«Gratis prøveperiode» og «kun 1 krone» er populære uttrykk på nettet. Hvis tilbudet er for godt til å være sant, er det antakelig det, viser en rapport fra det europeiske forbrukernettverket (ECC-Net).

I de siste årene har det europeiske forbrukernettverket i de nordiske landene opplevd en økning i klager på prøvepakker og varer som kommer i posten, uten at man har bedt om det, skriver Forbruker Europa i en pressemelding.

Forbrukerne har gjerne svart på en annonse på en internettside som tilbød gratis eller veldig billig test av for eksempel anti-rynkekrem eller slankepiller.

For å få varene måtte de oppgi kredittkortnummeret. Senere viser det seg at de har blitt lurt inn i et abonnement, og at pengene er blitt trukket direkte fra kredittkortet uten godkjenning.

Rapporten viser at det er behov for mer informasjon om hvordan skille mellom de seriøse og useriøse selgerne på internettet.

Forbrukerne bør følgelig bli gjort mer oppmerksom på forskjellige typer markedsføring og salgsmetoder som blir brukt av bestemte selskaper, slik at de kan gjenkjenne dem i reklamen og på nettsidene, mener Forbruker Europa.

Unge og eldre spesielt utsatt

- Med stadig økt netthandel i EU er det er ikke lett å holde styr på alle aktørene i bransjen, og det er derfor viktig å dyktiggjøre forbrukerne, sier direktør Ragnar Wiik i Forbruker Europa.

Han forteller at det særlig er unge og eldre som kan være spesielt utsatt for nettsvindel, og mener det med fordel kunne vært iverksatt informasjonskampanjer rettet mott disse brukergruppene.

Wik mener det første man bør gjøre er å sjekke nøye hvem man handler med.

- Det blir litt som å komme inn i en fysisk butikk: Ser dette ut til å være en seriøs forhandler eller virker det hele en smule useriøst?

Et tips kan være å sjekke ut hvordan bedriften omtaler seg selv, og finne ut av hva de oppgir av kontaktinformasjon. Er det sparsommelig med slike opplysninger, bør det ringe en bjelle.

Ifølge Wiik kan det også være lurt å sjekke ut sider som for eksempel Distansehandel Norge som fører en liste over godkjente e-handlere i Norge. Å Google bedriften er heller ikke dumt.

- Bruk kredittkort!

Wiik mener dessuten det er alfa og omega at man konsekvent bruker kredittkort når man handler på nett.

- Bruker du et vanlig debet-kort med Visa eller Master, har du ikke de samme mulighetene til å få kortselskapet og banken til å ta støyten hvis du skulle bli svindlet, sier Wiik.

Gammel problemstilling

Kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet, Martin Skaug Halsos, forteller at det ikke bare er utenlandske aktører som benytter seg av denne typen salgsfremstøt.

-Vi får mange henvendelser Dette er ikke noe nytt, men er en gammel problemstilling vi kjenner fra postordre og telefonsalg, sier Halsos.

Noe statistikk som forteller noe om utviklingen i antallet klagesaker de siste årene, har han derimot ikke.

Halsos understreker at om man opplever denne typen problemer med utenlandske firmaer, er det Forbruker Europa man skal ta kontakt med.

Tips mot useriøse netthandlere:

  • Sjekk hvem du handler med.

  • Les alltid vilkårene - spesielt din rett til å trekke deg fra avtalen, og selskapets regler for avbestilling og retur. Sjekk det som står med liten skrift.

  • Hvis du bestiller fra en annonse på nettet, ta skjermdump av bestillingen.

  • Hvis du blir abonnent mot din vilje, si opp skriftlig og behold en kopi (e-post holder).

  • Du har ikke noe ansvar, eller trenger ikke å betale for et produkt du ikke har bestilt.

  • Hvis du ikke har bestilt varen, trenger du ikke å betale hvis saken går til inkasso. Men det er viktig at du har klaget til selger.

Kilde: Forbrukerrådet