I et halvt år har studentfestivalen jobbet med et dataspill om korrupsjon, som også er tema for årets Isfit.. Spillet har fått navnet «Dirty Money», og er laget av frivillige i festivalen. Temasjef Elise Tengs synes det er viktig at studenter får en praktisk tilnærming når de skal lære om korrupsjon.

– Studenter må lære om etiske dilemmaer før de kommer ut i arbeidslivet. Når de møter en situasjon som er etisk utfordrende, hjelper det ikke bare teoretisk bakgrunn. Om du da har hatt praktisk øving om korrupsjon, kan det hjelpe deg i vanskelige situasjoner, sier temasjefen.

Vil bruke øvingstimer

I går møtte Tengs representanter fra flere universitet og høyskoler i Norge, hvor NTNU også var til stede.

– Vi diskuterte blant annet hvordan vi rent praktisk skal få dataspillet inn på timeplanen. Mange var positive til å bruke spillet som et undervisningsverktøy, sier Tengs.

Emneansvarlig for grønn verdiskapning og etiske perspektiver, Annik Fet, fikk først vite om spillet i går. Emnet ligger under institutt for industriell økonomi og teknologiledelse, og Fet er svært positiv til å innføre dataspillet i sine øvingstimer.

– Jeg tror det kan være inspirerende for studentene å lære gjennom et dataspill. Når studentene spiller, kan det skapes diskusjoner underveis. Det er nok bra, sier Fet.

Om innholdet er godt nok, ønsker Fet å prøve ut spillet allerede dette semesteret.

– Nå har jeg ikke sett spillet, men vi kan gjerne teste det ut. Det er likevel viktig at spillet kan knyttes opp mot temaer vi underviser i. Samtidig må kvaliteten være bra, sier hun.

Fet understreker at det er positivt at det er studenter som står bak spillet.

– Det viser at studenter ofte er pådrivere i viktige saker. Det må vi sette stor pris på, sier hun.

Passer til flere emner

Spillet skal gi dilemmatrening til studentene. I spillet er en karakter som møter på etiske utfordringer, og spilleren må tenke gjennom hva som er riktig å gjøre.

– Blant annet skal spilleren nummerere situasjoner ut ifra hvor korrupt de tror situasjonen er. Vi har tatt utgangspunkt i at spilleren er korrupt, sier programmerer Magnus Lefdal.

Prosjektet er finansiert av NTNU med 35 000 kroner. Tengs mener spillet er svært aktuell for NTNU, og at det er flere emner ved universitetet som trenger dataspillet.

– NTNU har ambisjoner om at studentene skal ha gode etiske verdier, derfor passer spillet inn på hele universitetet. For eksempel har statsvitenskap et emne som tar for seg årsak til korrupsjon, men det er lite praktisk rettet undervisning, forteller Tengs.

Spill i utdanning: Temasjef i ISFiT, Elise Tengs, mener studenter bør får en praktisk tilnærming til korrupsjon. Foto: Foto: Isfit