Slik blir SAS' nye langdistansefly

Se bildene.

SAS har beholdt business class kun på langrutene sine. Setene kan gjøres om til flatsenger. Foto: Sas.

Saken oppdateres.

SAS skal fornye hele langdistanseflåten sin. Splitter nye Airbus-fly kommer på løpende bånd de nærmeste årene. Det første nye flyet blir trolig tatt imot allerede i november i år og vil være i trafikk tidlig neste år.

Det blir en fabrikkny Airbus A330-300, og SAS har nå sluppet bilder som viser hvordan passasjerene vil oppleve de nye flyene, skriver Aftenposten .

Interiøret er nytt og fargene er helt annerledes enn de SAS normalt bruker.

Det første flyet representerer ikke bare starten på en omfattende flåtefornyelsesprosess hos SAS, men den vil ha en kabin med et helt nytt interiør. Det skal prege den interkontinentale flyflåten til selskapet i mange år fremover.

Oppgradert

Kabinen i alle klasser får helt nye og bredere stoler, det blir nytt underholdningssystem i alle stolrygger og alle fly får installert trådløst nettverk. Spesielt underholdningssystemet i SAS' nåværende fly har vært utsatt for hard kritikk fra passasjerene.

SAS' konsernsjef Rickard Gustafson tror passasjerene vil bli svært fornøyd med den løsningen selskapet nå har besluttet:

- SAS-kundene får en helt ny reiseopplevelse med våre oppgraderte kabiner. Det nya interiøret er designet ut i fra våre frekvente passasjerers behov og styrker vårt kundetilbud markant, sier Gustafson.

Alle skal bli nye

Etter at det første flyet får installert ny kabininnredning vil resten av flåten bli tatt etter tur. For Norges del blir det reisende på direkteruten mellom Oslo og Newark som får oppleve de nye flyene. SAS kommer til å øke andelen av seter i mellomklassen Plus, og forklarer dette med økt etterspørsel etter billetter i denne klassen. For øvrig blir flyene utstyrt med økonomiklassen Go, samt en ren business klasse.

SAS regner med at alle flyene har fått den nye kabininnredningen i løpet av et års tid. SAS setter flyene inn på hele sitt interkontinentale rutenett - til New York, Chicago, Washington, San Francisco, Beijing, Shanghai og Tokyo. Derimot blir det ikke nye fly på den nye oversjøirske ruten mellom oljebyene Stavanger og Houston fordi denne ruten skal gå med en ren såkalt bussinesjet - med kun business class og derfor uten økonomiseter.

Den nye juvelen

Størst interesse knytter det seg likevel til den nye langdistanse-juvelen i SAS-flåten, den nye flytypen Airbus A350-900 XWB ( extra wide body)  som skal leveres i 2018.

SAS har foreløpig bestilt åtte av de nye flyene som er mer økonomske i drift og gir mulighet for økt komfort for de reisende. Flyet er Airbus' svar på Boeings Dreamliner.

Dette er Sas' storsatsing på langrutene, den splitter nye flytypen Airbus A350-900.
(Foto: Sas)

Dette er Sas' storsatsing på langrutene, den splitter nye flytypen Airbus A350-900. Foto: Sas

Et bilde fra Plus-kabinen.
(Foto: Sas)

Et bilde fra Plus-kabinen. Foto: Sas

Fra økonomiklasse-kabinen.
(Foto: Sas)

Fra økonomiklasse-kabinen. Foto: Sas

Store skjermer i alle seterygger på business class.
(Foto: Sas)

Store skjermer i alle seterygger på business class. Foto: Sas

Dette er kabinen i mellomklassen, SAS Plus.
(Foto: Sas)

Dette er kabinen i mellomklassen, SAS Plus. Foto: Sas

Slik blir økonomiklassen, SAS Go.
(Foto: SAS)

Slik blir økonomiklassen, SAS Go. Foto: SAS

Vis debatt
comments powered by Disqus

Trykk her for debattregler

Gikk du glipp av disse?