Kampen om de yngste TV-seerne er rekordtøff og både norske og internasjonale strømme- og videotjenester satser stort på de minste. Det gjør også de tradisjonelle TV-distributørene og TV-kanalene med egne barneapper og arkivtjenester for barn.

En konkurranse som neppe blir mindre når Google-eide Youtube som er verdens største videodelingstjeneste nå lanserer en egen barne-app under navnet Youtube Kids.

Det er forventet at barne-appen, som i første omgang vil lanseres i det amerikanske markedet, vil inneholde innhold og kanaler tilpasset de yngste, fri for blant annet voldelig og seksualisert innhold som det finnes mye av på Youtube i dag.

I tillegg vil barne-appen angivelig ha diverse sikkerhetsfunksjoner, som muligheten til å slå av søkefunksjonen og en egen timer-funksjon som gjør det mulig for foreldre å begrense seertiden. Kommentarfeltet skal være fjernet.

- Foreldre spør oss hele tiden om vi kan gjøre Youtube til et bedre og tryggere sted for barn, uttalte prosjektleder Shimrit Ben-Yair til USA Today.

I starten blir appen kun tilgjengelig for Googles egen Android-plattform, men det er forventet at det vil dukke opp en Ios-versjon av Youtube Kids i overskuelig fremtid.

NRK: - Reklametrykket mot barn vil øke

Analysesjef i NRK, Kristian Tolonen, er ikke overrasket over at Youtube nå kommer med en egen app for barn.

- Barna er de mest innovative brukerne og Youtube er den videotjenesten norske barn bruker mest. Våre siste tall, en spørreundersøkelse fra våren 2014, viser at 18 prosent av norske barn mellom tre og elleve år ser Youtube daglig. Tilsvarende tall for NRKs egen nettspiller er 13 prosent, mens åtte prosent ser Netflix, sier Tolonen.

Han ønsker ikke å spekulere i hvorvidt den nye barne-appen vil bidra til at Youtube øker seerandelen blant de yngste, men tror foreldrenes mottagelse av produktet vil være avgjørende.

- Det er rimelig å anta at Youtube vil lansere et gjennomtenkt produkt, på den annen side vil trolig Youtubes tjeneste innebære reklame rette mot barn, og det generelle reklametrykket mot barn vil trolig bare øke mer og mer, sier Tolonen.

Medietilsynet: - Må ikke bli en sovepute

Førstekonsulent i Medietilsynet, Ida Aspeslåen Erikstad, synes det er vanskelig å si noe om tjenesten før den er endelig lansert, men på generelt grunnlag mener hun det er viktig at ikke apper og tjenester tilpasset barn blir en sovepute for foreldrene.

- Selv om man velger å bruke apper med begrensninger og filtre, er det fortsatt viktig at man prater med barna og bevisstgjør dem på sin egen mediebruk. Legger man for eksempel inn en tidsbegrensing på 20 minutters Youtube-bruk om dagen, så bør man forklare hvorfor, og eventuelt snakke seg frem til en løsning om barna er uenige, sier Erikstad.

Hun understreker også viktigheten av at foreldrene setter seg inn i medieinnholdet og kanalene som inngår i tjenesten. I noen tilfeller kan det for eksempel hende at barna ikke får tilgang på informasjon de har rett på i følge Barnekonvensjonen.

På spørsmål om hun frykter at reklametrykket mot barn vil øke som følge av at Youtube lanserer en egen barneapp, peker Erikstad på at Youtube allerede har reklame i dag og at forskjellen trolig ikke blir så stor. Hun ser likevel ikke bort fra at en egen barneapp vil kunne bety enda mer målrettet reklame mot de yngste.

- Barn og unge er en meget viktig målgruppe for oss, og kvalitetsinnhold for barn er avgjørende for meg og mange foreldre. En mer prisverdig barnevakt som alltid stiller opp, finnes knapt, sier direktør Rikard Steiber i Viaplay. Foto: VIAPLAY
Brukergrensesnittet består av fem navigeringsikoner. Ved å trykke på radioikonet vil brukerne få tilgang på musikkvideoer, og lyspæren er for utdanningsvideoer. Foto: Youtube