I resepsjonen i tredje etasje står en gruppe studenter og venter på å få snakke med en saksbehandler.

- Hvor begynner køen? Er det ingen kølapper, spør Even Buskum når han kommer inn døren.

Det er første gang mastergradstudenten er innom for å stille et spørsmål til en lys levende person. Selve lånesøknaden har han alltid sendt over internett.

Selvbetjent terminal

Jan Krey, som studerer musikkteknologi, har derimot ikke brukt nettet til å søke om stipend og lån. Han sitter og fyller ut en søknad med en god, gammeldags kulepenn.

- Hvorfor bruker du ikke selvbetjeningsterminalen bak deg?

- Mener du jeg ikke trenger å fylle ut dette skjemaet for hånd? Det visste jeg ikke, sier han.

Faktisk sitter ingen ved terminalen i hjørnet.

- Kanskje vi burde sette opp et skilt ved selvbetjeningsterminalen, sier fungerende regiondirektør Trond Aune i Lånekassen, når han ser den tomme stolen ved dataskjermen.

For målet hans er nettopp å få flere til å levere søknader på nettet, enten hjemme, eller ved å bruke terminalen i Lånekassens nye lokaler. Slik skal køen bekjempes.

- Målet er å unngå køen vi hadde nedover trappa i Leutenhaven, sier han.

94 000 nettsøknader

- Trondheim er det regionkontoret som er mest besøkt i hele landet, forteller kundedirektør Ingeborg Thomassen.

Dette er kanskje på grunn av den sentrale plasseringen med nærhet til mange skoler og universitet. Nå som Lånekassens kontorer er blitt enda mer sentrale med flytting til Søndre gate, regner Aune med at rundt hundre kunder vil komme innom daglig. For å betjene studentene satser kontoret på flere kundebehandlere, og oppfordrer til bruk av selbetjening.

Nettsatsingen er nok den viktigste brikken i å få bukt med køene. Lånekassen har allerede mottatt 94 000 lånesøknader elektronisk for dette skoleåret. Det er 28 000 mer enn på samme tid i fjor. 5134 har søkt om betalingsutsettelse siden i vår, også på nettet. I tillegg er andre tjenester, som valg av fast eller flytende rente også tilgjengelig via Lånekassens nettsider.

- Vi har hatt en utrolig vekst i nettsøknader. Rundt 70 til 80 prosent av de som kan søker på nettet, sier IT-direktør Bjørn Holstad.