Mange drømmer om å ta «en Zukerberg», men det er de færreste sosiale nettverkssatsningene som lykkes.

Den siste uka har det vært mye snakk om det sosiale nettverket Ello, som lokker med en reklamefri tjeneste fritt frem for blant annet nakenbilder og anonyme brukerprofiler.

I et eget Manifest snakkes det om hvordan sosiale nettverk er eid av annonsører og at brukerdata selges for at annonsørene kan målrette reklamen best mulig.

«Du er ikke et produkt» heter det, og Ello skal ifølge manifestet «ikke være et redskap for å bedra, tvinge og manipulere, men et sted å knytte relasjoner, skape og feire livet.»

Ello startet opprinnelige som et privat sosialt nettverk for designere og estetikere, men valgte angivelig å lansere en offentlig versjon etter stor pågang fra folk som ønsket å være med. Men det er ikke bare å åpne en konto, her er det invitasjoner som gjelder.

Tror ikke Ello kan utfordre

Mye er med andre ord ulikt Facebook. Verdens største sosiale nettverk som nylig relanserte sin annonseplattform Atlas som nå også lar annonsørene målrette reklamen når Facebook-brukerne er på andre nettsider.

At Ellos skulle være en reel utfordrer og konkurrent til Facebook er det de færreste som tror, selv om Ellos-grunder Paul Budnitz hevder ovenfor Business Insider at antallet medlemsforespørsler på få dager skal ha økt fra 4000 til 38.000 i timen.

- Jeg tror måten Ello har gått i strupen på Facebook på og invitasjonskravet forklarer mye av buzzen rundt nykommeren. Dette er først og fremst en mediahype, og jeg har ingen tro på at Ello er en reell utfordrer til å vippe Facebook av pinnen som det største sosiale nettstedet, sier SoMe-rådgiver Astrid Valen-Utvik i Valen-Utvik AS.

Hun mener det er mer trolig at Facebook eller andre etablerte nettverkstjenester fanger opp og viderefører eventuelle nye grep og funksjoner Ello måtte komme opp med.

Må gi noe nytt

Skal Ello bli noe mer enn en nisjetjeneste, mener Valen-Utvik at de må gi brukerne noe nytt og noe de ikke får andre steder.

Flere setter også spørsmålstegn ved forretningsideen og den reklamefrie modellen som ifølge Ello-grunder Budnitz skal kaste nok av seg gjennom salg av premium funksjoner til brukerne.

- Det er lett å si nå at man ikke ønsker reklame, noe helt annet å kunne hindre at det skjer også i fremtiden med en stor og attraktiv brukergruppe annonsørene er villige til å betale for og investorer i ryggen som gjerne vil ha igjen pengene sine og vel så det. At Ello er annonsefritt betyr dessuten ikke at det er helt reklamefritt da det er fritt frem for firmaer å etablere seg med egne brukerprofiler, sier Valen-Utvik.

- Ligner på Underskog

Samfunnsgeograf og førstelektor ved Markedshøyskolen, Karl-Fredrik Tangen har skrevet om nettverk, merkevarebygging og målgrupper.

Han mener sosiale mekanismer som motsetninger mellom klasser og generasjoner blir tydeligere i sosiale medier når alle bruker dem.

- Ello ser ut som et forsøk på å starte sosiale medier med utgangspunkt i kulturell kapital. Det minner slik sett om det norske Underskog.

Tangen minner om at Facebook startet i det små på Harvard, og at Ello i prinsippet kan være utgangspunktet for noe med større sosial spredning en det sjiktet av kunstnerisk pretensiøse folk med ambisjoner om å tjene penger i kreative næringer Ello løfter foran seg i dag. Ello svarer voldsomt til behovet for «det nye Facebook» i offentligheten, mener han.

- Dersom Ello ikke tilbyr ny funksjonalitet, blir det som en vellykket oppstart av et nytt utested; når røkla kommer finner de kule seg noe annet. Sosiale medier er et av stedene der bobler og krakk forekommer både økonomisk og sosialt, men det betyr ikke at ikke noen kan lykkes.

- Invitasjoner skaper VIP-følelse

Bruken av invitasjoner som Ellos praktiserer, er ifølge Tangen bra både for å ha en viss kontroll, og for å skape VIP-følelsen.

- Invitasjoner bidrar til å løse dilemmaet mellom at det må være nok mennesker og at de sosialt sett «feil menneskene» ikke bør ødelegge markedsposisjonen til et sosialt medium, sier Tangen.

På ebay kan man få kjøpt invitasjoner til Ello. Foto: skjermdump