I kommunerevisjonens rapport om årsakene til underskuddet, kritiserer regissøren en rekke forhold. I følge Baardson var budsjettet han ble forelagt ufullstendig. Som erfaren regissør er han vant til å ha et budsjett når han jobber. Overfor revisjonen understreker han at det ikke er komplisert å budsjettere en operaforestilling. Men i forbindelse med «Eystein av Nidaros» fikk han bare se noen skisser; aldri et fullstendig budsjett med oversikt over alle utgifter.
LES OGSÅ: Her er hele rapporten
Baardson sier det var en utfordring å få prosjektlederen til å ta beslutninger på vegne av en administrasjon som ikke fungerte. Prosjektlederen manglet autoritet i forhold til de andre i staben, og Baardson mener staben var lammet i alt rotet slik at økonomistyringen og planleggingen ble veldig uryddig.
Manglet kor og statister
Olavsfestdagene hadde overfor Baardson kommunisert at kirkeoperaen skulle være en hovedattraksjon; det var en forutsetning at oppsettingen skulle være spektakulær. Dersom de skulle ha det spektakulært måtte det i følge Baardson kalkuleres med utstrakt bruk av lys. Belysning av kirken og prøvene utendørs skulle fungere som blikkfang og markedsføring av forestillingen. Men Baardson konstaterer at lys, lyd og teknikk falt mellom to stoler i budsjettet.
LES OGSÅ: Knusende dom
Andre eksempler på dårlig planlegging var at rett før prøvene skulle ta til, hadde ikke Olavsfestdagene skaffet til veie alle nødvendige statister og korister; birkebeinerne manglet helt da prøvene skulle starte og et kor måtte settes sammen like før prøvene. Baardson mener at det ikke ble ødslet i regi av forestillingen, og at han faktisk kuttet ned på antall medvirkende. Ikke noe ved oppsettingen var dyrt eller ekstravagant. Til å være profesjonell opera, var Eystein en lavbudsjettoppsetting.
- Mangler produksjonsapparat
Baardson stiller til revisjonen spørsmål ved om Olavsfestdagene bør gjennomføre slike store egenproduksjoner. Festivalen mangler «produksjonsapparat» som systue, snekker, smed etc. Baardson mener at Olavsfestdagene i større grad burde inngått et samarbeid med Trøndelag Teater eller lignende institusjoner/organisasjoner.