Nærmere 300.000 har sett DNBs nyeste påfunn, «Norges fineste boligannonse»,  siden den ble lagt ut på nett før helgen. I annonsevideoen ser man en fiktiv families hverdagsliv og opplevelser i et hus som i virkeligheten skal selges på Lillehammer.

Opptil 70 personer har vært involvert med å lage videoen. Hvor mye den kostet å lage har vi ikke fått vite, kun at den har kostet omtrent like mye som det koster å spille inn en vanlig TV-reklame.

Annonsevideoen tok tre dager å spille inn, og det er laget en egen coverversjon av låten «Our House» av Madness. Tre sett skuespillere spiller barna i huset, og to sett spiller foreldrene.

- Jeg håper og forventer at langt flere boligkjøpere vil se annonsen. Forhåpentligvis vil flere ta ut prospektet, flere vil vurdere å kjøpe og flere vil komme på visning. Responsen så langt er bra, over 14.000 har sett annonsen på Finn, sier Terje Hauan, megler i DNB Eiendom. Til sammenligning har en vanlig boligannonse for boliger i Lillehammer-området rundt 1500 visninger per annonse ifølge DNB.

Tror ikke den fungerer

Video virker, mener Gorm Kunøe, førstelektor ved Institutt for Markedsføring på BI. Det er imidlertid et men.

- Den aktuelle videoen handler om personer mer enn om en bolig. Der er sårbarheten for utfallet. For jeg har ingenting med den familien å gjøre. Ikke spiller jeg på bongotrommer eller fisker på isen heller, sier Kunøe.

Han tror videoen kan lokke folk på visning hvis den blir en «snakkis» i sosiale medier.

- Ellers tror jeg egentlig ikke akkurat den videoen fungerer. En ny kjøper skal bo i huset i fremtiden. Ikke i fortiden, sier førstelektoren.

Hva er det som får folk på visning? Er det assosiasjoner om andres opplevelser gjennom et liv i et hus? Kanskje, mener Kunøe. Hva er mulige kjøpere interessert i? De er interessert i hva de får for pengene de betaler for boligen.

- Tilstandsrapporten med sine kalde fakta kjører i annen retning enn forsøket på å bygge drømmer via video, sier Kunøe på generelt grunnlag.

Ifølge verdi- og lånetaksten til den aktuelle boligen i videoen er det beregnet fradrag på 28 prosent i verdireduksjon. Boligen er taksert til 4,6 millioner kroner. Boligen fremstår ifølge takstmann som relativt godt velholdt, men det må påregnes noen særegenheter og behov for oppgraderinger.

Ikke betalt for videoen

Videoen er laget i forbindelse med lansering av DNBs nye satsning Boligreisen. Huseierne har ikke betalt for videoen, huset ble plukket ut fordi det passet til annonseideen.

- Vanlige prospekt er bilder og tekst, nesten som interiørmagasiner. Vi snakker om det emosjonelle ved å selge bolig med denne videoen, sier Janne Espevalen, kreativ leder i DNB Eiendom.

DNB Eiendom fikk mye oppmerksomhet i 2011 for reklamefilmen de hadde med George Clooney i hovedrollen. En kvinne våkner og oppdager at hun har giftet seg med George Clooney, og gaper sjokkert mens han ser etter hus til dem i Lillestrøm. Til sammenligning er en av Clooney-reklamene sett av nesten 5 millioner på Youtube.

På Madla i Stavanger i fjor høst arrangerte DNB Eiendom visning medfingermat og fem meglere. En kokk lagde mat i den stylede boligen, men kun åtte personer møtte på visning.

Schibsted-avisene er i samme konsern som Finn.

Les også:

Fjernet kraftlinje i boligannonse

Vurderer du å kjøpe ny bolig? Sjekk dette

Unge kjøper egen bolig tidligere

Disse ordene i boligannonsen kan øke prisen