Den svenske eiendomsmegleren Fredrik Eklund har en plan om å bli nummer én innen salg av luksuseiendommer i Oslo innen ett år.

Med det mener jeg at hvis du skal selge eiendom i 30-millionersklassen skal du umiddelbart tenke «Eklund!». Varemerket skal være så sterkt at vi blir kontaktet først, sier Eklund.

Eklund, som har solgt boliger i 12 år fra New York for Douglas Elliman og Eklund Stockholm New York (Esny), åpner nå Eklund Oslo New York (Eony). Svenskens team skal være rangert som nummer én av om lag 27 000 meglere i New York.

I tillegg er Eklund kjent for noen gjennom realityserien «Million Dollar Listing» om tre meglere i New York.

- Tok tre år å bli nummer en

- Som ung entreprenør er det viktig å sette mål for seg selv. Vi sikter på toppsjiktet innen eiendom, akkurat som vi gjorde i Sverige. Der tok det vel tre år å bli nummer en, jeg håper det tar kortere tid her, sier Eklund.

Eklund skal kun selge boliger verdt over syv millioner kroner, men planen er å selge «grand» objekter som han kaller det, altså eiendommer som koster langt mer enn syv millioner.

- Syv millioner er et siffer vi valgte for noen år siden, da gikk det syv kroner på en dollar. Vi skulle altså selge eiendommer verdt over en million dollar. Fokuset er at vi ikke er for alle, men at vi skal selge dyre objekter, sier Eklund.

- Hva skiller dere fra de andre meglerne i luksussegmentet?

- Hvert eneste objekt blir lagt ut på nettet i 80 land. Vi er internasjonale. No cure, no pay. Man betaler oss ingenting om vi ikke selger. Det tror jeg kundene vil sette pris på, sier Eklund.

- Lykke til!

Tom Elliot Johnsen, advokat og megler i Adv. Sem og Johnsen Eiendomsmegling, opererer i samme segment som Eklund har tenkt å erobre.

- Har du troen på at Eklund og co skal bli nummer en innen luksussegmentet i Norge i løpet av ett år?

- Nei, det tror jeg ikke, ler Johnsen.

- Jeg vet ikke hvordan jeg skal begrunne. Vi som har solgt dyrt i 30 år i Oslo vet at det tar litt tid å innarbeide seg. Det blir spennende å se, men jeg skjønner ikke hvordan det skal foregå, sier Johnsen.

Det er få luksusobjekter, peker Johnsen på. I tillegg må man ha erfaring, og en kundebase som er i markedet for å kjøpe dyrt.

- En del av eiendommene selges under hånden. Man må ha holdt på lenge for å ha fått et navn. Jeg får ønske ham lykke til, sier Johnsen.

De ledende meglerne innen luksussegmentet i dag er Sem og Johnsen, Torbjørn Ek og en håndfull meglere ellers i Oslo, ifølge Johnsen selv.

Les også: Selge boligen din på Instagram?

- Avhengige av melk og brød

Heller ikke Nils O. M. Nordvik, partner og seniormegler i Nordvik & Partners, tror Eklund vil revolusjonere det norske luksusmarkedet.

- Jeg tror vi er såpass mange aktører i dette markedet at hvis han ikke kommer med noe veldig spesielt eller revolusjonerende, har han ingenting vi som etablerte meglere ikke har. Vi kjenner markedet godt og vi kjenner kundene. Det kan være han klarer seg bra, men jeg kjenner ikke konseptet, sier Nordvik.

Nordvik, som har solgt dyre objekter i Oslo i snart 26 år, er samtidig spent på Eklunds fremgangsmåte.

- Hva tenker du om at Eklund ikke skal selge boliger verdt under syv millioner kroner?

- Vi andre er alltid avhengige av å ha melk og brød. Vi må også huske på at Norge har hatt nedgangstider, da luksusmarkedet har stått stille. Man er nok nødt til å selge boliger under syv millioner kroner også, sier Nordvik.

- Spisse albuer

- Det er herlig at de sier det, sier Eklund om konkurrentenes tro på at fartstid i Oslo-markedet er viktig.

- Tenk om konkurrentene sa «han har mer enn oss! Kom å ta markedsandeler». De sa det samme i Stockholm da jeg kom dit. Jeg kaller konkurrentene for kollegaer, men det har vært mye spisse albuer. Vi har mye å lære av hverandre, sier Eklund.

Les også: Obos innfører gammelt salgstriks

- Tar alltid tid å selge dyrt

Christian Dreyer, adm. direktør i Eiendom Norge, sier meglerne i luksussegmentet opplever mer optimisme i markedet om dagen.

- Men det tar stort sett alltid mer tid å selge dyrt. Det er mer aktivitet i markedet enn det har vært på en stund, sier Dreyer.

- Samtidig svinger ikke luksusmarkedet like mye, det er mer stabilt, legger han til.

Dreyer vil ikke mene noe om hvordan Eklunds rolle i luksussegmentet vil se ut om ett år.

- Det er alltid interessant å se noe nytt. De kan lykkes, men om de vil bli størst kan jeg ikke si noe om. Nyetableringer skaper mye oppmerksomhet, og kan få en positiv effekt på markedet, sier Dreyer.