Tirsdag kom fylkesrådmannens budsjettforslag for 2015. Her kommer det frem at fylkeskommunen skal skjerpe økonomien i kollektivtrafikken. AtB, som drifter kollektivtrafikken, må både kutte utgifter og øke inntektene sine neste år.

Det vil gå ut over AtB sine passasjerer.

–Ja, billettene, på både buss og båt, vil bli dyrere, og mer enn hva som ville vært en ordinær økning. Men så mye dyrere blir det ikke. Økningen vil bli på fra ingenting til opp mot to-tre kroner, sier Erlend Solem, fylkesdirektør for samferdsel i Sør-Trøndelag fylkeskommune.

En gjennomsnittsbillett vil øke med 1,50 kroner.

Dette er ikke første gang AtB har økt billettprisen: Halverte varslet prisøkning

-Langt unna smertegrensen

-Er det ikke en smertegrense for hvor mye vi vil betale for å reise kollektivt?

-Vi er fortsatt langt unna smertegrensen. Det blir fortsatt rimeligere å ta kollektivtransport enn å kjøre bil, understreker Solem som viser til dette eksemplet:

-Et busskort vil øke fra 650 til 670 kroner i måneden. Da kan du reise så mye du vil, og det er langt unna prisen du må betale for bilkjøring. Men det er klart at noen dessverre vil reagere negativt på en prisøkning. På samme måte som kutt i tilbudet også vil kunne få store konsekveneser for noen, sier Solem.

For det blir også kutt i tilbudet.

–Passasjerene vil merke kuttene i forholdsvis liten grad. Men det blir kuttet avganger. De som har sittet på en buss eller båt med veldig få andre, kan oppleve at avgangen blir fjernet. Jeg kan ennå ikke si hvor mange det gjelder, det er det AtB nå må gå gjennom, sier Solem.

Nødvendig hvileskjær

At AtB må få mer å rutte med skyldes at fylkeskommunen de siste årene har satset stort på å heve kvaliteten på kollektivtrafikken.

–I 2013 var tilskuddet til kollektivtrafikken 250 millioner kroner mer enn i 2008, og i fjor fikk AtB 97,5 millioner ekstra. Det har vært foretatt et vellykket krafttak, hvor vi har oppnådd en enorm vekst. Men vi ser nå at kollektivtrafikken har vokst for fort, og vi må ta et hvileskjær, sier Solem.

–Har AtB brukt for mye penger frem til nå?

–Nei, AtB gjør det de får beskjed om. Vi ba dem om å øke kollektivtrafikken, og det har de gjort med suksess. Men veksten kom så raskt at vi ikke har rukket å følge helt med. AtB har blant annet kommet med flere nye ruter, uten å ha hatt tid til å se om de virkelig er nødvendige. Nå må det sjekkes om det er muligheter til å stramme inn, sier Solem.

Fylkesdirektøren understreker at målet likevel er at kollektivtrafikken skal øke i årene fremover.

–Nasjonal transportplan sier at kollektivtrafikken skal øke med seks prosent i året, og husk at selv om vi tar et hvileskjær nå, så har trafikken økt kraftig de siste årene og vi er på riktig vei, sier Solem.