49 prosent av befolkningen mener at bartendere og servitører generelt burde være flinkere til å bortvise personer som er åpenbart påvirket.

En av tre mener at bartendere og servitører er flinke til å nekte servering til personer som er åpenbart påvirket, skriver Aftenposten.

En av tre unge mener reglene er for strenge

Tallene fremkommer i Helsedirektoratets nye undersøkelse om holdninger til alkohol og skjenkeregler. Undersøkelsen ble utført av Norstat i november 2013.

Mens kun 14 prosent av befolkningen totalt mener at skjenkebestemmelsene er for strenge, er det 30 prosent av yngre under 30 år som mener dette. Unge har også mindre kunnskap om når en skal bli nektet adgang eller alkoholservering. En av fire unge tror at grensen går ved «kraftig påvirket», og ikke «åpenbart påvirket».

Dette bekymrer helse- og omsorgsminister Bent Høie.

- Det er blant de unge vi ser flest tilfeller av skader og vold i forbindelse med alkohol. Skjenkebestemmelsene skal begrense skadene som alkoholbruk kan innebære og er en viktig del av alkoholpolitikken.

Kampanje

Helsedirektoratet lanserer denne uken en ny kampanje hvor man vil øke forståelsen for skjenkereglene og kunnskapen om hvor grensene går.

Kampanjens hovedbudskap er: Den siste som ser hvor mye du har drukket er ofte deg selv. Den spiller på når grensen går for å være åpenbart påvirket slik at man nektes alkoholservering - eller adgang til utestedet.

Kampanjen består av en rekke tiltak og virkemidler, og retter seg særlig mot dem under 35 år og som går på byen.

- Jeg håper denne kampanjen vil bidra til økt forståelse for skjenkebestemmelsene og den viktige jobben dørvakter og servitører gjør for å bidra til et tryggere uteliv, sier Høie.

Undersøkelsen Helsedirektoratet gjorde i høst viser ogs at:

  • 11 prosent er blitt nektet servering på et utested (18 prosent menn, 5 prosent kvinner).

  • 44 prosent har opplevd at en de kjenner er blitt nektet servering på et utested.

  • 20 prosent er blitt nektet adgang til et utested (29 prosent menn, 11 prosent kvinner).

  • 50 prosent har opplevd at noen de kjenner er blitt nektet adgang til et utested.

  • Halvparten mener at flere bør bortvises.

85 prosent mener at de kjenner godt til hvordan alkoholen virker på kroppen – kvinner mener dette i større grad enn menn, men det er ikke alle som vet hvor de objektive grensene går ifølge alkoholloven.

Kan nektes kjøp

Knut Inge Klepp, divisjonsdirektør i Helsedirektoratet, sier at hovedmålet for kampanjen er å reduserte alkoholrelaterte skader og øke aksept for skjenkebestemmelsene og den jobben som ansatte i barer og på serveringssteder gjør får å unngå overskjenking.

- Hva vet myndighetene om hvor fulle folk blir når de er ute på byen?

- Vi vet at en stor del av alvorlige hendelser i Oslo skjer i tilknytning til utesteder. Og vi vet fra Stavanger at de har klart å endre andelen av sterk påvirket mennesker i bybildet. Både vold og voldtekt skjer oftere når folk er påvirket, svarer Klepp.

Klepp sier videre at Helsedirektoratet har god dokumentasjon på at det generelt er et problem i Norge at berusede mennesker sjenerer andre gjester på utesteder, og at det kan oppstå ubehagelige opplevelser, støy og truende oppførsel.

- Det har blant annet vært undersøkelser i barer der de ansatte i sterkere grad har fulgt opp skjenkereglene. At så mange som 49 prosent av befolkningen mener at bartendere og servitører generelt burde være flinkere til å bortvise personer som er åpenbart påvirket, viser at det er et behov for å skjerpe dette, sier Klepp.

Kampanjen som lanseres i dag skal kjøres bredt på TV, kino, i annonser og på sosiale medier. Totalt koster kampanjen 13 millioner kroner.