- Salg er et attraktivt markedsføringsbudskap som ofte misbrukes, sier juridisk direktør i Forbrukerombudet Jo Gjedrem til Dine Penger.

Når butikker reklamerer med salg, er de bundet av en rekke lovkrav som skal sikre at rabatten du får faktisk er ekte. Det er den ofte ikke.

For tiden etterforsker Forbrukerombudet en rekke store aktører i sports- og møbelbransjen for ulovlig salgsmarkedsføring.

Klager inn hverandre

Blant dem er G-Sport, XXL, Anton Sport, Living og Skeidar. I flere av sakene har konkurrenter klaget inn hverandre.

Både sportsbransjen og møbelbransjen er preget av kraftig konkurranse og kampanjereklamer.

- Det har vært med på å utvikle en ukultur med mye villedende markedsføring, advarer Gjedrem.

Å vise deg førpriser som aldri fantes i virkeligheten, er ifølge Forbrukerombudet et av de vanligste lovbruddene som begås når butikker har salg.

Førprisen må opplyses

Et klassisk eksempel er når kjedene sender ut annonseaviser med salg, hvor det kun er noen av varene som er oppgitt med førpris.

- Da er det lett å tro at varer til ordinære priser er en del av salget, sier Gjedrem.

Gir butikken inntrykk av at en vare er på salg, så skal alltid førprisen opplyses, skriver Dine Penger.

Butikken skal også kunne dokumentere at de faktisk har solgt varer til førprisen.

Hindrer prispumping

Spesielt vanlig er det å vise såkalt veiledende pris. Det er et prisforslag fra produsenten som ofte er høyere enn det varen noen sinne har kostet i butikken.

- Det er krav om at førprisen må ha blitt brukt i praksis i minst seks uker før salget, og at det faktisk skal ha blitt omsatt varer til denne prisen, opplyser Gjedrem.

Kravet skal blant annet hindre at butikker pumper prisene i været i forkant av salgene.