Ny forskning viser at Omega-3 fra krillolje blir effektivt utnyttet enn Omega-3 fra tran.
Endret: 13.01.2009 kl. 06:55
Aker BioMarine, som produserer krillolje, har forsket på og sammenlignet opptaket av Omega-3 fra både fiskeolje og krillolje.
I oljen fra krill finnes fettsyren bundet til fosfolipider, mens den fra fisk er bundet til triglyserider.
- Et triglyserid-molekyl kan sammenlignes med en gaffel med tre pigger. Fosfolipidet har også tre, men her peker to av disse piggene den ene retningen mens den siste peker motsatt vei. Det betyr at det er mer stabilt, sier forskningsdirektør dr. med Hogne Vik i AkerBioMarine.
- Utnyttes bedre
Han forklarer at denne strukturen gjøre fettstoffene vannløselige og bidrar til at de gode stoffene fra krilloljen lettere tas opp i kroppen. Konsentrasjonen av Omega-3 i blodet blir høyere og mer av den sunne fettsyren blir tatt opp i cellene.
- Den mengden Omega-3 du får i deg blir mer effektivt utnyttet, mener forskningslederen som påpeker at tallene viser at opptaket av Omega-3 fra krillolje er signifikant større enn opptaket fra fiskeolje.
Ernæringsprofessor Christian A. Drevon ved Universitet i Oslo har sett de foreløpige tallene fra undersøkelsene. Han mener at prosjektet er gjennomført med ordentlige metoder.
- De foreløpige taller viser at det er mulig at opptaket av Omega-3 fra krillolje er litt større og at det går litt raskere enn fra fiskeolje, sier Drevon som likevel påpeker at det gjenstår å se hvor stor betydning dette har for sluttbrukeren.
- Interessant
Forskningssjef Vik sier at opptaksstudien vil avsluttes i vår og at resultatene deretter vil bli publisert i et vitenskapelig tidsskrift.
- Aker BioMarine må både vise effekten av produktet og samtidig sammenligne det med andre, sier han som påpeker at prosjektet er gjennomført etter etiske og forskningsmessige retningslinjer for kliniske studier.
Professor Drevon påpeker at det foreløpig er lite forskningsdata på krill og sier at dette skyldes at det er ferskt produkt som har vært kort tid på markedet.
- Derfor kan denne forskningen være interessant, sier han.
Ernæringsprofessoren mener det er for tidlig å si noe om folk bør ta krillkapsler i stedet for trankapsler. Han vil uansett påpeke at det er viktigere å ha et kosthold som inneholder to måltider med fet fisk hver uke.
- I tillegg til dette kommer man langt med makrell på brødskiva.
Diskuter denne saken
Innsendt av Livsformer, 13.01.2009 14:08:04
Kyniske profitører tømmer havet for levende organismer. Krillen er viktigste næringskilde for øvrige arter i havet. Så mange arter som er avhengige av krillen. Om noen år vil vi få høre om hvalbestand som utryddes, fiskearter som går kraftig tilbake, pingviner og sel som forsvinner, isbjørn og måker og polar-rever som forsvinner. Omega-3 har vi tilgang til uten å koke olje av krillen.. Dette er et sørgelig skue og jeg håper mange for øynene opp for hvilken betydning havet og organismene der har får alle arter og at vi ikke nå profitterer på at livsgrunnlaget for alle arter utarmes.
Innsendt av stavsilda, 13.01.2009 18:12:38
Antar det. Det er vel han som tjener mest på dette.
Innsendt av Livsformer, 14.01.2009 02:29:58
Røkke er av dem som ødelegger livsgrunnlaget i havet, en av mange! Det beste hadde vært å inndra alle ervervede fiskekvoter og fordele dem til sjarkfiskerne igjen. Finnmarkskysten og Nordland får ikke fiske lenger, selv om fisken svømmer rett utenfor fjære dems! Fiskekapitalistene driver hensynsløst i et profittjag som ikke kjenner begrensninger, for dem er det ikke snakk om å tjene til livets opphold, for dem er det snakk om å karre til seg alt og få pluss på børsen. La krillen være i fred og fjern industritrålere og snurperne og se at havet får en ny oppblomstring av fisk som igjen fører til rikere liv i og rundt havet.
Innsendt av kb, 13.01.2009 12:01:12
Overbeskatning skapte; sildekrise, loddekrise, torskekrise og nesten utryddelse av hval i det farvannet. Hva vet vi når mennesket begynner å beskatte den største levende masse. Jeg forutsetter at jeg har lært riktig da jeg fikk høre at den samlende vekten av krill er større enn vekten av alle andre levende vesner på jorda. Det må bety at krill har betydning for den økologiske ballansen? I argumentasjonen har jeg ikke sett ett ord om at det er knapphet på Omega-3. Derfor oppfatter jeg dette som en PR jippo for egen profitts skyld. Jeg tar tran hver dag, spiser fisk mer enn 2 ganger i uke, og har enda ikke opplevd at butikken har vært utsolgt. Nordmenn har jo vært med på nesten å utrydde blåhvalen så hvorfor ikke fullfullføre oppgaven med å forstyrre næringsgrunnlaget? Konsekvensanalyse takk. Men så var det med at hvis ikke vi gjør det vil andre gjøre det.
Innsendt av LIB, 15.01.2009 11:58:06
"Jeg forutsetter at jeg har lært riktig da jeg fikk høre at den samlende vekten av krill er større enn vekten av alle andre levende vesner på jorda."
Der har du enten fått feil info, eller du husker bare 'litt' feil. På Superba.no kan du lese fakta om krill - også om forholdet du referer til. Veldig lett for oss lekfolk å mene og påstå på kvasivitenskapelig vis! Der vil du og kunne lese opp igjen det vi lærte på skolen om næringskjedenes trinn, der 90% energi "forsvinner" fra et ledd til det neste. Derfor tiltaler det å kunne gå rett inn i et lavt trinn på næringskjeden - enig?For egen del har jeg ventet lenge på denne lanseringen, og fikk to pakker Superba i posten i dag. Aldri brukt annet kost-tilskudd. Har lest det jeg har funnet om krillolje på nett - ganske spennende, anbefales inntil videre!PS - helt greit for meg at vi har Røkke og andre som tør satse, mens vi andre sitter på gjerdet og venter på knall eller fall...Innsendt av Peder Pølse, 13.01.2009 14:35:29
Du spiser fisk 2 dager i uke sier du, med god samvittighet. Nå vet ikke jeg hva slags fisk du spiser men f.eks. kyst-torsken er en truet art i Norge. Havet går nok tom for torsk lenge før det går tom for krill.
Generelt utnyttes ressursene bedre jo lavere i næringskjeden man går. Bekymringen din angående næringsgrunnlaget er derfor som å be folk slutte å spise grønnsaker av hensyn til husdyrene.
