– Kjøpet går minst like raskt for kunden som ved å bruke bankkortet, i tillegg til at det sparer butikken for print av kvitteringer som da vil lagres på telefonen, forteller administrerende direktør i BN Bank, Gunnar Hovland til adressa.no.

Uten kort og kontant

Med smarttelefonen i hånden kan han enkelt betale lunsjkaffen på Burger King i Olav Trygvassons Gate ved å scanne inn QR-koden på kasseapparatet. Dette er en ny funksjon som er implementert i BN Banks ferske app m-Cash. Burger King tok i bruk tjenesten for to uker siden, og Bunnpris, Starbucks og Peppes Pizza er andre aktører som snart vil ta i bruk den nye betalingsløsningen.

Appen gjør det også mulig å overføre penger til venner og bekjente via mobiltelefonen uten å taste inn kontonummeret og bruke kodebrikken.

– Det er mange som ikke går rundt med kontanter i dag. Hvis du for eksempel er på en kaffebar og venner din betaler for deg, kan du enkelt tilbakebetale med denne appen ved å taste inn deres telefonnummer. Hvis da venner din ikke har lastet opp appen innen tre dager, vil pengene automatisk bli returnert, sier Hovland.

Lommeboken kan dermed bli igjen hjemme ved besøk til bestemte utsalgssteder.

– Vi er første banken i Norge som tilbyr denne mobilløsningen, og årsaken er at folk bruker mobilen mer, sier direktør for personmarked og kommunikasjon i BN Bank, Eli Ystad.

–Beskytter personvernet

For å kunne ta i bruk appen må forbrukere registrere en rekke personalia om seg selv, deriblant navn, fødselsnummer og kortnummer i appens database. Forbrukerrådet selv har vært skepsis til at kundene deler så mange personlige opplysninger om seg selv med aktøren man kjøper tjenester av digitalt. Fagdirektør Jorge Jensen uttalte nylig til Adresseavisen at lange og kompliserte brukeravtaler ofte får de fleste kundene til å godkjenne uten å tenke seg om.

– Det skjønner jeg, og det gjør jeg ofte selv. Dette er strengt regulert av personopplysningsloven og vi har tillit til at de aktørene vi samarbeider med forholder seg til den, sier Ystad.

Ifølge dem selv kan forbrukerne når som helst regulere hvor mye personalia de ønsker å dele med aktørene, og mener derfor at dette ikke vil gå ut over personvernet.

– De opplysningene vi får fra kunden her ligger på samme nivå som det gjør i blant annet i nettbank og mobilbank hos alle banker, påpeker Hovland.

– Hvordan skal dere være forberedt på mobilhacking?

– Vi anser dette som en like trygt som betaling med kort. Du må eksempelvis alltid taste inn egen valgt Pinkode for å komme inn, sier Hovland.

Scanner betaling: Administrerende direktør i BN Bank, Gunnar Hovland, trengte ikke å ta med lommeboken da han skulle betale tirsdagens lunsj på Burger King i Olav Trygvassons gate. Her scanner han inn QR-koden på kasseapparatet ved hjelp av m-Cash appen på mobiltelefonen. Foto: Nils H. Toldnes