Hvert år faller 15000 ungdommer ut av den videregående skolen. Til høsten blir spill-interesserte ungdommer ønsket velkommen tilbake til skolen for å fullføre videregående opplæring. Det som var helt utenkelig da jeg søkte videregående skole for tre år siden, har nå blitt virkelighet for mange elever som er glad i å spille dataspill.

Les også: Internett er faktisk en flopp

Fra høsten starter Tiller videregående skole et nytt femtimers dataspillfag. Det nye dataspillfaget skal følge læreplanen for toppidrett fra Utdanningsdirektoratet. Slik får elevene dataspill som programfag samtidig som de får generell studiekompetanse i løpet av tre år på skole. Elvene får nå mulighet til å spille dataspill midt i skoletiden. Det er store nyheter for alle ungdommer som er opptatt av dataspill og har det som hobby.

Les også: Facebooks datterselskap Oculus er dømt til å betale 500 millioner dollar for å ha brukt stjålet datateknologi i sine VR-briller

Den norske skolen har forstått at ungdom ikke trenger å slutte å spille for å fullføre videregående utdanning. Nå er det en ny utvikling i norsk skole, en utvikling der skolen tilpasser seg eleven og eleven tilpasser seg skolen. Det er ikke alle elever som passer inn i skolekverna, og da er det også nødvendig at skolen kan møte eleven.

Tiller VGS har tilrettelagt en utdanning for datainteressert ungdom, og skolen ønsker å legge til rette for deres fritidsinteresse, som er gaming. I Trondheim er det 300 unge under 30 år som står utenfor arbeid eller skole og mottar sosialhjelp.

LES OGSÅ: I 2017 blir hverdagen bare enda mer preget av teknologi. Her er noen av dingsene og trendene vi tror blir viktige i året som kommer

Dataspillavhengighet og å sitte isolert på et gutterom er ikke bra. I et innlegg i Adressa har representanter for Nav gitt uttrykk for at man er bekymret over at det er mange unge som ikke går på skole eller jobber, og at de bruker svært mange timer i døgnet på dataspill og mottar sosialhjelp. De er kapable, dyktige og oppegående unge mennesker som nå får en ny mulighet til å fullføre videregående skole.

Et altfor høyt tidsbruk knyttet til spill er negativt, og derfor blir det positivt at de nå skal lære å regulere egen tidsbruk gjennom høstens nye skoletilbud ved Tiller VGS.

LES OGSÅ: Utvikler verdens første VR-spill hvor bueskyttere kan spille mot hverandre

Unge som er dyktige i dataspill, har høy kompetanse innen engelsk, teknologi, samarbeid, planlegging, strategisk og kreativ tenkning, og de har evnen til å ta hurtige avgjørelser. Dette er kunnskap som skolen og resten av samfunnet må anerkjenne. De er dyktige ungdommer som nå får utvikle sin kunnskap og talent gjennom videregående utdanning. De skal lære om sunn livsstil som toppidrettsutøver, treningsplanlegging og ferdighetsutvikling. På grunn av digitaliseringen i vårt samfunn, kommer datainteresserte ungdommer til å være ledende innen globalisering, ledelse, kommunikasjon, teknologi og innovasjon.

Jeg tror digital kunnskap bare vil bli viktigere og viktigere. Samfunnet trenger at flere ungdommer tar en fremtidsrettet utdanning.

Det nye skoletilbudet er et positivt supplement som bidrar til å utvikle norsk skole, men enda er det mye mer som gjenstår. Dagens skole er lite framtidsrettet og henger kraftig etter utviklinga i samfunnet for øvrig.

Det nye dataspillfaget skulle ha kommet som et tilbud mye tidligere, allerede for tre år siden, da jeg søkte videregående utdanning. Skolen er skyld i at mange ikke fullfører skoleløpet. Tiden er inne for å kaste de gamle læreplanene og lage nye. Det tar ikke lang tid før mange av elevene begynner å kjede seg, fordi de ikke passer inn i et firkantet skolesystem. Ungdommens kunnskap innen teknologi og digitalisering, er kunnskap som ikke blir verken verdsatt eller ivaretatt i den videregående skolen.

Dersom vi skal lykkes i at flere ungdom skal fullføre videregående utdanning, da må vi først begynne å anerkjenne ungdommens interesser og deres kunnskap. Det er vi unge som er framtiden, det er nettopp vår kunnskap som samfunnet vil få bruk for i årene som kommer.