvikle?

– Ja, det kan vi.

Sports- og yrkesfiskere

Den norskutviklede kremen er beregnet både på sportsfiskere og yrkesfiskere.

Ifølge gründer Svein Kvalvik i Polybait vil kremen bli markedsført med tanke på sportsfiske med flue og sluk, samt linefiske etter kveite og profesjonelt juksa-fiske.

Kvalvik forklarer at kremen er et biprodukt av et stort og beslektet prosjekt. Her er Polybait, NOFIMA og SINTEF i gang med å utvikle duftende, syntetisk agn for autolineflåten, med støtte fra Norges forskningsråd.

Tidlige inntekter

Lykkes «moderprosjektet», vil det ikke lenger være nødvendig å bruke matfisk til agn på autolinebåter. Da vil disse fartøyene også spare den energien og plassen som i dag går med til å fryse ned agn ombord.

Slår den nyutviklede kremen an, vil nyetablerte Polybait i Tromsø få inntekter alt før autolineprosjektet er i mål.

Utnytter biologisk restråstoff

Begge prosjektene har, ifølge NOFIMAs Sten Ivar Siikavuopio, samme utgangspunkt: et norsk forskningsresultat som viser at torsk er i stand til å oppdage duftmolekyler på hele 700 meters avstand.

NOFIMA – Europas største innenfor næringsrettet utvikling og forskning på akvakultur, fiskeri og mat – har hatt ansvaret for å sirkle inn luktstoffene som Polybait bruker.

I dette arbeidet har instituttet utnyttet restråstoff fra fiskeindustrien.

Duften av byttedyr

Resultatet er blitt tre ulike kremer – en for fangst av torsk, en for kveite og en for laks. Luktstoffene er hentet fra arter som er byttedyr for disse fiskeslagene.

– Vi har tatt utgangspunkt i det vi vet at disse fiskene liker. Når det gjelder torsken har vi i tillegg gjort en spesielt grundig jobb gjennom en rekke forsøk i kar, forteller seniorforsker Siikavuopio – på telefon fra NOFIMAs hovedkvarter i Tromsø.

Avansert innpakning

Fortykningsmiddelet som gjør det mulig å påføre luktstoffene i form av en krem, er utviklet over 1000 kilometer lengre sør, hos SINTEF i Oslo. Ferdinand Männle, markedsdirektør hos SINTEF Materialer og kjemi, opplyser at instituttet har løst flere oppgaver på en gang:

– Vi har gitt kremen egenskaper som gjør at den brytes ned i vann over tid. Dette for å hindre at redskapen skal tiltrekke seg fisk til evig hvis snøret skulle ryke. Samtidig har vi sørget for at kremen ikke løser seg for raskt i vann. Vitsen ville jo være borte om den ble skylt bort kort tid etter at snøret dyppes.  Forsker Huaitian Bu har hatt en sentral rolle ved å balansere disse kravene.

– I tillegg har vi sikret at mesteparten av kremen kan lages av fornybare ressurser.

Ti prosent mer fisk?

Polybait-gründer Svein Kvalvik er nå klar til å begynne markedsføringen av kremen.

– Tror du noen sportsfiskere vil hevde at det er juks og «unfair» overfor fisken å bruke luktstoffer som lokkemiddel?

– Det kan godt være.

– Kan det bli slagsmål i lakseelver dersom noen tror at laksen er blitt lokket forbi vallet deres med godlukt?

– Til dette er det å si at vi synes det vil være enormt bra om noen klarer å øke fangsten sin med ti prosent ved hjelp av kremen vår.

– Så eventuelle fornærmede vil fortsatt ha nitti prosent av egne sjanser i behold?

– Nettopp, humrer Svein Kvalvik.

Les flere artikler på gemini.no.

Kremen som er utviklet av NOFIMA og SINTEF er beregnet både på sportsfiskere og yrkesfiskere. Foto: AP/NTB Scanpix