Sitter du med mobilen i hånden, eller nettbrettet eller PC-en i fanget når du ser på TV? Da er du ikke alene.

Undersøkelser som blant andre TNS har gjennomført, viser at stadig flere forholder seg til to skjermer samtidig. Det kan være at du sjekker Facebook mens du ser på Dagsrevyen, eller ser to forskjellige TV-programmer samtidig. Et fenomen som gjerne kalles «second screen».

- Vår nye social media tracker-undersøkelse viser at det er flest i aldersgruppen 15-29 år som bruker pc, mobiltelefon eller nettbrett samtidig som de ser på TV, sier avdelingsleder for PR-analyse i TNS, Kari Norstad.

I denne gruppen svarer 34 prosent at de alltid eller mer enn halvparten av tiden bruker to skjermer, mens tilsvarende andel i aldersgruppen 45-59 år er på cirka 13 prosent.

Ulike bruksmønstre

Og endringene i brukervaner skjer fort. Ifølge Norstad har TNS i løpet av det siste året opplevd stor pågang fra kunder som etterspør data som kan tallfeste denne trenden.

Men hva bruker vi så den mindre nummer to-skjermen til? Medieviter ved Universitetet i Oslo, Anders Fagerjord, kjenner ikke til at det er gjort noen større studier på dette, men mener det er rimelig å anta at bruken varierer.

Selv om TV-selskapene vil hanke oss inn ved å tilby diverse tilleggsaktiviteter på den lille skjermen, er det nok mange som benytter den til å sende spydige Twitter -meldinger om låtene i GP-finalen og minne Facebook-venner om at favorittserien er i gang.

Situasjonsbetinget

Fagerjord tror bruken av en skjerm nummer to, og hvorvidt det vil gjør oss mer eller mindre sosiale foran TV-skjermen, er situasjonsbetinget.

-  Med familien samlet rundt fredags-taco-en er nok fellesskapsfølelsen større og bruken mindre enn på en vanlig tirsdagskveld hvor man sjekker e-post og kommuniserer med venner, eller kanskje ser to forskjellige TV-programmer på samme tid.

Kommunikasjonsrådgiver og daglig leder i Gimcom, Lasse Gimnes, mener det er avgjørende at de tradisjonelle TV-kanalene raskt kommer opp med relevante og gode second screen-løsninger som gir brukerne en reel merverdi til programmet de ser på den store skjermen.

- Det må til om TV-en fortsatt skal være den primære skjermen, sier Gimnes, og viser til at tradisjonell TV-titting har gått ned de to siste årene. En trend han tror vil forsterkes ytterligere i 2013.

På spørsmålet om hvorfor man bruker en skjerm nummer to, svarer 67 prosent i Social Media Tracker-undersøkelsen til TNS at «det er greit å holde på med noe annet når programmet er kjedelig».

Nye inntektsmuligheter

Gimnes peker også på at økt mobil og nettbrettbruk foran TV-skjermen kan gi TV-kanalene nye inntektsmuligheter, fra både brukere og annonsører.

- Selv om markedet for TV-reklame har vært veldig bra siden slutten av 2009, er det ikke gitt at det vil fortsette. Second screen er i så måte den reneste bestillingsplattformen der annonsørene kan selge produktene og kommunisere med kundene samtidig som reklamen ruller over TV-skjermen. Det kan TV-kanalene utnytte i kampen om annonsekronene mot de stadig flere innholdsleverandørene som satser på TV og levende bilder, sier Gimnes.

-Et meningsløst begrep

Trend- og forbrukerforsker i analysebyrået Onlive Research, Ole Petter Nyhaug, mener «second screen» er et meningsløst begrep.

- Mobilen har allerede gått forbi TV i tidsbruk i en del segmenter, og i dag er det ikke åpenbart hvilken skjerm som er den første, andre, eller tredje. Derfor gir det mer mening å snakke om multiskjerm, kryss-plattform, eller sømløst innhold, sier Nyhaug.

Han mener det handler om å forstå samspillet mellom små og store skjermer, og hvilke innhold, tjenester og interaksjon man ønsker på de ulike plattformene.

- Innhold og tjenester vil tilpasse seg brukernes interesser, tid og sted, til og med humør, vær og hvem du er sammen med. Det er kombinasjonen av det kontekstuelle og responsive som er fremtidens innholds- og tjenesteutvikling, ikke det å lage en interaktiv tv eller avstemming på mobilen mens du ser på Idol. De som får til dette samspillet vil ha en lys fremtid, sier Nyhaug.