Er du opptatt av å fortelle hvordan du lykkes i kampen mot dine fiender og motstandere, og hvor heldig du har vært i livet?

Selv et enkelt ord kan si svært mye om deg og skape et inntrykk du kanskje ikke ønsker å gi.

– Det er fem ord som kan skille taperne fra vinnerne, mener spaltist Geoffrey James i Inc.com.

Det skriver Aftenposten.no.

Ikke ødelegg argumentasjonen

De fem ordene James mener bør unngås, er flaks, fiende, avvisning, hat og men.

«Men»? Ja, ordet er lite inspirerende og kan ødelegge for fremdriften i argumentasjonen. Tenk deg at du sier: «Ja, det er en bra idé, MEN...» eller «jeg er enig i at noe må gjøres, MEN...»

Geoffrey James mener man lett kan bytte ut «men» med «og».

– Prøv å bytte ut «men» med «og» neste gang. Som regel gir det mye mer fremdrift, mener James.

Å hate er å forurense

Å hate noe eller noen mener James er et sykt ord som ikke kan brukes til noe. Det skal ikke alltid bare være fryd og gammen, men å hate noe tjener bare til å forurense deg og skape et dårlig inntrykk.

Heller ikke «fiender» har noe å gjøre i samtale med en fremtidig arbeidsgiver eller kunde.

– Fiender er motstandere i krig for å drepe. I arbeidslivet handler det om å gjøre ting bedre enn andre, ikke å drepe dem, skriver Geoffrey James.'

Ingen har uflaks

Hvis du sier at tabben «bare var uflaks», prøver du å dekke over en feil som ble begått. Hvis du mener det var flaks som bragte deg dit du er, undergraver du din egen suksess.

Det var hendelsene og innsatsen som tok deg dit du er nå. Ikke flaks.

Geoffrey James mener også at «avvisning» er et ord du bør stryke fra vokabularet.

– I stedet for å ty til et ord som automatisk får deg til å fremstå som mislykket når andres behov ikke matcher dine, prøv heller å endre måten du nærmer deg temaet, problemstillingen eller personen.

Mennesket bak søknaden

Daglig leder Odd Fylling i kompetansesenteret To-Be mener man bør veie sine ord og sin innstilling før et jobbintervju.

– Jeg er helt enig i at man ikke skal hate noe. Det er bedre å fokusere på hva man vil med den nye jobben fremfor å fokusere på det man ikke liker. Ingen ønsker negative ansatte med fokus på problemer, sier Fylling.

Han påpeker også at den som blir kalt inn til intervju, er antatt som kvalifisert til jobben.

– I intervjuet gjelder det å få frem personlige egenskaper; mennesket bak søknaden. Da må man vise at dette er drømmejobben som endelig har dukket opp, og at jobben stemmer med dine verdier. Du må være genuint interessert, ja, helst brennende interessert i de oppgavene stillingen er tiltenkt, mener Odd Fylling.

Kan du svare jobbsøkeren?

En arbeidsgiver på jakt etter ansatte skal selvsagt også være forberedt på å svare på spørsmål fra jobbsøkeren. Et dårlig forberedt intervju kan gjøre at den heteste kandidaten forsvinner ut døren for første og siste gang.

– Å spørre om kandidaten «har noen spørsmål til oss» er nærmest bortkastet. Gode kandidater stiller smarte spørsmål fordi de analyserer dere og vurderer om de skal jobbe i bedriften eller ikke, skriver Jeff Haden på nettstedet Inc.com.

Han mener det er fem spørsmål de beste kandidatene evner å stille under et jobbintervju:

Nyansatte vil komme i gang

«Hva forventer dere av meg de første 60 til 90 dagene?»

Gode kandidater vil komme i gang og ikke kaste bort dager og uker på å lære bedriften å kjenne. De vil yte og gjøre en forskjell, så fort som mulig.

«Hva er egenskapene til de beste arbeidstakerne hos dere?»

En nyansatt med visjoner om sin nye karrière vil vite om han eller hun passer inn blant kollegene, og dessuten bli blant de beste i bedriften.

«Hva er det som virkelig gir resultater for bedriften?»

Jobbsøkeren vil vite hva som virkelig gir resultater for bedriften, og ønsker å kunne bidra med nettopp dette for å oppnå egen suksess.

Nyansatte vil passe inn

«Hva gjør de ansatte på fritiden?»

Dette er et vanskelig spørsmål med mindre bedriften er ganske liten. Men poenget for jobbsøkerene er å finne ut om han eller hun passer inn. Kan hende har vedkommende flere valg og vil velge en arbeidsplass der man har flest mulig felles interesser med kollegene.

«Hva har dere tenkt å gjøre med dette..?»

Driver du et sykkelverksted og søker ansatte, og kandidaten spør hva som er strategien for å ta opp konkurransen med det nystartede verkstedet rett i nærheten, blir du svar skyldig.

Og jobbsøkeren vil ikke bare vite hva du tenker, men også hva du vil gjøre med utfordringen.

Greit å være nervøs

Daglig leder Odd Fylling ved To-Be merker seg at de amerikanske jobbekspertene er svært løsningsfokusert omkring jobbintervjuer.

– Dette passer bra, man bør ha fokus på sine styrker og det man er flink til. Før intervjuet gjelder det å sette seg inn i bedriften og de arbeidsoppgavene som er knyttet til stillingen, sier Fylling.

Og skulle du være nervøs, er som regel det helt greit.

– Selv en som vanligvis er utadvendt og har en humoristisk tone, kan bli nervøs i en intervjusituasjon. Det er selvsagt ikke så bra om man søker en selgerstilling, men for de fleste er det i orden å fortelle at man er nervøs, sier Fylling.