I en serie artikler møter vi norske designere under 35 år. Denne uken har vi snakket med Kristine Bjaadal

- Hva vil du med det du lager?

- Jeg ønsker å lage produkter som vekker følelser hos folk. Jeg prøver å lage ting folk kan knytte affeksjonsverdi til, at de har en ekstra historie ved seg. Hovedmålet er at produktene er holdbare, også at de er holdbare visuelt og tematisk over tid, og at folk blir glad i dem. Det er en motvekt til bruk og kast-tankegang.

- Hvorfor ble du designer?

- Jeg hadde lyst til å jobbe med fotografi, og startet på en skole i København, der jeg tilfeldigvis også begynte å tegne. Dette førte interessen videre over mot kunst, og to år på kunstskole. Her jobbet jeg mest med foto, men gjorde også noen andre prosjekter som jeg syntes var veldig spennende, blant annet lamper og lysinstallasjoner. Dette var nok hovedgrunnen til at jeg søkte meg inn på design. For min del har det føltes veldig tilfeldig, at jeg nærmest snublet inn i det. Men når jeg ser tilbake på det jeg var opptatt av som liten, er det logisk. Jeg har alltid vært veldig opptatt av form og detaljer og laget mye. Alt fra pappskulpturer og plastelina til klær og smykker.

Les også: - Jeg oppdaget tidlig at mange designere har likt uttrykk

- Hvilke materialer bruker du – og hvilke unngår du?

- Jeg bruker en del forskjellige materialer, men jeg har jobbet mye med tekstil, treverk og porselen. Jeg er glad i naturmaterialer, og vil at produktene skal være gode å ta på. Når jeg skal velge materialer, tenker jeg på hvordan det føles i hendene. Jeg har en regel om å ikke bruke miljøfiendtlige produkter, men ellers er det ingen regler.

- Fortell om prosessen fra idé til produkt!

- For meg er det veldig forskjell fra gang til gang. Noen ganger starter det med et konsept, og så jobber jeg mye med å lage det endelige produktet. Underfull-duken hadde jeg en klar konseptuell idé om. En annen gang startet jeg med en stor fascinasjon for valnøttskallets form, og satte i gang med formmessige utprøvninger i leire uten å vite hva utfallet skulle bli. Det resulterte i tre ulike produkter; et porselenssmykke, treskrinene Keepsake , og porselensskålene Cloche.

- Kan du leve av å være designer?

- Jeg håper det. Foreløpig har jeg andre jobber ved siden av, det er veldig vanskelig å få produkter i produksjon. Jeg prøver å finne ut av det, og håper det går på sikt. Jeg prøver meg frem på andre måter, og selger noen via galleri, for eksempel glassbeholderne Hold selges på Galleri Format.

- Velg tre ikoniske produkter av andre. Hvorfor er disse så geniale?

- Espressokannen Moka Express av Alfonso Bialetti har et solid design, og fungerer veldig bra. Den går heller ikke i stykker, og er veldig bestandig både fysisk og visuelt. Den har vært nærmest uforandret i kontinuerlig produksjon siden 1933! Siren Elise Wilhelmsens 365 Knitting Clock er en strikkende klokke som ikke forteller klokkeslettet så nøyaktig, men forteller heller en historie med veldig mange lag. Den forteller om vårt forhold til tid, og åpner opp for refleksjon hos betrakteren. Jeg synes klokken er et poetisk verk. Den har i tillegg litt slektskap til mitt eget arbeid, hvordan jeg ønsker å jobbe med design i grenseland til kunst. Høyblokken og Y-blokken i regjeringskvartalet av Erling Viksjø er også en favoritt. Formspråket forteller mye om sosialdemokratiets idealer; rutenettet som et symbol på flat struktur og likeverd uansett rang. Bruken av naturbetong representerer et møte mellom det menneskeskapte og naturen som jeg synes er utrolig vakkert. Jeg synes det ville vært forferdelig om blokken rives.

- Hva er din største kunstneriske opptur?

- Det er vanskelig å svare på, men et av de første produktene jeg stilte ut mye var duken Underfull. Den fikk jeg mye oppmerksomhet for, og den åpnet mange dører. Som produkt er det vanskelig å velge ett, men Underfull ga meg en god start.

- Hva drømmer du om?

- Hovedrømmen er å gjøre jobben til et levebrød, fordi det er jobb, men det er enda ikke et levebrød.

Fakta om designeren

Navn: Kristine Bjaadal, www.kristinebjaadal.no

Alder: 33

Er fra: Fyresdal

Bor i: Oslo

Utdanning: Ett år tegning og fotografi ved Borups Højskole i København, ett år på Einar Granums kunstfagskole, ett år på Kunstskolen i Rogaland, bachelor i interiørarkitektur og møbeldesign, og master i design med Kunsthøgskolen i Oslo.

Markert seg: Kristine Bjaadal har fått mye oppmerksomhet som designer, og er blitt omtalt i flere magasiner. Produktene hennes er blitt utstilt i stort omfang, blant annet på DogA i Oslo, på London Design Festival, Insidenorway i New York, To Declare i Helsingfors, og på Nature of Norwegian Design i Praha. Hun har vunnet Blueprint Awards "Best use of materials", og ble nominert til årets nykommer av Bo Bedre Design Awards. I 2013 fikk Bjaaland Statens Kunstnerstipend.

CLOCHE. Porselensformen Cloche kan brukes til å skjule en rett, eller som en vaklende skål. Bjaalands vil at Cloche som serveringsklokke skal gi spenning til retten den skjuler. Cloche ble produsert i et begrenset opplag av franske Jars Ceramistes for butikken Merci i Paris vinteren 2013.
VALNØTTINSPIRERT. Treskrinet Keepsake er inspirert av valnøttskallets form, og har to beslektede produkter, et porselenssmykke og porselensskålene Cloche. Keepsake holder seg sammen ved hjelp av magneter, men kan også brukes som to skåler. Objektet ligger i møtepunktet mellom skulptur og produkt, og er et av Bjaadals favoritter blant egne produkter.
KAFFESETTET. Siska Slow Coffee Collection av porselen, kork, stål, tre og lær. Kaffesettet er laget for folk som setter pris på kvalitet, ikke for folk som krever effektivitet. Siska Slow Coffee Collection er blitt utstilt på Tokyo Design Tide, On Time with Klubben i Oslo og Paris, og på 100 % Norway i London. Kolleksjonen består av en boks til kaffebønner, kaffekvern, en fransk presskanne, kopper, sukkerskål, melkekanne og et godisfat.
LAIDBACK. Stolen Ladybug er laget av blant annet kryssfinér med valnøttfinér, ullstoff fra Gudbrandsdalens Uldvarefabrik og stolbena er lakkerte stålstenger. FOTO: KRISTINE BJAADAL
BEHOLDERE. Hold befinner seg et sted mellom produkt og kunstobjekt. Beholderne er laget av farget glass, med trelokk, og har ulik grad av åpen/lukkethet. Hold selges på Galleri Format. FOTO: KAJA BRUSKELAND
CLOCHE. Porselensformen Cloche kan brukes til å skjule en rett, eller som en vaklende skål. Bjaalands vil at Cloche som serveringsklokke skal gi spenning til retten den skjuler. Cloche ble produsert i et begrenset opplag av franske Jars Ceramistes for butikken Merci i Paris vinteren 2013.FOTO: ELLEN JOHANNE JARLI