– Jeg vet egentlig ikke hva publikum vil få høre i kveld, sier Cameron Carpenter.

Den 33 år gamle organisten fra New York er i Trondheim under Olavsfestdagene, og skal holde konsert på det nyrestaurerte Steinmayerorgelet i Nidarosdomen. Carpenter har fått mye kritikk for sin kontroversielle spillestil, men flere mener også han har revolusjonert orgelmusikken. Selv tar han kritikken med knusende ro.

– Jeg ville blitt bekymret hvis det ikke kom kritikk på at jeg var uortodoks, for det ville betydd at de som kommer med kritikken er enda dødere enn de virker som. Jeg er glad for å bli kritisert, men kritikk indikerer ikke sannhet. Jeg syns mitt syn på orgelmusikken er det korrekte synet, og jeg tror det er viktig å fornye klassisk musikk for at den ikke skal dø ut. Organisten er ikke død, men ganske nærme, sier Carpenter.

– Treffer bredt

33-åringen hører mye på moderne musikk, og tror det er en styrke hos ham.

– Jeg kommer fra en ikke-musikalsk familie, og har selv det mange vil kalle for en grunn musikksmak. Jeg liker hip hop og disko, og har liten toleranse for musikk som er veldig vanskelig å forstå. Det kan få meg til å høres grunn ut, men jeg tror det er en stor gave å ha som utøver. Det får meg til å spille musikk som jeg ville gjort for min egen far, som ikke kan noe om det, og dermed treffer jeg et bredt publikum, sier han.

Kjenner ikke Steinmeyerorgelets hemmeligheter

Carpenter møter Adresseavisen kledd i helsort, bortsett fra noen knall gule, store, tøffellignende sko på føttene. Det er en time til konserten i Nidarosdomen skal holdes, men den unge organisten er ikke nervøs.

–Jeg har bare spilt på Steinmeyerorgelet i tre timer, så jeg kjenner ikke dets hemmeligheter. Jeg har fått bygget mitt eget orgel, som jeg vanligvis tar med meg på turné. Det gjør jeg fordi jeg mener at enhver musiker må ha eierskap til instrumentet sitt. Steinmeyerorgelet er absolutt ikke et orgel du bare valser inn og spiller på, og det er akkurat det jeg skal gjøre i dag, sier han og smiler.

Uortodoks: Cameron Carpenter er glad for kritikken på sin utagerende spillestil, men er ikke enig i den. Her under kveldens konsert i Nidarosdomen. Foto: Vegard Eggen